راههای جلوگیری از هدر رفت انرژی در زمستانزمستان

راههای جلوگیری از هدر رفت انرژی

در این متن راههای جلوگیری از هدر رفت انرژی را می خوانیم.در فصل زمستان گرم نگه داشتن فضای خانه اهمیت بسیار زیادی دارد.در کنار آن باید به میزان مصرف انرژی نیز توجه داشته باشید.گرم کردن فضای خانه و ساختمان نباید به نحوی باشد که در مصرف انرژی اسراف شود. گاهی اوقات با وجود مصرف زیاد انرژی و استفاده از وسایل گرمایشی فراوان فضای خانه همچنان سرد است.در این حالت باید ابتدا تمام مسیرهای هدر رفت انرژی را مسدود کرده و از سرد شدن بیش از حد خانه جلوگیری کنید.

راههای جلوگیری از هدر رفت انرژی عبارت است از :

انتخاب بهترین وسیله گرمایشی

یک وسیله گرمایشی مناسب می‌تواند علاوه بر گرم کردن کل فضا تأثیر زیادی در مصرف انرژی و هدر رفت انرژی در ساختمان داشته باشد. از این رو در اولین مرحله باید یک وسیله گرمایشی مناسب با فضای ساختمان خود تهیه کنید. امروزه وسیله‌های گرمایشی متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود دارند. از این رو بهتر است با توجه به شرایط آب‌وهوایی محل زندگی و ویژگی‌های ساختمان خود برای تهیه این وسایل اقدام نمایید. به عنوان مثال شومینه‌ها فضای زیادی را اشغال کرده اما به دلیل خروج میزان گرمای زیاد از دودکش، گرمای زیادی به درون خانه منتقل نمی‌کنند.

استفاده از پنجره‌های دوجداره

استفاده از پنجره‌های دوجداره یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از اتلاف انرژی در زمستان هستند. برای ساخت این پنجره‌ها از دو یا سه لایه شیشه و بین لایه‌های مختلف از هوا یا گاز استفاده شده است. هوا یا گاز موجود در لایه‌ها اجازه عبور هوا را به داخل ساختمان و خروج هوای گرم را به بیرون از ساختمان نمی‌دهند. بسیاری از افراد به دلیل هزینه بالای نصب این نوع پنجره‌ها اقدام به خرید و نصب نمی‌کنند. اما استفاده از پنجره دوجداره باعث صرفه جویی بسیار زیادی در هزینه‌های مصرف انرژی می‌شود. از این رو پیشنهاد می‌شود حتما از این نوع پنجره نصب کنید. بهتر است قبل از شروع فصل سرما حتما بخش‌ها و درزهای مختلف پنجره را بررسی کرده و از بسته بودن تمام درزها و راه‌های خروجی مطمئن شوید.

عایق کاری ساختمان

عایق کاری و استفاده از پوشش‌های مناسب از هدر رفت انرژی در ساختمان جلوگیری می‌کند. استفاده از پوشش‌های عایق در زمان ساخت ساختمان هم در فصل زمستان و هم در فصل تابستان از هدر رفت انرژی جلوگیری می‌کند. برای کارایی بهتر این پوشش‌ها باید لایه‌های عایق ضخیم باشند. هر چه میزان ضخامت بالاتر باشد، هدر رفت انرژی نیز کمتر خواهد بود.

بسیاری از ساختمان‌ها و واحدها به دلیل قرار گرفتن بر روی پارکینگ با سرمای زیادی روبرو هستند. مخصوصا کف ساختمان همیشه سرد خواهد بود. از این رو استفاده از عایق‌های مناسب در کف یا قراردادن لوله‌های شوفاژ در کف ساختمان می‌تواند به میزان زیادی از سرمای کف خانه جلوگیری کند. علاوه بر کف می‌توان دیوارها و سقف را نیز به طور کامل عایق کاری کرد. این کار نیز با قرار دادن پوشش‌های عایق مناسب بین دیوارها صورت می‌گیرد.

خالی کردن اطراف رادیاتورها

برخی افراد اطراف رادیاتور خود را با وسایل مختلفی می‌پوشانند و یا مبل و صندلی زیادی اطراف آن قرار داده تا در دید نباشد. این کار باعث می‌شود این وسایل تمام گرمای شوفاژ را به خود جذب کرده و علیرغم مصرف بالای انرژی فضای خانه همچنان سرد باشد. بهتر است تا حد امکان اطراف شوفاژ و رادیاتورها را خالی نگه دارید تا گرمای آن به راحتی در محیط خانه پخش شود.

استفاده از ترموستات

وسایل گرمایشی که در تمام طول شبانه روز روشن باشند انرژی بسیار زیادی را مصرف می‌کنند. برای جلوگیری از هدر رفت انرژی در ساختمان می‌توانید از ترموستات استفاده کنید. این وسیله را بر روی دمای مشخصی قرار دهید تا به محض رسیدن به آن دما خاموش شود. به این صورت گرمای خانه در حد مشخصی ثابت می‌مانند و انرژی زیادی مصرف نمی‌شود. علاوه بر ترموستات می‌توانید از وسایل گرمایشی هوشمند استفاده کنید و دمای آن‌ها را تنظیم نمایید.

نگهداری و سرویس وسایل گرمایشی

یکی از کارهای بسیار مهم و ضروری قبل از شروع فصل زمستان تعمیر و سرویس وسایل گرمایشی موجود در ساختمان است. گاهی اوقات مشکلات و ایرادات جزئی که در این وسایل به وجود می‌آید باعث می‌شود، میزان مصرف انرژی آن‌ها بالا رفته و در مقابل گرمای زیادی نیز تولید نمی‌کنند. از این تعمیر و سرویس وسایل گرمایشی را جدی بگیرید.

استفاده از دودکش مناسب برای شومینه و بخاری

دودکش‌ها یکی از راه‌ها و مسیرهای خروج گرما از منزل هستند. اگر از شومینه استفاده می‌کنید حتما از دودکش‌های مناسب استفاده نمایید. اگر شومینه فقط نقش ظاهری در منزل شما دارد باید با وسایل پوششی مناسب مسیر خروج گرما را به طور کامل ببندید. بستن این منافذ از خروج حجم بسیار زیادی از گرما و انرژی از ساختمان جلوگیری می‌کند.

صرفه جویی در مصرف انرژی اهمیت زیادی دارد. علاوه بر کاهش هزینه‌های پرداختی،تأثیر مثبتی بر محیط زیست نیز خواهد داشت.از این رو در تمام فصل‌های سال باید از روش‌های مناسب برای جلوگیری از هدر رفت انرژی در ساختمان استفاده کرده تا میزان مصرف پایین شود.

با برای اطلاعات بیشتر اپلکیشن برق من را در گوشی هوشمند خود نصب کنید. لینک نصب:

https://bargheman.com/mobile-app

موضوع الگوی مصرف هم در این پست به خوبی توضیح داده شده است. ببینید.

http://tavanirpr.ir/?p=2196

اگرمایل بودید با دیگران به اشتراک بگذارید. 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن