انرژی خورشیدیسبک زندگی

بهره‌گيري از انرژي خورشیدی

استان كرمان، ساختگاهي نمونه براي توسعه برق خورشیدی

در این متن درباره بهره‌گيري از انرژي خورشیدی می خوانیم.

استفاده از انرژیهای پاک و در راس آنها انرژی خورشیدی به دلیل منافع متعدد آن در دهه‌های اخیر مورد توجه دولتها و ملتها قرار گرفته است.

حفظ محیط،زیست، کاهش سوختهای فسیلی و آلودگیهای ناشی از آن، بازگشت سرمایه در مدت زمان کوتاه و ایجاد ارزش افزوده از مهمترین مزایای استفاده از انرژی خورشیدی و سایر انرژیهای پاک محسوب می‌شود که گسترش روزافزون آن را در سراسر جهان به همراه داشته است.

ایران به واسطه قرار گرفتن در منطقه‌ای مناسب به لحاظ تابش خورشید و سایر پارامترها مانند دما و رطوبت از مناسب‌ترین نواحی کره زمین برای احداث نیروگاههای خورشیدی و استفاده از برق آنها محسوب مي‌شود.

استان کرمان نیز به لحاظ قرار گرفتن در مرکز ذوزنقه تابش خورشید و برخورداری از حدود ۲۷۰ روز آفتابی موقعیت ممتازی در بهره‌گيري از انرژی خورشیدی دارد که همین موضوع جذابیت خاصي برای سرمایه‌گذاری در اين زمينه ايجاد كرده است.

طی سال‌های اخیر دولت و به ویژه صنعت برق برنامه‌ریزی گسترده‌ای در جهت توسعه انرژی خورشیدی و تامين برق از آن کرده و در همين خصوص طرحهای مختلفی نيز در استان کرمان اجرا شده و یا در دست اقدام است.

هم اکنون صدها نیروگاه و سایت تولید برق از  انرژی خورشیدی در مناطق مختلف استان پهناور کرمان مشغول به فعالیت هستند و این روند با سرعت خوبی در حال گسترش است.

تولید برق خورشیدی نقش بسیار مهم و حياتي در حفاظت از محیط زیست و منابع تمام شدني كره زمين برای نسلهای آینده برجاي گذاشته و از تخریب و ايجاد آلودگیهایی که محيط پيرامون زندگی ما را تهديد مي‌كند، جلوگیری می‌کند.

تولید برق خورشیدی منبع درآمد مطمئن و پایداری نیز برای افراد و خانوارها محسوب می شود که با هزینه  نسبتا مناسب می‌توانند ضمن تامین برق مورد نیاز خود، مازاد آن را به دولت بفروشند که درآمد قابل توجهی در میان مدت و بلندمدت نصیب آنها می‌کند.

در همین زمينه وزارت نیرو با ارائه مشوقها، خدمات فنی و مشاوره‌ای نقش موثری در فراهم کردن شرایط استفاده همگانی از انرژی خورشیدی در استان کرمان دارد.

طی سا‌های گذشته نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی(ع)، بهزیستی، بسیج و… فرصت استفاده از نیروگاههای مقیاس کوچک را برای اقشار کم درآمد و همچنين عشایر كوچ‌رو که دسترسی آسان به انرژی برق ندارند، فراهم کرده‌اند.

سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در انرژی خورشیدی نیز طي یک دهه اخیر در استان کرمان رشد قابل توجهی داشته و نیروگاههای مقیاس متوسط زیادی در شهرهای کرمان، رفسنجان، زرند، بافت و… ساخته شده و یا در حال ساخت است که نقش موثري در تامین برق استان و کاهش بار و فشار نیروگاههای تولید برق داشته‌اند.

بهره‌گيري از انرژي خورشیدی در استان  کرمان رو به پیشرفت و رشد است و دستگاههای متولی مانند شرکتهای توزیع و برق منطقه‌ای به دستاوردهای درخشانی دست يافته‌اند که قطعا نام کرمان را در استفاده از انرژی خورشیدی پررنگ‌تر می‌کند.

برای اطلاعات بیشتراپلکیشن برق من را در گوشی هوشمند خود نصب کنید. لینک نصب:

ht[tps://bargheman.com/mobile-app

موضوع الگوی مصرف هم در این پست به خوبی توضیح داده شده است. ببینید.

http://tavanirpr.ir/?p=2196

اگرمایل بودید با دیگران به اشتراک بگذارید

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن