سبک زندگیهواگیری رادیاتور

هواگیری رادیاتور

در این متن درباره هواگیری رادیاتور می خوانیم.

هواگیری رادیاتور چیست؟

وقتی که می‌خواهیم کارایی و راندمان یک سیستم گرمایشی را بسنجیم، حتما باید به پخش و انتقال گرما به‌صورت یکنواخت را در نظر داشته باشیم. رادیاتور در صورتی که بدون مشکل کار کند، باید گرما را به‌شکل یکنواخت به محیط منتقل کند. گاهی‌اوقات در مسیر لوله‌های آب از پکیج به رادیاتور، هوا جریان پیدا می‌کند که باید آن را تخلیه کرد. در واقع عمل هواگیری به تخلیه هوای موجود در مسیر آب شوفاژ گفته می‌شود. هوا گرفتن در لوله‌های شوفاژ به آب گرم اجازه عبور راحت را نمی‌دهد، بنابراین ممکن است قسمت بالای رادیاتور سرد و قسمت پایین آن گرم باشد.

توجه داشته باشید که اگر تعداد زیادی از رادیاتورهای ساختمان بدنه سردی دارند، ممکن است مشکلی در پکیج یا لوله‌کشی اتفاق افتاده باشد. بنابراین برای بررسی دقیق‌تر بهتر است از کارشناسان ماهر کمک بگیرید. همچنین عوامل دیگری مانند رسوب‌گرفتن پره‌های رادیاتور، شیرهای باز رادیاتورها و آلودگی توری صافی می‌تواند در سرد بودن لوله‌های رادیاتور موثر است.

دلیل هوا گرفتن شوفاژ چیست؟

  • یکی از دلایل هوا گرفتن شوفاژ این است که شاید از جایی که شما اطلاع ندارید، هوا وارد سیستم می‌شود. بهتر است منبع ورود هوا را پیدا کرده و آن را تعمیر کنید.

  • اگر مشکل از لوله‌های سیستم گرمایشی باشد و این لوله‌ها سوراخ شده باشند، رادیاتورها دچار هواگرفتگی خواهند شد که باید این سوراخ‌ها را تعمیر و عیب را برطرف کنید.

  • ممکن است آلومینیوم رادیاتور دچار خوردگی شده باشد و باعث تولید گاز هیدروژن شود. این مشکل معمولا به این دلیل رخ می‌دهد که مبدل‌های پکیج از جنس مس هستند. در این صورت باید سیستم را شستشو دهید و به آن بازدارنده اضافه کنید.

  • از دیگر علت‌های هوا گرفتن شوفاژ می‌توانیم به هیدروژن سولفید اشاره کنیم که باید یک بازدارنده به سیستم اضافه کنید تا این گاز را از بین ببرید.

  • اگر لوله‌های شوفاژ از جنس آهن باشند، به مرور زمان دچار خوردگی می‌شوند که این مورد بیشتر در رادیاتورهای قدیمی وجود دارد.

  • یکی از دلایل هواگرفتگی شوفاژ این این که احتمال دارد آب به‌طور کامل در سیستم گردش پیدا نمی‌کند.

چرا باید هواگیری رادیاتور را انجام دهیم؟

  • این عمل باعث جلوگیری از سرد شدن قسمت‌های مختلف رادیاتور می‌شود و به توزیع گرمای یکنواخت کمک می‌کند.

  • هواگیری رادیاتور به بهتر کار کردن پکیج کمک می‌کند.

  • اگر هواگیری شوفاژ به‌درستی انجام شود، از ایجاد سروصدای شوفاژ جلوگیری می‌کند.

  • این کار باعث می‌شود که آب بتواند به‌راحتی و بدون مشکل در سیستم جریان داشته باشد و کارایی سیستم حفظ شود.

هواگیری رادیاتور چه مراحلی دارد؟

۱. ابتدا پکیج را خاموش کنید. زیرا سیستم گرمایش روشن باعث هوا گرفتن بیشتر در شوفاژ می‌شود.

۲. به سیستم زمان بدهید تا گرمای خود را به‌طور کامل از دست بدهد و خنک شود.

۳. شیر هواگیری اتوماتیک در کنار رادیاتور قرار گرفته است. با کمک پیچ گوشتی یا آچار مخصوص این پیچ را باز کنید. پیچ را باید در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید.

۴. وقتی که شیر باز شد آن را تا زمانی باز نگه دارید که هوای آن تخلیه شود. در این مرحله صدای خارج شدن هوا از لوله‌ها را می‌توانید بشنوید.

۵. پس از آنکه هوای سرد به‌طور کامل از لوله‌ها خارج شد، آب گرمی که از سیستم گرمایش می‌آید، جایگزین هوا می‌شود.

۶. در حین خارج‌شدن هوای داخل لوله‌های رادیاتور، معمولا چندین قطره آب نیز از شیر خروجی چکه می‌کند. برای اینکه زمین خیس نشود می‌توانید یک پارچه یا ظرف را زیر شیر خروجی نگه دارید. 

۷. برای اینکه از هواگیری مطمئن شوید، بهتر است که این مرحله را چندین بار انجام دهید و تا زمانی صبر کنید که جریان آب از شیر خروجی پایدار شود و با هوا مخلوط نباشد. 

۸. بعد از اینکه از خروج کامل هوا اطمینان پیدا کردید، شیر خروجی را ببندید و آن را کاملا محکم کنید. 

۹. این مراحل را برای تمام شوفاژهای ساختمان انجام دهید تا هوا به‌طور کامل از سیستم گرمایشی خارج شود.

۱۰. یادتان باشد که با روشن کردن پکیج، با کاهش فشار روبه‌رو می‌شوید که در این صورت باید شیر تنظیم فشار سیستم را باز کنید تا فشار به حالت مورد نظر برسد. بهتر است این میزان را بین عدد ۱ و ۲ نگه دارید.

۱۱. در گام آخر بعد از تنظیم فشار پکیج، می‌توانید آن را روشن کنید. 

یادتان باشد که اگر به‌طور مکرر شوفاژ شما دچار هوا گرفتگی می‌شود و سیستم به‌طور کلی مشکلی ندارد، می‌توانید یک شیر اتوماتیک روی رادیاتورها نصب کنید تا عمل هواگیری به‌طور منظم و بدون دردسر انجام شود.

سیستم‌های تهویه مطبوع که شامل سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی می‌شوند، از اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند که اگر هر کدام از این اجزا به‌درستی کار نکنند، کل سیستم با اختلال مواجه می‌شود. به همین دلیل باید همیشه از سلامتی و درست کار کردن این سیستم‌ها اطمینان پیدا کنید. رادیاتور و شوفاژ نیز یکی از این سیستم‌ها هستند که نباید از سرویس منظم آن‌ها غافل شوید. یکی از مهم‌ترین کارهایی که باید انجام دهید، سرویس‌های دوره‌ای و منظم است که امکان بروز مشکلات عمیق‌تر و پیچیده‌تر را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

توجه داشته باشید که بعضی از سرویس‌های دوره‌ای را شاید بتوانید خودتان در منزل انجام دهید. البته پیشنهاد می‌کنیم از افراد حرفه‌ای و ماهر کمک بگیرید تا در صورت وجود مشکلات دیگر، بتوانند به‌سرعت آن را تشخیص داده و رفع کنند.

برای اطلاعات بیشتراپلکیشن برق من را در گوشی هوشمند خود نصب کنید. لینک نصب:

ht[tps://bargheman.com/mobile-app

موضوع الگوی مصرف هم در این پست به خوبی توضیح داده شده است. ببینید.

http://tavanirpr.ir/?p=2196

اگرمایل بودید با دیگران به اشتراک بگذارید

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن