پیامدهای قطع برق بر جامعهسبک زندگی

پیامدهای قطع برق بر جامعه

در این متن پیامدهای قطع برق بر جامعه را می خوانیم.

با افزایش تقاضا برای دسترسی به انرژی برق که قبلاً به دلیل شهرنشینی، رشد جمعیت و تغییرات آب و هوایی تحت فشار قرار گرفته است، احتمال قطع برق نیز افزایش می‌یابد. به علاوه عوامل همزمان مانند جابجایی ها، دمای شدید و آلودگی هوا، عوامل افزایش آسیب‌پذیری در طول قطع برق، می تواند تأثیرات منفی آن را به ویژه برای مشترکان خانگی، افزایش دهند.

برق به عنوان زیر ساختی ترین زير ساخت در همه جوامع از موقعیت استراتژیک بسیار مهمی برخوردار است و همین ویژگی وجه تمايز برجسته ای برای توجه و نگاه جدی به آن شده است.چرا که در صورت قطع برق تمامی شئونات زندگی به ویژه در بخش خانگی، به شکل مستقیم و غیرمستقیم تحت تاثیر آن قرار می گیرد.

امسال قطع برق مشترکان خانگی خط قرمز وزارت نیرو اعلام و برای این منظور تمامی توان و امکانات بکار گرفته شد تا خللـی در تامین برق مطمئن و پایدار مشترکان خانگی ایجاد نشود.

به ویژه این روزها که شهروندان برای زندگی و تقریبا تمام فعالیت‌های روزمره خود وابسته به انرژی الکتریکی هستند اهمیت تامین برق در بخش خانگی اهمیت دوچندان پیدا کرده است، هرچند تعیین دقیق میزان آثار منفی ناشی از قطع برق، نیاز به برآورد کافی و قابل اعتماد و توجه و نیاز به داده‌ها و در نظر گرفتن پیچیدگی های این امر دارد؛ اما محققان عنوان می کنند که تعداد اختلالات شبکه برق در جهان روبه افزایش است و بر جامعه ای که به طور فزاینده به منبع برق وابسته شده است، تأثیر می گذارد.

در آگوست(مرداد) 2003، بیش از 50 میلیون آمریکایی و کانادایی به دلیل ایراد در خطوط انتقال معیوب، قطع برق را تا چهار روز تجربه کردند. در چین، خطوط و برج‌های انتقال با پوشش یخ در طی طوفان شدید زمستانی در سال 2008 فروریختند و خدمات برق برای 200 میلیون نفر قطع شد.در همین حال، هوای گرم و استفاده از تهویه مطبوع باعث خاموشی 8 میلیون نفر در باکو، آذربایجان در جولای(تیر) 2018 شد. بزرگترین خاموشی در تاریخ حداقل 600 میلیون نفر را در سراسر هند در جولای 2012 تحت تأثیر قرار داد. فراوانی و شدت این رویدادها با رشد جمعیت و تغییرات آب و هوایی افزایش می‌یابد، زیرا آسیب زیرساخت‌های ناشی از طوفان‌ها و سیل‌های شدید، کمبود نیروگاه‌های آبی ناشی از خشکسالی، و افزایش تقاضا با افزایش دما و فشار بر شبکه برق قدیمی همراه است.

افزایش میزان قطع برق در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) در مقایسه با سایر مناطق ژئواکونومیکی قابل توجه تر است و پیامدهای نامطلوب آن را تایید می‌کند.

پیامدهای قطع برق بر جامعه، می تواند از طریق اثرات بهداشتی، امنیتی، پزشکی و درمانی، آموزشی و… باشد و حتی بر اساس پارامترهای بررسی شده، تأثیرات اجتماعی قطع برق در نقاط مختلف جهان می تواند بر اساس اقلیت‌های نژادی و قومی، آن‌هایی که از وضعیت اجتماعی-اقتصادی پایین‌تری برخوردار بودند، کودکان، افراد مسن‌تر و کسانی که در مناطق روستایی زندگی می‌کردند، نیز تأثیرات مهم‌تری را از قطع برق تجربه کنند. علاوه بر این، فعالیت مجرمانه در طول قطعی برق طولانی مدت ، افزایش می یابد. ممکن است اثرات مالی قطعی برق، چگونگی تاثیرات قطع برق به صورت فصلی متفاوت و مدت زمان های مختلف اثرات قطع برق نیز در صورت بررسی نتایج متفاوتی داشته باشد.

در حوزه سلامت روان و تندرستی نیز، مطالعات کیفی، نگرانی، اضطراب، استرس و کاهش رفاه را در میان افرادی که در معرض قطع برق قرار داشتند را تأیید می کنند، که عموماً به نگرانی در مورد اختلال در گرمایش، غذا، منابع آب و مراقبت‌های بهداشتی مرتبط است. در شرایط حاد، دسترسی به مراقبت های بهداشتی برای مشکلات سلامت روان به ویژه در اولین ساعت قطع برق ممکن است کاهش یابد و سطوح بالاتری از اضطراب را ايجاد کند. چرا که بر اساس بررسی های صورت گرفته، اضطراب فراگير در میان زنان باردار پس از قطع برق، به تدریج افزایش می یابد.

از سوی دیگر مطالعات انجام شده، افزایش مرگ و میر را پس از خاموشی در شهر نیویورک (NYC) در سال 2003 شناسایی کردند که بر زندگی 8 میلیون ساکن نیویورک، تأثیر گذاشت. مطالعات دیگر مرگ و میر ناشی از قطع برق را با مسمومیت با CO، سقوط، آتش، گرما و قرار گرفتن در معرض سرما مرتبط کرده اند.

بنابراین قطع برق برنامه ریزی شده یا غیرمنتظره می تواند روزها یا بیشتر ادامه داشته باشد و ارتباطات، آب، حمل و نقل، فروشگاه ها، بانک ها و سایر خدمات را مختل کند. این ممکن است بر نیازهایی مانند روشنایی، گرمایش، سرمایش، ارتباطات، تبرید غذا و دارو، پخت و پز و تجهیزات پزشکی تأثیر بگذارد. لذا اکنون باید برنامه ریزی کرد تا آنچه را که نیاز دارید داشته باشید و بدانید چگونه ایمن بمانیم.

در هر حال، امسال نیز با وجود رشد مصرف برق قابل توجه نسبت به سال گذشته، به واسطه پیشبرد مجموعه ۱۴۰ اقدام، برنامه‌ریزی برای انجام طرح‌های توسعه‌ای، بهینه‌سازی و مدیریت مصرف و بهره‌گیری صنعت برق از تجربیات سال ۱۴۰۱، در حال عبور امن، با حداقل مشکل از این تابستان گرم هستیم. اما مصرف بهینه انرژی مختص یک فصل یا دوره زمانی نیست و باید از هم اکنون به عنوان یک شهروند، برای آن برنامه داشته باشیم.

در هر صورت، تامل کردن، پرسش از خود و نگریستن عمیق به مسئله مصرف بهینه انرژی هم با عقل معاش و هم با عقل معاد، مصداق چوب دو سر طلاست. اينكه بهينه مصرف كرد، پول برق نداد و پاداش هم گرفت، حقيقتا جاي اندكي صبر دارد چرا كه ارمغان آن، نور و روشنايي برای همگان در جاي جاي كشور است.

بنابراین مي‌شود فارغ و خارج از هر قالبي، از هر عامي عام تر بود اما با كار هاي كوچك همسنگ بزرگان شد و عيار پيدا كرد. چرا كه صرفه جويي  و مصرف بهينه نه تنها يك فرهنگ بلكه فضيلت اخلاقي است.

پس اگر مي خواهيم نسل آينده از وزش باد هاي خشك و هجمه سوزان آفتاب ظهرهای بلند تابستاني در امان باشد و تلاطم امواج سركش بد مصرفي اين زمانه به سونامي ويرانگر آينده فرزندان اين سرزمين منتهي نشود؛ بايد هم اکنون دست بکار شويم و تنها با خاموش كردن يك لامپ اضافي، آغازي باشيم بر شروعي پر اميد و روشن.

برای اطلاعات بیشتراپلکیشن برق من را در گوشی هوشمند خود نصب کنید. لینک نصب:

ht[tps://bargheman.com/mobile-app

موضوع الگوی مصرف هم در این پست به خوبی توضیح داده شده است. ببینید.

http://tavanirpr.ir/?p=2196

اگرمایل بودید با دیگران به اشتراک بگذارید. 

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن