دیدگاه اسلام درباره مدیریت مصرفسبک زندگی
دیدگاه اسلام درباره مدیریت مصرف
در این متن دیدگاه اسلام درباره مدیریت مصرف را می خوانیم.
از نظر قرآن و روایات، «مصرف» اگر با واژههایی چون پارسایی، انفاق، عمل صالح همراه شود میتواند انسان را به تعالی برساند،اما باید توجه داشت آن چه برای «مصرف» در اختیار انسانها قرار گرفته محدود است.
مدیریت مصرف از بعد سلبی به معنای صرفهجویی و کاستن از مصارف غیر ضروری و از بعد ایجابی، بهینهسازی مصرف است.
در بعد خانواده میتوان مهمترین راهکارها برای این مهم را برنامهریزی، نیازشناسی، رعایت اولویتها و در بعد اجتماعی، فرهنگسازی، اولویتبندی، ترویج سیره پیشوایان دین و مدیریت زمان برشمرد.
از دیدگاه اسلام ضرورت اصلاح الگوی مصرف سه مبنای محکم اعتقادی و اخلاقی دارد:
-
اعتقاد به مالکیت خداوند متعال:
باور داشتن به این اعتقاد که مالکیت انسان، اعتباری بوده و در طول مالکیت حقیقی خداوند متعال است. این باور، به این معناست که انسان اجازه ندارد اموال در اختیارش را هرگونه که میخواهد مصرف کند، به عبارتی دیگر اسراف و مصرف بیرویه مال، از اعتقاد به مالکیت خداوند متعال در تضاد است و اصلاح الگوی مصرف، از لوازم توحید عملی است، لذا ما اجازه مصرف بیرویه در استفاده از نعمتهای خداوند نظیر برق، آب و… را نداریم.
-
اعتقاد به برادری دینی: