سبک زندگینکات صرفه جویی مصرف انرژی در تابستان

نکات صرفه جویی مصرف انرژی در تابستان(بخش نخست)

در این متن نکات صرفه‌جویی  مصرف انرژی در تابستان را می خوانیم.

روشهای مختلفی برای کاهش مصرف انرژی در خانواده وجود دارد، از تنظیمات ساده رفتاری گرفته تا تعمیرات گسترده خانه. دو انگیزه اصلی برای کاهش مصرف انرژی وجود دارد. اول اینکه در مصرف انرژی صرفه جویی کرده تا هزینه برق و دیگر قبوض پرداختی کمتر شود. دوم اینکه انگیزه و دغدغه محافظت از محیط زیست را تقویت کنید.

روشهای مختلفی برای کاهش مصرف انرژی از ساده‌ترین تا سخت‌ترین روشها وجود دارد که عبارتند از :

1- رفتارهای روزمره خود را تنظیم کنید.

با توضیح این که برای کاهش مصرف انرژی در خانه، حتما نیازی به بیرون رفتن و خرید محصولات کم مصرف ندارید، چند نمونه از الگوهای رفتاری که می‌توان رعایت کرد به این شرح است:

صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌تواند به سادگی خاموش کردن چراغها یا لوازم خانگی در صورت عدم استفاده از آنها باشد.

همچنین می‌توانید با انجام دادن دستی کارها کمتر از وسایل برقی استفاده کرد. تنظیمات رفتاری که بالاترین پتانسیل صرفه‌جویی در مصرف برق را دارند و با گسترش فرهنگ صرفه جویی می‌توان به مقدار قابل توجهی از میزان مصرف برق کم کرد.

به طور مثال؛

* موقع خارج شدن از اتاق تمام لامپها را پشت سر خود خاموش کنید و مدام این را به خود یادآوری کنید تا زمانی که این رفتار برای شما یک عادت شود و از روی ناخودآگاه این کار را انجام دهید.

لامپ اضافی خاموش

* برای شستن لباسها، درجه گرمایش ماشین لباسشویی را در کمترین دما قرار دهید.

* لباسها را با خشک کن ماشین لباسشویی خشک نکنید و موقعی که آفتاب است می‌توان از فضای آزاد برای خشک کردن لباسها بهره برد.

خشک کردن لباسها

* موقع آشپزی در ظروف را ببندید. این یک راهکار ساده برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی است و زمان پخت و پز را کاهش می‌دهد.

* در آشپزخانه یخچال و گاز باید دور از هم باشند، چون اجاق گاز منبع تولید گرما است و یخچال منبع تولید سرما و قرار گرفتن هر کدام کنار یکدیگر، موجب اتلاف انرژی ‌شده و عملکردشان کاهش یافته و موجب افزایش مصرف انرژی می‌شود، و مشخصا یخچال نیز برای خنک کردن غذا انرژی بیشتری مصرف خواهد کرد.

* پس‌زمینه موبایل و کامپیوتر خود را تیره انتخاب کنید، چون اگر پس زمینه متحرک یا رنگارنگ باشد، مانیتور یا تلفن همراه انرژی بیشتری برای تشکیل رنگ مصرف می‌کند. سیستم عامل کامپیوتر را طوری تنظیم کنید تا بعد از مدت زمان مشخصی به حالت خواب در آید، یعنی اگر قرار است بیش از نیم ساعت از آن استفاده نکنید، رایانه خودکار خاموش شود.

* استفاده از رنگهای روشن برای ساختمان، به دیوارها این امکان را می‌دهد تا نور طبیعی موجود را منعکس کنند که خود موجب کاهش استفاده از نور مصنوعی (انرژی برق) می‌شود. در روزهای آفتابی پرده‌ها را باز کنید تا خورشید بتواند بدون استفاده از برق، اتاقهای خانه را به طور طبیعی گرم و روشن کند ودر روزهای گرم پرد‌ه‌ها ببندید تا خانه شما خنک بماند.

* فیلترهای تهویه هوا و هود آشپزخانه را هر چند وقت یکبار تمیز یا تعویض کنید، تا عملکرد وسایل بهتر شده و در مصرف انرژی صرفه جویی شود. فیلتر های کثیف موجب می‌شوند سیستم شما سخت‌تر کار کند.

* از بالاترین ظرفیت ماشین لباسشویی و ماشین ظرف شویی استفاده کنید. بگذارید لباسها و ظروف کثیف جمع شوند و بعد از ماشین لباسشویی و ظرفشویی استفاده کنید تا در مصرف آب و برق صرفه جویی شود.

* برای مسیرهای کوتاه به جای استفاده از ماشین شخصی پیاده‌روی کنید یا از دوچرخه یا حمل و نقل عمومی استفاده کنید.

* از وسایل برقی زمان اوج مصرف برق که اواسط بعد از ظهر و ساعات اولیه شب است استفاده نکنید، همین چند ساعت موجب کاهش هزینه برق شما می‌شود.

* در فصل سرما لباسهای گرمتر و در فصل گرما لباسهای خنک‌تر بپوشید تا مجبور نباشید درجه بخاری و کولر خود را افزایش دهید، و در مصرف انرژی صرفه‌جویی کرده‌اید.

* چند دقیقه قبل از تمام شدن زمان پخت، فر را خاموش کنید و دستگاه بدون استفاده از برق اضافی به طبخ غذا ادامه خواهد داد.

* دمای یخچال خود را با توجه به توصیه شرکت سازنده تنظیم کنید تا از خنک شدن بیش از حد و اتلاف انرژی جلوگیری شود.

* در خانه می‌توان از پنکه سقفی استفاده کرد تا در هنگام روشن بودن کولر هوای خنک را به تمام نقاط خانه چرخانده و ترموستات کولر گازی یا وسیله سرمایشی بهتر کار کند و زودتر خاموش شود.

کولر گازی را زودتر روشن کنید و تمام در و پنجره‌ها را ببندید تا در هنگام بعد از ظهر و اوج گرمای تابستان هوای خنک در اتاق باقی بماند و درجه آن را روی 24 تا 25 درجه تنظیم کنید، هر یک درجه افزایش تنظیم ترموستات حدود 10 درصد در مصرف انرژی شما صرفه‌جویی می‌کند.

برای راهروها و راه پله‌ها از لامپهای سنسوردار تشخیص حضور استفاده کنید. با این کار تا حدود 50 درصد انرژی کمتر مصرف می‌شود.

برای اطلاعات بیشتراپلکیشن برق من را در گوشی هوشمند خود نصب کنید. لینک نصب:

ht[tps://bargheman.com/mobile-app

موضوع الگوی مصرف هم در این پست به خوبی توضیح داده شده است. ببینید.

http://tavanirpr.ir/?p=2196

اگرمایل بودید با دیگران به اشتراک بگذارید

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن