صنایع

طرح تعطیلات و تعمیرات

خلاصه مطلب
  • توضیحات طرح « تعمیرات و تعطیلات»
  • مزایای طرح
  • مبانی قانونی طرح
  • روش اجرای این طرح
  • مزیت های این طرح
  • مسئولیت اجرای طرح « تعمیرات و تعطیلات»

مشارکت صنایع در برنامه پاسخگویی بار شرکت توانیر

«طرح تعطیلات و تعمیرات» یکی از طرح های مدیریت مصرف برق در دوران اوج مصرف است. در این طرح که از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریور اجرا می شود، واحدهای صنعتی تعطیلات خود را به فصل تابستان منتقل می کنند و به این ترتیب از پاداش مصوب وزارت نیرو برخوردار می شوند.

1- چرا طرح تعطیلات و تعمیرات

صنايع بزرگ، معمولا دوره زماني كوتاهي از هر سال را به تعطيلات و تعميرات خود اختصاص مي دهند، و طبيعتا در اين مدت مصرف برق آنها بشدت كاهش پيدا مي كند. از طرف ديگر شبكه برق سراسري داراي يك دوره پيك بار سالانه است كه معمولا در اواسط تابستان قرار دارد، و پاسخ گوئي به اين پيك بار نيازمند نصب اضافي ظرفيت هاي نيروگاهي و شبكه اي (كه در ديگر اوقات سال بلا استفاده است) به انضمام تحمل تلفات دوچندان شبكه در اين ايام مي باشد. لذا درصورت انطباق دوره تعطيلات سالانه صنايع با زمان پيك بار شبكه، عملا به مقدار قابل توجهي در هزينه اي هنگفت فوق الذكر صرفه جوئي مي گردد. در اين راستا در خلال چند سال اخير در بسياري از كشورها از جمله ايران، اقدامات جدي از سوي شركت هاي برق از طريق تخفيف در تعرفه صنايع حاضر به همكاري، جهت اين هماهنگ سازي صورت گرفته است. در اين مقاله برنامه هماهنگي تعطيلات و تعميرات سالانه صنايع بزرگ در ايران مورد بررسي قرار گرفته است و پس از تشريح جزئيات و نحوه پياده سازي برنامه، منافع حاصل از آن مورد ارزيابي واقع شده و با ساير كشورها مقايسه گرديده است. با توجه به مزاياي مترتب بر اين برنامه، بنظر مي رسد كه توسعه آن مي تواند منافع قابل توجهي را در سطح ملي جلب نمايد، لذا مهمترين راهبردها جهت بهبود نتايج اين برنامه مورد ارزيابي قرار گرفته است. همچنين مشكلات و چالش هاي موجود بررسي گرديده و در خصوص هر يك پيشنهادات مناسبي ارائه گرديده است.

منافع ناشی از مدیریت بار و مصرف ، علاوه بر سود رسانی به مشترکین ، در ارتقاء اقتصاد ملی و امکان بهره گیری از فرصتهای اقتصادی ناشی از عدم سرمایه گذاری های کلان در بخش تولید و عرضه انرژی الکتریکی سهم بسزایی خواهد داشت.

آیا این مدل جواب می دهد؟

بررسی های انجام شده در صنایع مختلف کشور(بخصوص صنایع با دیماند یک مگاوات و بالاتر) نشان میدهد یکی از راهکارهای اصلی ، مهم و مطرح برای کنترل و کند  کردن رشد سریع مصرف که متضمن تامین برق مطمئن و جلوگیری از افزایش بی رویه توسعه تاسیسات تولید، انتقال و توزیع است، استفاده از پتانسیل صنایع در جلب همکاری آنها جهت اجرای برنامه مدیریت مصرف و مدیریت بار است.

مدل اجرای این طرح بسیار ساده و کاربردی است . هر مجموعه صنعتی به منظور اطمینان از استمرار خط تولید خود ، برنامه تعمیر و نگهداری سالانه دارد. کافی است مطابق یک ساز و کار مشترک با شرکت برق، برنامه تعمیرات سالیانه خود را در زمان اوج مصرف انجام می دهد.

مزیای این طرح تعمیرات و تعطیلات چیست؟

این طرح مزایای مشترک دو طرف دارد که به آن اشاره می کنیم.

  • کاهش ظرفیت تولید کارخانه در تابستان که به دلیل گرما هزینه مضاعفی برای خنک کردن تجهیزات و سالن ها لازم است
  • امکان بهره مندی کارگران کارخانه از طرح تعطیلات تابستانه در شرایطی که مدارس هم تعطیل است و همه اعضاء خانواده با آرامش می توانند از تعطیلات تابستانه لذت ببرند.
  • مشارکت با برنامه های پاسخگویی بار شرکت توانیر و امکان بهره مندی از مزایای تشویقی قابل توجه این طرح
  • کاهش تردد جاده ای کانتینرهای حمل بار در فصل تابستان باتوجه به حضور خودروهای شخصی در جاده ها برای سفر
  • باتوجه به اینکه در فصل تابستان فضای بیرونی از دمای مناسب کار به نسبت زمستان برخوردار است صنایع به سادگی می توانند تعمیرات دستگاه های خود را در فضای باز انجام دهند
  • امکان سرویس موتورخانه ها و سیستم تأمین گرمایش در فصل تابستان باتوجه به خروج خط تولید و آمادگی صنعت برای تولید مضاعف در فصول سرد سال

توضیحات تکمیلی

همانگونه که گفته شد مشترکین صنعتی معمولا هر ساله دوره زمانی کوتاهی را به تعطیلات و تعمیرات سالانه خود اختصاص میدهند، که در این دوره مصرف برق آنها نیز بشدت کاهش می یابد. از طرف دیگر همانگونه که میدانیم شبکه سراسری برق در اواسط تابستان دارای یک دوره اوج بار سالانه است. لذا در صورت برنامه ریزی، زمانبندی مناسب و انطباق دوره تعطیلات و تعمیرات سالانه صنایع با زمان اوج بار شبکه سراسری برق ، عملا مقدار قابل توجهی از نیاز مصرف شبکه سراسری برق کاسته شده و نیز میتوان در هزینه های هنگفت سرمایه گذاری برای احداث تاسیسات صرفه جویی کرد.

آیا این طرح  جایگاه قانونی دارد؟

جزئیات این طرح در فصل چهارم قانون برنامه سوم توسعه در خصوص تعيين ساعات كار كارخانه ها و صنايع و ضوابط مصرف انرژي در ايام سال درج شده است . به عنوان نمونه در ماده 22 آمده است تمام مشتركين صنعتي برق، كه ميزان برق مصرفي آنها يك تا پنج مگاوات مي باشد موظفند تعطيلات سالانه(غير رسمي) و تعميرات دوره اي واحدهاي خود را در سه ماه گرم هر سال اجرا نموده و برنامه زمانبندي شده آنرا به وزارت نيرو اعلام نمايند.در عین حال در  ماده 26 این قانون آمده که بهاي انرژي مصرفي واحدهايي كه مقررات مربوط به تنظيم برنامه فصلي را رعايت كنند، در ساير اوقات غير اوج مصرف، ارزانتر محاسبه خواهد شد. پس باتوجه به اینکه این جزئیات این طرح در قانون بودجه کشوری درج شده است لذا شرکت های برق به سادگی می توانند از منابع در اختیار خود برای اجرای این طرح بهره مند شوند. علاوه بر این در  آیین نامه اجرایی بند (ج) ماده 20 برنامه چهارم توسعه کشور (بخشنامه وزیر محترم نیرو به شماره شماره 100/30/18753 مورخ 3/7/1387) آمده است تنظيم برنامه فصلي ساعات كار كارخانه ها و صنايع توسط وزارتخانه هاي ذيربط به نحوي كه مصرف برق و انرژي در ماههايي كه داراي حداكثر مصرف هستند، كاهش يابد و سياستهاي تشويقي براي مصرف كنندگان در غير ساعات اوج مصرف، اعمال گردد.

این طرح چگونه عملیاتی می شود ؟

بمنظور فراهم شدن زمينه مديريت مصرف برق و رفع مشكلات ناشي از قطع برق واحدهاي صنعتي وزراي محترم صنايع و نيرو در تفاهم نامه‌اي را به امضا رساندند كه طبق مفاد آن واحدهاي صنعتي مشمول در دوره زماني پانزدهم خرداد الی پانزدهم شهريور با انجام هر يك از چهار بند ذيل، مي‌توانند از مكانيزم‌هاي تشويقي وزارت نيرو بهره‌مند گردند:

 الف) جابجايي تعطيلات هفتگي از روز جمعه به يكي از روزهاي هفته
 ب) جابجايي شيفت دوم به شيفت شب در دوره زماني اجراي طرح
 ج) انجام تعميرات و تعطيلات سالانه در محدوده زماني اجراي طرح
 د) صرفه‌جويي در مصرف برق به ميزان 10 درصد

 در صورت همكاري صنايع (حداقل به مدت پنج روز) در فاصله زماني پانزدهم تیرماه تا پانزدهم شهريور ماه و كاهش حداقل 10 درصد از ديماند مصرفي خود (نسبت به متوسط ديماند مصرفي طي سه دوره قبل از اجراي برنامه) متناسب با ديماند و انرژي كاهش يافته و مدت زمان همكاري با برنامه، مشمول تخفيف گشته و تخفيف محاسبه شده به حساب بستانكاري صنايع مذكور منظور مي گردد.

دلایل اقتصادی انجام این طرح

رشد تقاضای انرژی الکتریکی طی سالهای اخیر، کمبود ظرفیت تولید نیروگاههای کشور، سرمایه بر بودن توسعه تاسیسات تولید، انتقال و توزیع انرژی الکتریکی، زمان بر بودن احداث تاسیسات و همچنین جلوگیری از خاموشی و صدمات و اثرات نامطلوب آن، از جمله عواملی هستند که پیگیری و اجرای کامل و دقیق فعالیتهای مدیریت مصرف و مدیریت بار را اجتناب ناپذیر کرده است. حتی اگر در شرایط عادی با هیچ یک از عوامل ذکر شده مشکلی نداشته باشیم لازم است بمنظور حفظ سرمایه ملی و محیط زیست برای انجام فعالیتهای بهینه سازی اهمیت ویژه ای قایل شویم.

مسئولیت اجرای نهایی این طرح با کدام نهاد است ؟

مجریان اصلی این طرح برقهای منطقه ای و شرکتهای توزیع میباشند . بر اساس بخشنامه های صادره از طرف شرکت توانیر ، شرکتهای برق موظف به اهتمام در اجراء دقیق و صحیح این طرح و انجام اقدامات لازم در جهت جلب همکاری هرچه بیشتر صنایع مشمول طرح میباشند . بر این اساس اقدامات اصلی که توسط شرکت توزیع نیروی برق در کشورانجام میگیرد:
 درخواست برنامه پیشنهادی دوره تعطیلی صنایع: انجام مکاتبات جهت اعلام برنامه پیشنهادی صنایع

  1. تصویب برنامه تعدیل بار صنایع : بر اساس مطالعات بار انجام شده و برنامه پیشنهادی صنایع ، برنامه تعدیل شده صنایع جهت همکاری توسط شرکت برق پیشنهاد و با توجه به نظر صنایع همکار تصویب میگردد.
  2. نظارت و کنترل بر اجرای دقیق طرح: در طی اجرای طرح ، مطابق برنامه زمانبندی شده ، مامورین قرائت تجهیزات اندازه گیری از صنایع مشمول طرح بازدید نموده و نحوه همکاری آنها را مورد ارزیابی قرار میدهند.
  3. تشویق صنایع همکار : پس از پایان طرح و ارزیابی میزان همکاری صنایع ، بر اساس بخشنامه های ابلاغی از طرف توانیر نوع ، میزان و نحوه اجرای تشویقات به صنایع همکار تعیین و به آنها اعلام میگردد

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن