سبک زندگینکات صرفه جویی مصرف انرژی در تابستان

نکات صرفه جویی مصرف انرژی در تابستان(بخش دوم)

در این متن نکات صرفه‌جویی  مصرف انرژی در تابستان را می خوانیم.

روشهای مختلفی برای کاهش مصرف انرژی از ساده‌ترین تا سخت‌ترین روشها وجود دارد که عبارت از :

1- لامپهای خود را تعویض کنید.

لامپهای رشته ای سنتی مقدار زیادی برق مصرف می کنند و باید بیشتر از جایگزین های کارآمد انرژی استفاده کرد. لامپهای رشته‌ای هالوژن، چراغهای کم مصرف فلورسنت و لامپهای LED، حدود 25 تا 80 درصد برق کمتری مصرف می‌کنند و 3 تا 25 برابر بیشتر از لامپهای رشته‌ای دوام می‌آورند، عمر بیشتر به معنای آن است که در طولانی مدت هزینه کمتری دارند.

2- وسایل کم مصرف خریداری کنید.

به طور متوسط، تقریبا 13 درصد از کل انرژی مصرفی خانوارها توسط لوازم خانگی مصرف می‌شود. موقع خرید لوازم خانگی باید به برچسب انرژی آن توجه کرد، اگر چه که قیمت لوازم با برچسب انرژی بالاتر گرانتر است، اما در کل موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود.

3- پنجره‌های خانه را به دو جداره تغییردهید.

پنجره‌های قدیمی و کهنه منبع قابل توجهی از اتلاف انرژی هستند، آنها می‌توانند 10 تا 25 درصد به هزینه‌های گرمایشی خانه اضافه کنند. برای جلوگیری از اتلاف گرما از طریق پنجره‌ها می‌توانید در عوض پنجره‌های تک جداره را با محصولات دو جداره جایگزین کنید.

بهتر است در فصل گرما با پوششهای مختلف از جمله حصیر و یا پرده از ورود گرما به داخل خانه جلوگیری کرد.

4- لوازم برقی خانگی خود را که استفاده نمی‌کنید، خاموش کنید.

تلویزیون، کامپیوتر، مایکروویو و حتی برخی از ماشینهای لباسشویی حالت آماده به کار دارند، به این معنی که آنها حتی در صورت عدم استفاده، همچنان از انرژی استفاده می‌کنند. آنها از برق بکشید یا دکمه پاور آنها را در حالت خاموش قرار دهید.

5- ساختمان را به اصطلاح مهر و موم کنید.

تمام درزها و ترکهای دیوارها را پر کنید. درز تمام پنچره‌ها و درها را با درزگیر بپوشانید.

6- از عایقهای مناسب برای خانه استفاده کنید.

یک عایق مناسب در فصل سرما مانع از ورود هوای سرد به داخل شده و هوای گرم خانه به بیرون نرود و در فصل گرما از ورود گرمای خورشید به داخل و خروج هوای خنک خانه به بیرون جلوگیری شود. بیشترین مکانی که باید در برابر گرما و سرما عایق‌بندی شود سقف ساختمان است و اگر سقف ساختمان عایق بندی مناسبی داشته باشد تا 50 درصد موجب کاهش اتلاف انرژی می‌شود. بعد از سقف ساختمان لوله‌های انتقال آب گرم نیز باید عایق بندی شوند، تا  از اتلاف انرژی جلوگیری شود. مکان بعدی که در ساختمان دارای اهمیت است، دیوارهای بیرونی ساختمان هستند که با انتخاب عایق مناسب تا حدود 15 درصد در مصرف انرژی صرفه جویی می‌شود. البته در ایران به دلیل ساخت و سازهای سنتی و ارزان بودن انرژی چندان به وجود عایقهای حرارتی در ساختمان توجه نمی‌شود، اما به دلیل پایان‌پذیر بودن منابع انرژی باید استفاده از عایقهای حرارتی را در ساختمان به عنوان یک اصل در کاهش مصرف انرژی پذیرفت. اگر چه استفاده از عایقها در ابتدا ممکن است هزینه‌های زیادی داشته باشد، اما در بلندمدت صرفه اقتصادی داشته و ساختمانی بدون نقص از ورود سرما و گرما و حتی ورود صدا نیز می توانیم داشته باشیم.

عایقهای حرارتی از انتقال گرما به بیرون جلوگیری می‌کنند. تمایل گرما به این است که از جای گرمتر به سردتر برود، اما با استفاده از عایق حرارتی مناسب این انتقال صورت نمی‌گیرد. یک عایق حرارتی مناسب باید ضخامت مناسب را داشته باشد و با توجه به آب و هوای آن منطقه انتخاب شود. در برابر فشار مقاومت مناسبی داشته باشد. در برابر رطوبت مقاوم باشد و سبب رشد قارچ و رطوبت در ساختمان نشود.

آشناترین نوع عایق حرارتی پشم شیشه است که در گذشته نیز برای عایق لوله انتقال آب هم استفاده می‌شده است. این عایق مقاومت خوبی در برابر انتقال گرما و همچنین در مقابل اتش سوزی و رشد قارچ وکپک دارد.

دیگر عایقی که برای ساختمانها استفاده می‌شود، عایق پشم سنگ است و بهترین خاصیتی که دارد در برابر آتش مقاوم است و بهترین گزینه برای پله‌های فرار ساختمان است و یکی از عایقهای حرارتی برای دیوارها و سقف محسوب می‌شود.

عایق ایزو پروپیل برای عایق بندی ساختمان مناسب است و حتی کارایی آن از عایقهای پشم شیشه و پشم سنگ نیز بهتر است و این عایق انتقال انرژی را حتی در بعضی موارد به صفر می‌رساند و از این عایق می‌توان در دیوارها و سقف استفاده کرد.

7- نصب پنل های خورشیدی

یکی از روشهای مدرن برای کاهش مصرف انرژی در ساختمانها تولید انرژی است. یکی از ارزانترین و در دسترس‌ترین منابع برای تولید انرژی نور خورشید است. کشور ما ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی که دارد از نور خورشید می‌تواند بهترین بهره را ببرد. شاید ابتدا هزینه زیادی را متحمل شویم، اما بعد از نصب می‌توانیم از منبع انرژی رایگان خورشید برق تولید کرده و حتی قسمتهای پرمصرف ساختمان مانند موتورخانه‌ها را نیز با آن روشن کرد.

برای اطلاعات بیشتراپلکیشن برق من را در گوشی هوشمند خود نصب کنید. لینک نصب:

ht[tps://bargheman.com/mobile-app

موضوع الگوی مصرف هم در این پست به خوبی توضیح داده شده است. ببینید.

http://tavanirpr.ir/?p=2196

اگرمایل بودید با دیگران به اشتراک بگذارید

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن