تابستان

آیا دریافت پاداش 20درصدی خوش مصرفی برق، واقعا امکان پذیراست؟

و راهکار عملی دریافت پاداش چیست ؟

با شروع فصل گرما شرکت توانیر از مردم می خواهد که در مصرف برق صرفه جویی کنند تا پاداش بگیرند.افراد زیادی می پرسند واقعا چگونه؟

برق آنچنان در زندگی ما نفوذ کرده که حتی لحظه ای بدون برق نمی توان تصور کرد. با شروع فصل گرما شرکت توانیر از مردم می خواهد که در مصرف برق صرفه جویی کنند تا پاداش بگیرند. حتی اخیرا سخنگوی صنعت برق رسما اعلام کرد: اگر مردم ده درصد از مصرف برق خود را کاهش دهند، بیست درصد از مبلغ قبض را پاداش می گیرند. اما آیا واقعا کاهش ده درصد از مصرف برق برای دریافت این پاداش شدنی است؟ بررسی ها نشان می دهد با انجام چند راهکار ساده ده درصد حداقل کاهشی است که می توان در برق مصرفی ایجاد کرد و به راحتی شدنی است و گاهی اوقات تا بیست درصد و بیشترهم می شود مصرف برق ماهیانه را کاهش داد.

و اما راهکارهای عملی و قابل دسترس کاهش 10 درصدی مصرف برق و دریافت پاداش 20 درصدی

  • پنکه را امتحان کنید. کولر در منزل جای ثابت نصب شده دارد که با روشن کردن آن کل خانه خنک می شود. اما گاهی اوقات که در گوشه ای از منزل نشسته ایدو تلویزیون می بینید یا کتاب می خوانید، پنکه راهکار خوبی برای خنک کردن یک بخش ازخانه است. مصرف کمی هم دارد. پنکه 80وات، کولر آبی 600 وات و کولر گازی 2400وات برق مصرف می کند. انتخاب با شماست.

  • کولر آبی روی دور کند، نصف دور تند برق مصرف می کند. این را روی بدنه کولر هم نوشته که مصرف برق دور تند دو برابر بیش از دور کند کولراست. ضمن این که در حالت دور کند کولر آبی ، مکش هوای بیشتر، فشاربیشتری به موتور کولر وارد و در نتیجه مصرف برق را بیشتر می کند.

  • اگر کولر گازی دارید احساس دمای آسایش بدن خود را روی دمای 24 و حتی 25 درجه تنظیم کنید. این همین دمای بهاری و حتی کمی خنکتر است. در این دما کمپرسور کولر به حداقل مقدار ممکن روشن و خاموش می شود و مصرف برق را گاهی تا 40 درصد کاهش می دهد. استفاده دائم کولرگازی روی 24 درجه به خصوص در مناطق گرمسیری ، تاثیر زیادی بر روی مصرف شما در دامنه مجاز مصرف ماهیانه دارد و اگر مستمر باشد 10 درصد کاهش به نسبت قبل هم حتما حاصل می شود.
    • می‌توانید به جای استفاده مداوم از جاروبرقی، از جارو‌های دستی استفاده کنید. علاوه بر اینکه مدام برق مصرف نمی‌شود، صدای کمتری هم دارد. نوعی ورزش هم به حساب می آید. امتحان کنید، جذابیت های خودش را دارد و تمیزکاری منزل با جاروبرقی را به هفته ای یکبار جمعه ها در ساعات کم مصرفی موکول کنید تا این مورد هم کمک باشد به کاهش مبلغ قبض برق در خانه.
  • از باز و بسته کردن مکرر درب یخچال خودداری کنید. زیرا وقتی سرما از دستگاه خارج می‌شود، کمپرسور مجبور می‌شود بیشتر کار کند، در نتیجه میزان مصرف انرژی بیشتر می‌شود. هر بار باز و بسته کردن درب یخچال حدود 30درصد از سرما را ازبین می برد و برای تأمین دوباره آن کمپرسوربرق مصرف می کند. مثلا می توانید در تابستان برای نوشیدن آب خنک ، دائما درب یخچال را باز نکنید و مثلا از کلمن استفاده کنید.

  • به جای استفاده از نورها و لامپ‌های حبابی، از لامپ‌های ال ای دی (LED) استفاده کنید. لامپ معمولی 100وات، لامپ کم مصرف 24 وات و لامپ ال ای دی 8 وات و اس ام دی 4 وات مصرف می کند. هرچه مصرف کمترباشد طول عمر هم بیشتر است. بازهم انتخاب با شماست.
  • وسایل برقی که به پریز وصل هستند، هرچند خاموش و بی استفاده باشند، درحال استفاده از انرژی هستند. مثل وسایل کوچکتر هم چون، سیم‌های شارژر، غذاساز، چایی ساز و…. که به راحتی می‌توان هنگام اتمام کار، آن‌ها را از برق جدا کرد تا مصرف برق را به حداقل برسانیم.
  • حتما سیم رابط کلید دارد بخرید. این گونه لباسشویی که هفته ای یکبار ، ظرفشویی که دوروز یکبار، و سایر دستگاه های برقی که دوره ای از آن استفاده می کنید را با کلید مجزا قطع می کنید. سرجمع برق خواران در خانه ها گاهی اوقات همان ده درصد تشویقی را شامل می شود.
  • استفاده از وسایل برقی در ساعت اوج مصرف برق را کاهش دهید. زیرا مصرف برق در این ساعات به اوج می‌رسد و در عملکرد دستگاه هم تاثیر دارد.  قیمت آن هم چند برابر است. به جای آن با کمی مدیریت ، دستگاه های پرمصرف غیر ضروری را از ده شب به بعد به کار بگیرید. لباسشویی و ظرفشویی و اتو و جاروبرقی از این دسته هستند.

براساس گفته سخنگوی صنعت برق در سال 98 مشترکان 106 میلیارد تومان پاداش گرفتند. پاداشی هم که شرکت توانیر برای سال 99 در نظر گرفته به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. اما این پاداش چگونه پرداخت شد. در واقع مبالغ برای مشترکان خانگی مبلغ پاداش خوش مصرفی درج شده و از مبلغ قابل پرداخت کسر شده است.  مطابق با آمار رسمی شرکت توانیر از ۲۹ میلیون مشترک ۲۴ میلیون رعایت الگو مصرف کردند و از این ۲۴ میلیون هشت میلیون علاوه بر اینکه زیر الگو مصرف کردند مصرف‌شان نسبت به دوره مشابه قبل نیز کمتر بود که به این دسته از مشترکان ۱۰۶ میلیارد تومان پاداش تعلق گرفت.

سخن پایانی

به نظر می رسد این کارها خیلی سخت نیست. همه اینها به سادگی در منزل قابل انجام است. پس پاداشی که توانیر برای خوش مصرفی در قبض برق نظر گرفته شده است دست یافتنی است. اینگونه محیط زیست نیز کمتر آسیب می بیند و دیگر هموطنان هم در آرامش و آسایش خواهند بود که این موضوع خودش لذت بخش است. در مورد این موارد با خانواده گفتگو کنیم و راهکارهای بهتر متناسب با شرایط خانواده ، سبک زندگی و ساعات اشتغال و حضور در خانه را بیابیم و  از زندگی همراه با فرهنگ بهینه مصرف لذت ببریم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن