برق منفیلممدیریت مصرف

?مصرف بهینه برق ؛ گامی به سوی توسعه پایدار

مدیریت مصرف انرژی و پیشرفت توسعه

?برق زیر ساخت رشد اقتصادی است.

از ابتدای دهه 70 که سرآغاز دوران سازندگی کشور پس از پایان جنگ تحمیلی بود موضوع توسعه همه جانبه در دستور کار مسئولین قرار گرفت و اهمیت برق نیز به عنوان زیرساخت اصلی توسعه پایدار بیش از پیش نمایان شد.کمبود منابع مالی در آن دوران با توجه به سرمایه‌گذاری سنگین مورد نیاز برای اجرای پروسه پیچیده و پرهزینه تولید، توزیع و انتقال نیروی برق،همچنین وجود نگرانی‌های شدید درباره روند افزایش آلودگی‌ محیط‌زیست، به تدریج باعث شد که بحث مدیریت مصرف انرژی جای خود را در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور باز کند.

نخستین مساله‌ای که در بررسی تدوین سیاستهای مدیریت مصرف در صنعت‌برق كشور مورد توجه قرار گرفت بحث فنی- مهندسی مدیریت بار به منظور كاستن از هزینه‌های تولید و كاهش سرمایه‌‌گذاری برای ایجاد نیروگاههای جدید بود. به این ترتیب مفهوم مدیریت مصرف جنبه واقعی و عینی به خود گرفت و راهکاری برای ایجاد تغییرات مطلوب در شكل بار، الگوی زمانی و میزان مصرف انرژی شد.

در گذر زمان رویكردهای اقتصادی، حقوقی و اصول جامعه‌شناختی و روانشناختی نیز از دیگر مواردی بود كه صاحب نظران را در زمینه تعیین شیوه‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی و آموزش همگانی آن در میان طیف‌های مختلف جامعه یاری بخشید.اجرای سیاستهای بهینه‌سازی مصرف در حقیقت گامی موثر در بکارگیری سرمایه‌های صنعت‌برق در جهت  بهبود كیفیت و افزایش استاندارد خدمت‌رسانی به عموم مشتركین بوده است که كاهش آلودگی‌ محیط‌زیست نیز از ثمرات آن بشمار می رود.

مدیریت مصرف برق وظیفه ای همگانی است.

اگر چه امروزه اکثریت جامعه به اهمیت نقش برق در وجوه مختلف زندگی واقفند اما پس از دهه‌ها فرهنگ‌سازی با محوریت مدیریت مصرف، ایران عزیز ما با داشتن بالغ بر 80 میلیون نفر جمعیت که اتحادشان همواره موجب تعالی و خودکفایی کشور در حوزه‌های مختلف بوده است، متاسفانه در زمینه اصلاح الگوهای مصرف انرژی برق همچنان وضعیت نامطلوبی دارد.

همه می‌دانیم که مصرف متعادل و بهینه برق و بطورکل انرژی وظیفه‌ای همگانی است که بر عهده یکایک ماست و در این ارتباط، قطعاً اطلاع‌رسانی و آموزش نقش مهمی دارد چرا که ابتدا مردم باید در ارتباط با محدودیت منابع انرژی و ضرورت صرفه‌جویی اقناع شوند.

بدون شک در مسیر تحقق این مهم بهره‌گیری از ظرفیت‌های رسانه‌ای بسیار مهم و راهگشا است و همواره نیز مورد توجه بوده اما امروزه با روشهای ساده‌تری نظیر نصب اپلیکیشن «برق من» نیز می توان در هر ساعت از شبانه روز میزان مصرف خود را بررسی نموده،با دوره مشابه سال قبل و همچنین الگوی صحیح مصرف مقایسه کرد و راهکارهای مدیریت مصرف را نیز آموخت.

برای اطلاعات بیشتراپلکیشن برق من را در گوشی هوشمند خود نصب کنید. لینک نصب:

https://bargheman.com/mobile-app

موضوع الگوی مصرف هم در این پست به خوبی توضیح داده شده است. ببینید.

http://tavanirpr.ir/?p=2196

اگرمایل بودید با دیگران به اشتراک بگذارید. 

 

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن