مزایا و معایب شومینه

مزایا و معایب شومینه

سیستم گرمایشی 

با نزدیک شدن به فصل پاییز و زمستان، همه به دنبال انتخاب بهترین مدل از انواع سیستم گرمایشی برای مناطق سردسیر، ویلا، منزل، مغازه و… هستند.سیستم‌های گرمایشی مختلفی مانند پکیج، اسپلیت، بخاری، شوفاژ و شومینه برای گرم کردن فضای ساختمان وجود دارد.هر کدام از این سیستم‌های گرمایشی مزایا و معایب خاصی دارند.با توجه به این که سیستم گرمایشی، معمولا تا پایان عمر ساختمان به صورت ثابت است و تعویض نمی شود، پس باید در انتخاب آن دقت کنید.

اما برای انتخاب بهترین نوع از انواع وسایل گرمایشی مناسب برای فضای موردنظرتان، باید مزایا و معایب آنها را به صورت کامل بشناسید. 

 مزایای شومینه

شومینه یکی از وسایل گرمایشی در اکثر خانه‌های ایرانی است.ممکن است ظاهر آن تغییر کند اما کاربرد آن از گذشته تا به حال یکسان است.کار اصلی شومینه گرم کردن فضا و متعادل سازی دمای ساختمان و زیبا کردن محیط است.قیمت شومینه‌ها، بر اساس طرح، اندازه، نوع و شکل ظاهری آنها تغییر می کند. شومینه‌ها در انواع مختلفی تولید و عرضه می شود برای مثال: شومینه الکلی، شومینه هیزمی، شومینه برقی و گازی.

 

از بین این مدلها، شومینه‌های الکلی جدیدتر و بهتر هستند. چون نیازی به دودکش ندارند و نصب آنها سریع و آسان است. تنوع بسیار زیادی دارند و نسبت به سایر مدل ها، ایمنی بالاتری دارند. وجود یک شومینه گازی یا هیزمی در خانه، سبب ایجاد یک فضای گرم و صمیمی می شود. به علاوه دکوراسیون داخلی منزل شما را بهتر می کند. شومینه از نظر هزینه تفاوت زیادی با سایر وسایل گرمایشی ندارد.

شومینه‌ها یکی از وسایل گرمایشی مدرن هستند که بر اساس طرح، رنگ، اندازه و… به روشهای مختلفی طراحی می شوند. اگر برای گرم کردن منزل خود قصد خرید شومینه دارید، بهتر است  درباره انواع شومینه، نکات نگهداری و سایر ویژگی های شومینه ها اطلاعات کافی را کسب کنید تا بر اساس فضای مورد نظر خود، بتوانید بهترین مدل را انتخاب کنید.

انواع شومینه

شومینه هیزمی

شومینه هیزمی قدیمی ترین نوع شومینه است که هزینه نصب و استفاده از آن، نسبت به سایر مدلها بیشتر است. چون مدام باید چوب بخرید و چوبها را تعویض کنید.همچنین هزینه خارج کردن خاکستر از شومینه نیز بالاست. به همین دلیل، کمتر کسی این نوع شومینه را انتخاب می کند.

شومینه گازی

در این مدل شومینه از گاز به عنوان یک جایگزین برای سوخت، استفاده می شود. شومینه گازی نیز مانند شومینه هیزمی دودکش دارد. اما گرمایش بیشتری نسبت به سایر شومینه ها دارد. شومینه های گازی در هر مکانی قابلیت نصب دارند. این مدل شومینه با گاز، الکل، چوب، سنگ و برق نیز کار می کنند.

شومینه برقی

شومینه برقی به راحتی در فضاهای کوچک و بزرگ استفاده می شود و در طرحهای مختلفی عرضه می شود.یکی از مزایای شومینه‌های برقی نسبت به سایر مدل ها، قابلیت جابجایی و سیار بودن این نوع شومینه هاست. به علاوه دود ندارد و به راحتی می توانید برای دکوراسیون فضای خود از این مدل استفاده کنید.

شومینه الکلی

شومینه الکلی یکی دیگر از انواع شومینه هاست که بدون نیاز به دودکش کار می‌کند. به همین دلیل در هر جای ساختمان می توانید از آن استفاده کنید.اما این مدل نسبت به شومینه‌های گازی گرمای کمتری تولید می کند.سوخت این نوع شومینه الکل مایع یا ژلی است که هیچ نوع دود یا خاکستری ایجاد نمی کند. برای استفاده از این نوع شومینه می توانید سوخت آن را داخل مخزن الکل بریزید و به راحتی از این مدل استفاده کنید. این مدل شومینه ها معمولا رومیزی هستند اما می‌توانید به صورت دیواری نیز از این مدل استفاده کنید.

شومینه دیواری

شومینه‌های دیواری، جدیدترین نوع شومینه است که داخل دیوار یا روی آن نصب می شود. ظاهری بسیار زیبا دارد و در هر مکانی می توانید به راحتی آن را نصب کنید. شومینه های دیواری هزینه مناسبی نسبت به سایر مدلها دارد و دکوراسیون منزل شما را بسیار زیبا خواهد کرد.

معایب شومینه

شومینه‌ها نسبت به سایر مدلهای وسایل گرمایشی، حادثه سازترهستند و گرمای بیشتری هدر می دهند.گاز مونوکسید کربن بیشتری وارد منزل می کنند و احتمال گازگرفتگی را افزایش می دهند.همچنین احتمال بروز خطا هنگام نصب دودکش بسیار زیاد است و ممکن است دودکش مسدود شود.به دلیل باز بودن شومینه، امکان احتراق و آتش سوزی بسیار زیاد است به همین دلیل در مقایسه با سایر وسایل گرمایشی، استفاده از شومینه توصیه نمی شود.

شومینه به عنوان یک سیستم گرمایشی هزینه نسبتا بالا، امنیت کم و اتلاف انرژی زیادی دارد اما در صورت استفاده از شومینه برای گرم کردن منزل، بهتر است برای افزایش ایمنی محل، از سنسور حساس به گاز CO استفاده کنید. هنگام نصب دودکش، دقت کنید. شومینه به تنهایی نمی تواند یک فضای بزرگ را گرم کند. بیشتر جنبه تزیینی دارد و باید در کنار آن از یک سیستم گرمایشی دیگر نیز استفاده کنید. همچنین به دلیل دودزا بودن این وسیله، دیوارها و پرده ها نیز کثیف می شوند.

با برای اطلاعات بیشتراپلکیشن برق من را در گوشی هوشمند خود نصب کنید. لینک نصب:

https://bargheman.com/mobile-app

موضوع الگوی مصرف هم در این پست به خوبی توضیح داده شده است. ببینید.

http://tavanirpr.ir/?p=2196

اگرمایل بودید با دیگران به اشتراک بگذارید.  

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن