لوازم خانگی

نکات مهم در استفاده از ماشین لباسشویی

چه کنیم هم پول برق کمتری برای استفاده ازماشین لباسشویی بپردازیم هم عمر ماشین لباسشویی ما زیاد شود 

ماشین لباسشویی از آن دسته از محصولات خانگی است که با استفاده صحیح می‌توانیم عمر این محصول را بالابرده و از آنجا که به نوعی عصای دست خانم‌های خانه است دانستن موارد استفاده صحیح از این محصول میتواند کمک شایانی در عملکرد لباسشویی و افزایش کارایی و عمر آن کند.

نکات مهم در نگهداری ماشین لباسشویی و استفاده صحیح از آن :

در اینجا لازم دانستیم توضیح بسیار ساده و مختصری از عملکرد ماشین لباسشویی را برای شما شرح دهیم و درخلال آن نکات ایمنی و نحوه استفاده بهتر از این محصول را توضیح دهیم .

نحوه کار ماشین لباسشویی :

ساختار اصلی همه ماشین‌های لباسشویی یکسان است، در یک نگاه اجمالی،  دارای دو دیگ شستشو می‌باشند که در داخل یکدیگر قرار دارند. یکی از دیگ‌ها که قابل رویت می‌باشد، دارای سوراخ‌هایی برای ورود وخروج آب است و دارای شیارهایی که برای شستشو و ضربه زدن به لباس استفاده می‌شوندکه این دیگ، درون دیگ دیگری قرار دارد که آن را به بدنه اصلی ماشین لباسشویی متصل می‌کند وکلیه حرکات مخزن شستشو را کنترل می‌کند و برنامه‌های مورد نظر را اعمال می‌کند که در نمای ظاهری قابل رویت نمی باشد.

و این دیگ با فنرهای بسیار قوی به بدنه ماشین لباسشویی متصل می‌شود که کنترل کننده لرزش مخزن است و درون بدنه ماشین لباسشویی با بتن‌های سیمانی سنگین تعبیه شده که از حرکت ماشین لباسشویی جلوگیری می‌کند. ولی تفاوت ماشین‌های لباسشویی مختلف،  در نحوه بکارگیری واعمال همین تکنولوژی به ظاهر ساده میباشد.

نکات مهم استفاده از ماشین لباسشویی

به صدای لباسشویی توجه کنید

یکی از مهم ترین نکاتی که در هنگام استفاده از ماشین لباسشویی باید مورد توجه قرار گیرد، سر و صدای این دستاه است. تق تق کردن ماشین و یا لرزش آن در هنگام شستشو یکی از علائم خرابی قطعات داخلی این دستگاه است. عدم توجه به این موارد باعث فرسودگی دستگاه شده و عمر آن را کاهش می دهد. لذا لازم است که ضمن توجه به سر و صدای دستگاه و پیدا کردن منشأ آن، در اسرع وقت اقدام به رفع این صداها نمایید. البته در هنگام استفاده ازدستگاه باید به میزان ظرفیت دیگ توجه شود که تا حد امکان در محفظه، لباس بیشتر یا حتی کمتر از ظرفیت قرار ندهیم و گاهی اوقات صدای اضافه به دلیل لباس اضافه در ماشین لباسشویی است.

از پودر زیاد استفاده نکنید

متاسفانه برخی از کاربران تصور می کنند که لباسشویی با پودر زیاد عملکرد بهتری خواهد داشت. این در حالی است که استفاده از مقدار زیاد پودر های شستشو می تواند منجر به بروز آسیب در قطعات مختلف لباسشویی شود. یکی از نکات استفاده از ماشین لباسشویی این است که طبق دستور از پودر شوینده استفاده کنید؛ بیشتر از حد مجاز استفاده از مواد شوینده کار ماشین را مختل می کند.

زیپ های باز لباس ها را ببندید

یکی از مواردی که معمولا کاربران به آن توجه نمی کنند، باز بودن زیپ لباس هایی است که قصد شستشوی با ماشین لباسشویی را دارند. وقتی لباس ها را بازیپ یا گره داخل ماشین می ریزید، حتما زیپ را ببندید که درب ماشین را خراش نیندازد و لباس های دیگر را نیز خراب نکند.

چه کنیم کمترین هزینه را برای روشن کردن ماشین لباسشویی بپردازیم.

در طول سال، یک ماشین لباسشویی حدود ۱۲۱ کیلووات ساعت انرژی مصرف می‌کند و اگر این مقدار را برای تمامی ماشین لباسشویی‌های موجود در کشور محاسبه کنیم، سالانه نزدیک به ۱۸۰۰ گیگاوات ساعت انرژی الکتریکی استفاده می‌شود که با بکارگیری توصیه‌های ارائه شده نه تنها در مصرف برق ماشین‌های لباسشویی به میزان ۱۰ درصد صرفه‌جویی خواهد شد، بلکه طول عمر این تجهیز نیز افزایش خواهد یافت.

توجه ویژه به برچسب انرژی هنگام خرید

میزان مصرف برق ماشین لباسشویی به تکنولوژی ساخت آن بستگی دارد. پر مصرف ترین ماشین های لباسشویی 2.5 کیلووات و کم مصرف ترین آن ها 800 وات برق مصرف می کند. پس در هنگام خرید ماشین لباسشویی حتما به برچسب انرژی آن توجه کنید و اکیدا توصیه می کنیم ماشین لباسشویی بخرید که بهترین رده انرژی را دارد . اگر ماشین لباسشویی بخرید که رده انرژی مطلوبی ندارد اما ارزانتر است در واقع ضرر کرده اید ، زیرا در دراز مدت هزینه قبض برق شما بیشتر از تفاوت ماشین لباسشویی ارزانتر با گرانتر خواهد شد. ضمن  اینکه استهلاک و تعمیرات ماشین های ارزان و بی کفیت بیشتر است.

همچنین لازم است در انتخاب ماشین لباسشویی دستگاهی را انتخاب کنید که ضمن داشتن علامت استاندارد و برچسب انرژی، دارای کمترین مصرف انرژی در بین مدل‌های مشابه باشد و ظرفیت ماشین لباسشویی را متناسب با تعداد افراد خانواده انتخاب کنید.

آب ورودی گرم به ماشین لباسشویی ، هزینه برق شما را کاهش می دهد 

استفاده از لوله کشی آب گرم برای استفاده در ماشین لباسشویی بسیار مفید خواهد بود. بسیاری از ماشین های لباسشویی دارای دو ورودی آب گرم و سرد هستند و در این حالت می توان از ورودی آب گرم به جای استفاده از المنت برای گرم کردن اب سرد استفاده کرد.

با توجه به این‌که قسمت زیادی از مصرف برق در ماشین‌های لباسشویی صرف گرم کردن آب ورودی به ماشین می‌شود، بنابراین استفاده از لوله‌کشی آب گرم ساختمان برای ماشین لباسشویی‌هایی که دارای دو ورودی آب (سرد و گرم) می‌باشند، در کاهش مصرف انرژی بسیار موثر است.بیشترین مقدار انرژی مصرفی ماشین لباسشویی مانند ماشین ظرفشویي مربوط به گرمايش آب يا گرم کردن آب مي باشد . در واقع گرمايش آب حدود ۹۰ درصد انرژي مصرف مي کند که اين مقدار انرژي در مقايسه با ماشين ظرفشويي بيشتر مي باشد . بنابراين اولين روش صرفه جويي انرژي استفاده از آب سردتر مي باشد تا مصرف آب داغ کاهش يابد . برخلاف ماشينهاي ظرفشويي ماشينهاي لباسشويي اين امکان را دارا هستند که از آّب سردتر استفاده کنند و نتيجه مطلوبي را در مورد بسياري از لباسها داشته باشند .

توجه به برچسب مصرف انرژی در هنگام خرید ماشین لباسشویی و انتخاب دستگاهی با رتبه بالاتر موجب  کاهش مصرف هزینه‌های برق مصرفی در خانوارها و نیز کاهش آلودگی محیط زیست می‌شود.علاوه بر این باتوجه به اینکه حدود ۸۰ درصد از مصرف انرژی ماشین شما مربوط به گرم کردن آب است تا آنجا که ممکن است از آب سرد برای شست‌وشوی لباس‌ها استفاده کنید.

از برنامه صحیح شستشو استفاده کنید تا پول کمتری برای برق مصرفی بپردازید

همچنین برای شستن لباس از آب با درجه حرارت مناسب، استفاده شود. با توجه به جنس لباس و میزان کثیفی تا جای ممکن سعی شود به جز مواردی که با لکه‌های چربی یا زغال سر و کار دارید، از آب سرد برای شست‌وشوی لباس استفاده کنید. تنها تغییر حالت استفاده از آب داغ (۶۰ درجه سانتیگراد) به آب گرم (۴۰ درجه سانتیگراد) میزان مصرف انرژی را ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.

در صورت لکه‌گیری لباس‌ها قبل از شست‌وشو می‌توانید برای شست‌وشو از آب سرد و یا آب ۴۰ درجه استفاده کنیدحتی الامکان به جای استفاده از خشک کن ماشین لباسشویی از هوای آزاد جهت خشک کردن استفاده کنید.

در صورتی که لازم است از خشک کن ماشین لباسشویی استفاده کنید، تعداد دورهای آبگیری را افزایش دهید تا رطوبت بیشتری از لباس‌ها گرفته شود، در نتیجه زمان کمتری برای سیکل خشک کنندگی لازم است. چراکه مصرف برق سیکل آبکشی نسبت به مصرف برق سیکل خشک کنندگی کمتر است.

علاوه بر این هنگام شست‌وشو، از برنامه شست‌وشوی اقتصادی لباس استفاده کنید، این برنامه علاوه بر کاهش میزان برق مصرفی برای گرم کردن آب، میزان آب مصرفی جهت شست‌وشو را نیز کاهش می‌دهد.

در هنگام شست‌وشو، لباس‌های بسیار کثیف را از لباس‌هایی که کمتر کثیف هستند، جدا کنید و هر کدام را جداگانه (البته با ظرفیت کامل) در ماشین لباسشویی قرار دهیدو مهم‌تر آنکه  از بکار بردن ماشین لباسشویی در ساعات اوج مصرف برق خودداری کنید.

خشک کن‌:‌

اساس کار خشک کن بر گرمایش و هوادهی (باد دادن ) لباسها می باشد. نحوه عمل هردو مدل گازی و برقی بسیار ساده می باشد . علاوه بر نوع سوخت یکی ديگر از عوامل مهم صرفه جويي وجود يا عدم وجود حساسيت خشک کن نسبت به خشک شدن لباسها و خاموشي خودکار لباسشويي و مکانيسم انجام آن مي باشد.

قطع خودکار دستگاه :‌

معمولا خشک کنها با زمان سنج کنترل می شوند . حدس بزنید که چه مدت طول می کشد تا یک حجم معین لباس خشک شود و سپس زمان سنج را روی ۶۰ یا ۷۵ و یا غیره تنظيم نماييد . اگر لباسها پس از اين مدت خشک شدند پس حدس شما درست بوده است و مي توانيد اين تنظيم را به کار بريد . البته بعضي از انواع لباسها سريعتر از بقيه خشك مي شوند . خشك كردن بيش از حد لباسها از عمر آنها مي كاهد. اگر مدلي از لباسشويي را بخريد كه نسبت به خشكي حساس باشد و بعد از خشك شدن لباسها به طور خودكار خاموش شود مي توانيد به ميزان قابل توجهي در مصرف انرژي صرفه جويي نماييد . امروزه اكثر خشك كنهاي با كيفيت به اين سيستم مجهز مي باشند. بهترين خشك كنها رطوبت سنجي در مخزن لباسشويي دارند كه خشكي لباس را حس مي كند . بيشتر اين نوع خشك كنها خشكي لباس را با سنجش دماي هواي خروجي تشخيص مي دهند . انواع ارزانتر با ترموستا كنترل مي شوند كه ممكن است بعضي از لباسها را بيش از حد خشك كنند. اما حتي اين نوع نيز بهتر از لباسشويي هاي خشك كني است كه فقط زمان سنج دارند. مدلهاي دماسنجي حدود ۱۰ درصد و مدلهاي رطوبت سنجي حدود ۱۵ درصد در مصرف انرژي صرفه جويي مي كند .

جمعه : بهترین روز استفاده از ماشین لباسشویی

استفاده از لباسشویی را به روزهای تعطیل و حتما در ساعات کم باری موکول کنید. رعایت دقیق این موضوع بسیار مهم است که اگر در ساعت کم باری ماشین لباسشویی خود را روشن کنید پول ناچیزی برای استفاده از آن می پردازید. فرض کنید صبح که از خواب برمی خیزید می توانید ماشین لباسشویی را روشن کنید که قیمت برق در این ساعات بسیار بسیار کمتر از زمان اوج مصرف با تعرفه بالاتر و همراه با جریمه پر مصرفی خواهد بود.

استفاده همزمان از ماشین لباسشویی و چندین وسیله پرمصرف برقی در ساعات اوج مصرف، فشار زیادی بر شبکه برق تحمیل ميکند و در حد امکان بايد از آن اجتناب کرد

استفاده صحیح از خشک کن ماشین لباسشویی

  • هرگز لباسها را بیش از حد خشک نکنید . آنها را وقتی هنوز کمی مرطوب هستند از لباسشویی خارج کنید. در این صورت لباسها کمتر چروک می شوند و نياز کمتري به اتوکشي دارند و به اين ترتيب انرژي کمتري نيز مصرف مي شود . خشك كردن بيش از حد لباسها سبب آب رفتن لباسها توليد الكتريسته ساكن و كاهش عمر لباس مي گردد. اگر لباسشويي شما سيستم خشك كن خودكار دارد بهتر است به جاي زمان سنج از آن استفاده نماييد تا انرژي كمتري هدر رود
    لباسهای خیس را با لباسهای کمی خشک در خشک کن قرار ندهید .
  •  بهتر است یک سری کامل لباس را با هم خشک کنید . ولی مواظب باشید که خشک کن را بیش از حد پر نکنید. خشک كردن تعداد كمی لباس سبب هدر رفتن انرژی مي شود . پر كردن بيش از حد نيز سبب چروك شدن لباسها و خشك شدن ناهماهنگ مي گردد.
    تهویه خروجی خشک کن را همواره امتحان نمایید . مواظب باشید که تهویه خروجی همیشه تمیز باشد و دريچه روي سرپوش خارجي آن آزادانه باز و بسته شود . اگر دريچه باز بماند هواي سرد از راه خشک کن وارد منزل مي شود و هزينه گرمايش را افزايش مي دهد.
  • اگر امکان خشک نمودن لباسها در هوای آزاد وجود دارد ،‌ از دور تند ماشین لباسشویی استفاده نکنیم.
    اگر امکان خشک کردن لباسها در هوای آزاد وجود دارد می توان از برنامه خشک کن ماشین لباسشویی استفاده نکرد.
  • حتی‌الامکان به جای استفاده از خشک‌کن ماشین‌لباسشویی از هوای آزاد برای خشک‌کردن لباس‌ها استفاده کنید.

از برق خواری ماشین لباسشویی پرهیز کنید

در پایان فرآیند شست‌وشوی لباس، دو شاخه ماشین لباسشویی را از پریز خارج کنیدبه دلیل اینکه ماشین لباسشویی به دلیل داشتن بار پنهان، دارای مصرف آماده به کار (استندبای) است.بعد از پایان برنامه شستشو، برق ورودی به ماشین را با جدا کردن دو شاخه از پریز، قطع کنید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن