تابستان

استفاده درست از برق؛ هم جریمه نمی شویم، هم پاداش می گیریم.

شرکت توانیر تعرفه مصرف برق در برخی ساعات طولانی شب را تا75 درصد ارزان کرده است

اقدامی کوچک ، اثری بزرگ :

ساعت اوج مصرف بحرانی از 13 تا 17 هر روز است. البته در تابستان ازیک ساعت بعد از غروب تا 10 شب هم ساعات پرباری به حساب می آید. در این ساعات قیمت برق بیشتر است. گران بودن هرچیز در ساعات اوج مصرف، مختص برق هم به تنهایی نیست. بسیاری از خدمات دیگرمثل مترو و طرح ترافیک و غیره هم درساعت اوج گرانتر است . اما در کنار گران تر بودن قیمت برق در ساعت اوج، در بسیاری از ساعات دیگر قیمت برق حتی از تعرفه مصوب عادی هم ارزانتر است. این پاداشی است برای  افرادی که در زندگی خود همه چیز را با برنامه ریزی انجام می دهند و با هوشمندی تمام کالایا خدمتی را نه تنها گرانتر نمی خرند بلکه حتی بسیار کمتر ازمبلغ واقعی آن نیز پرداخت می کنند. یک مثال ساده را با هم مرور کنیم.

ماشین ظرفشویی وسیله ای است که در زندگی بسیاری از مردم در سالهای اخیر وارد شده است. یک راهکار این است که پس از صرف ناهار نیمروز، ظرف ها را در ماشین بگذاریم و آن را روشن کنیم . طبیعتا این ساعت احتمالا از 14 تا 17 خواهد بود که قیمت برق در بالاترین حد ممکن است. اگر فرض کنیم ماشین ظرفشویی یک ساعت روشن باشد با توجه به مصرف آن، حدودا 2 کیلووات ساعت برق مصرف می کند که قیمت برق در این ساعت 2.5 برابر قیمت عادی است و اصلا به صرفه نیست. اما اگرظرفهای کثیف مابقی روز را هم در ماشین ظرفشویی تجمیع کنیم و در ساعت مثلا 11شب قبل از خواب ، ماشین ظرفشویی را روشن کنیم ظرفها با یک چهارم قیمت واقعی برق شسته می شود. یعنی با یک زمانبندی ساده نه تنها 2.5 برابر قیمت برق را نپرداخته ایم بلکه قیمت برق مصرفی ماشین ظرفشویی را به یک چهارم کاهش دادیم و تکرار این کار در طی دوره قبض، عدد قابل توجهی می شود که پیشنهادی است که واقعا نمی شود به سادگی از آن گذشت.

به نظر می رسد مادران عزیز که درخانه مسئولیت مدیریت خانه را برعهده دارند می توانند چک لیستی از وسایل برقی را که می توانند در ساعت کم باری با تعرفه یک چهارم از آن استفاده کنند را تهیه کنند و در محل دید همه اعضاء خانواده مثلا برروی یخچال قرار دهند و به مرور همه تلاش کنند استفاده از این دستگاه ها را  به ساعاتی که شرکت توانیر به عنوان پاداش خوش مصرفی، قیمت را بسیار ارزان کرده و عملا 75 درصد تخفیف داده است موکول کنند. با این کاربه سادگی قیمت برق در اقتصاد خانواده مدیریت می شودو همه اعضاء از این مزیت بهره مند شود

ما هم به عنوان راهنمای شما برای کاهش مبلغ قبض برق و بهبود اقتصاد خانوار، بخشی از این چک لیست را تهیه کرده ایم . شما کاملترش کنید.

اتوکشیدن؛ با یک برنامه ریزی ساده لباس ها را آخر شب اتوکنید. اگر فرزند کوچک هم در خانه دارید ، دیگر نگران نیستید که به اتوی داغ نزدیک شود. قیمت برق هم که در آن ساعت بسیار ناچیز است و با یک چهارم قیمت واقعی ، اتو کشی مقرون به صرفه ای خواهید داشت.

لباسشویی:  مثل ظرفشویی، ماشین لباسشویی هم احتمالا اتوماتیک است . خودش در ساعت ارزانی لباس ها را می شوید و خاموش می شود. قیمت برق در 10شب به بعد تا صبح فردا به نرخ امسال هر کیلووات حدود 60 تومان ناقابل است. از صبح تا ساعت 13 هم قیمت مناسب دارد. پس حتمابرنامه ریزی کنید لباسشویی را در ساعت ارزانی قیمت برق روشن کنید. روزهای تعطیل هم مناسب است. 

دستگاه های شارژی: مثل شارژ لب تاپ ، چراغ شارژی ، جاروشارژی ، لامپ شارژی و هر باتری شارژ شونده را در آخر شب قبل از خواب به شارژ بزنید که ارزان شارژ شود و در ساعت اوج مصرف بدون پرداخت هزینه از شارژ انجام شده بهره مندشوید

جاروبرقی :اگر می شود جاروبرقی را هم در آخر شب روشن کنید که قیمت آن ناچیز است. اگر صدای آن در آخر شب دیگران را اذیت می کند در ساعات اولیه صبح این کار را انجام دهید.قیمت در صبح ، یک چهارم نیست اما 2.5 برابر هم نیست.

اگر می شود برنامه ریزی کنید از آب میوه گیری ، مخلوط کن ، سرخ کن ، چرخ گوشت و غیره در ساعات ارزانی برق، کار بکشید و آنچه که با آن درست کرده اید را در زمان مناسب استفاده کنید. در عوض پول زیادی بابت برق مصرفی آن نپرداخته اید.  

چشمان خود را تا جایی که می شود به نور طبیعی روز و استفاده از خورشیدعادت دهید که در ساعات اوج مصرف مجبور به روشن کردن لامپ نباشید. خانواده را ترغیب کنید که پرده ها را کنار بزنند و به شکرانه نعمت وجود خورشید به خصوص در تابستان که تابان تر است با نور آن خانه را روشن کنید. اینگونه ناچار نیستید در طی روز که ساعاتی از آن تعرفه گرانتر است، بابت روشنایی اضافه پولی پرداخت کنید. یک بررسی نشان می دهد اگر هر شهروند در اتاق خانه یا محل کار، یک چراغ اضافه را خاموش کند، سرجمع آن در کل کشور حدود 1000 مگاوات می شود که اندازه یک نیروگاه بزرگ در کشور است. حتی اگر در لوستر چراغ اضافه ای دارید که همیشه با زدن کلید ، چراغهای زیادی روشن می شود ، چراغ اضافه را از سرپیچ شل کنید.

مطمئن باشید با انجام این راهکارهای ساده ، مصرف برق خود را مدیریت می کنید و هزینه کمتری برای آن می پردازید. اگر پسندیدید این مطلب را به دیگر اعضاء خانواده و دوستان خود هم  ارسال کنید تا مسبب خیر شوید. به آنها اطلاع دهید که با انجام چند راهکار ساده می توانند قیمت قبض برق خود را به میزان باورنکردنی کاهش دهند. این سایت با امکانات در اختیار شما کار را ساده کرده است. برای این کار کافی است بر روی آیکن شبکه اجتماعی که در پایان صفحه است کلیک کنید.به سادگی کل این پیام به آشنایان شما و از طرف شما ارسال می شود. مطمئن هستیم که با مشارکت در این کار ارزشمند اجتماعی، دوستان شما هم خرسند خواهند شد. امتحان کنید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن