صنایع

طرح بکارگیری مولد‌های اضطراری

خلاصه مطلب
  • معرفی « طرح بکارگیری مولد‌های اضطراری»
  • مزایای « طرح بکارگیری مولد‌های اضطراری»
  • روش مشارکت در این طرح
  • روش انجام طرح به زبان ساده
  • روش کسب اطلاعات بیشتر

خود تأمینی برق سازمان های بزرگ در زمان اوج مصرف از طریق مولدهای اضطراری برق

طرح، «بکارگیری مولدهای اضطراری» از دیگر طرح های مدیریت بار شرکت توانیر است که با این طرح، مشترکان بخشی از نیاز خود در زمان اوج مصرف را از طریق مولدهای اضطراری تامین می کنند. در این طرح، مشترکان به میزانی که مصرف خود را کاهش دهند و برق کمتری از شبکه سراسری بگیرند، مشمول دریافت پاداش می شوند.

برنامه پاسخگویی بار چیست؟

برنامه های پاسخگویی بار در برگیرنه روش هایی از مدیریت سمت مصرف است که به تغیر میزان مصرف مشترکین برای کنترل شبکه برق اعمال می گردد.در حقیقت با شیوه های مختلف پاسخگویی بار ، امکان کاهش مصرف یا افزایش موقت تولید و اتصال برق به شبکه فراهم می گردد.

طرح بکارگیری مولد‌های اضطراری

 در حال حاضر تعداد قابل توجهی مولدهای اضطراری از جمله دیزل ژنراتور و یا سیستم های برق اضطراری در کشور وجود دارد که بعضا به میزان کامل مورد استفاده قرار نمی گیرند. از آنجا که فقط ساعات و روز های کمی از کل سال، میزان مصرف برق کشور از ظرفیت نصب شده نیروگاهی فراتر می رود، افراد و سازمان هایی که از این مولد ها در اختیار دارند می توانند با تأمین برق خود در ساعات  اوج مصرف علاوه بر همراهی با دیگر هموطنان و جلوگیری از خاموشی ، پاداش همراهی هم دریافت دارند.

از لحاظ فنی با توجه به پایین تر بودن میزان تولید انرژی برق در کشور نسبت به میزان مصرف آن در برخی ساعات فصل تابستان، دیسپاچینگ ملی یا همان مرکز مدیریت شبکه برق کشور، اجازه  نمی دهد که میزان مصرف از میزان تولید پیشی گیرد.
در حقیقت پیشی گرفتن میزان مصرف انرژی برق بر تولید، فروپاشی شبکه سراسری، ناپایداری  و درنتیجه چالش هایی را به دنبال خواهد داشت و بازگرداندن شبکه به حالت عادی نیز زمان بر و هزینه بر است. در این روش بخشی از عدم تناسب میزان تولید و مصرف انرژی برق باید با مدیریت اضطراری بار کنترل شود تا وقفه ای در پایداری شبکه به وجود نیاید.

 ژنراتورهای برق اضطراری در ادارات  و بیمارستان ها برای چیست؟

سالهاست که به منظور حصول اطمینان شرکت ها و سازمان های بزرگ از استمرار برق و عدم آسیب به سیستم های حساس از جمله شبکه داده و سیستم های رایانه ، نصب دستگاه های اضطراری الزامی شده است. در این روش شرکت توانیر با استفاده مشترک از این سیستم ها به خصوص در زمان پیک شبکه برق ، بخشی از هزینه سرمایه گذاری انجام شده برای خرید و نصب این تجهیزات را در قالب پاداش همراهی بازپرداخت می کند و این موضوع مورد استقبال گسترده سازمان ها و شرکت های بزرگ در کشور قرار گرفته است.

تحلیل اقتصادی طرح 

در حقیقت اگر در زمان اوج مصرف برق، مصرف از ظرفیت ژنراتورهای برق اضطراری استان استفاده شود ، کمبود انرژی در ساعات پیک به طور قابل ملاحظه ای جبران خواهد شد. در این طرح اگر مشترکان تنها ۱۰ درصد از مصرف برق خود را کاهش دهند و یا با استفاده از سیستم های دیزل جبران کنند، نقش بسزایی در پایداری شبکه و جلوگیری از کمبود برق هموطنان دارد.

این طرح در راستای تحقق برنامه های مدیریت مصرف در قالب “۰۹۹” یا ” تابستان بدون خاموشی ” به شمار می آید. ساعات اوج مصرف برق در روز برای ماه های گرم سال از ۱۲ ظهر تا ۱۶ بعداز ظهر و ساعت های پیک مصرف شب از حوالی غروب آفتاب به مدت چهار ساعت می باشد که دارندگان این مولد ها در این ساعات می تواند با شبکه برق کشور همراهی کنند و پاداش بگیرند علاوه بر این عدم بهره گیری همزمان وسایل پرمصرف برقی و استفاده از لوازم برقی پرمصرف در ساعات اولیه صبح ، ساعات پایانی شب و روزهای تعطیل، یکی از مهم ترین نوع همکاری مشترکین در مدیریت مصرف محسوب می شود.

روش اجرای این طرح چگونه است ؟

خیلی ساده است.

اگردرهرساعتی از 8 صبح تا 11 شب مولد اضطراری در اختیارتان را روشن کنید و از برق آن استفاده کنید نه تنها هزینه قبض ماهیانه شما به میزان قابل توجهی کم می شود ، بلکه شرکت توانیر برای هر کیلووات ساعت برق تولیدی بین 300 تا 675 تومان به شما پاداش میدهد . یعنی نه تنها هزینه برق مصرفی شما کم میشود بلکه ازفروش برق تولیدی خودتون پاداش هم میگیرد! سال گذشته شرکت توانیر به مراکز، کارخانجات و صاحبان صنایعی که در این برنامه شرکت کردند 380 میلیارد ریال پاداش داد.

در عوض شرکت توانیر به منظور تأمین سوخت این مولدها معرفینامه معتبری به تولیدکنندگان ارائه خواهد کرد.

سوال مهم ؛ چرا توانیر این کار را می کند؟

شاید بپرسید چرا شرکت توانیر خودش اقدام به تولید برق به اندازیه کافی نمی کندو حتی حاضراست بابت برق تولیدی ما که به مصرف خودمان هم میرسد پاداش دهد؟ پاسخ این سوال است است که :اوج مصرف برق در ایران، 200 ساعت در کل یک سال هست که این میزان200 ساعت  در فصل تابستان است . برای تامین این بار مصرفی علاوه بر نیروگاه های موجود، باید 10 نیروگاه “بزرگ” 2000 مگاواتی دیگه هم ساخته شودو! این یعنی 10 نیروگاهی که فقط 3 %از کل سال کار می کنند و 97 %از سال راخاموش باشند! پروژه ای طولانی ، هزینه بر و غیر منطقی. با روش همراهی تولید کنندگان مولد کوچک با شبکه برق،منابع کشور در جای درست هزینه می شود .

با شماره 121 تماس بگیرید. در ضمن اگر دراین طرح .ثبت نام کردید و به هر دلیلی امکان همکاری فراهم نشد ، هیچ جریمه و زیانی متوجه شما نخواهد شد. با تولید انرژی توسط مولدهای اضطراری و اتصال آن به شبکه برق سراسری ضمن برخورداری از پاداش نقدی، هموطنان خود را در ایجاد امنیت و آرامش و روشنایی ضروری یاری کنید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن