سبک زندگیطرح پاداش صرفه‌جویی

طرح پاداش صرفه‌جویی

امتداد طرح ملی پاداش مشترکان خانگی در سال ۱۴۰۳

در این متن به اجرای طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی می پردازیم.

سال گذشته به ازای هر یک کیلووات، ۵۰۰ تومان و امسال تا ۲۰۰۰ تومان پاداش صرفه‌جویی مصرف برق برای مشترکان درنظر گرفته شد که با نتایج بسیار خوبی همراه شد. بین سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۰ رشد مصرف خانگی به صورت سالانه حدود ۷ درصد و رشد مصرف صنعتی حدود ۴ درصد بوده است. با اجرای طرح پاداش صرفه‌جویی سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ برای نخستین بار ۲.۳ درصد کاهش مصرف در بخش خانگی رخ داد. همینطور با وجود رشد حدود ۷ در صدی مصرف برق  نسبت به سال گذشته، آمارهای منتشر شده حکایت از تاثیر طرح پاداش مشترکان  در کاهش مصرف برق بخش خانگی دارد

در فوتبال، مثلی هست که می گوید «به ترکیب تیم برنده دست نمی زنند». منظور هم این است که وقتی تیمی با یک ترکیب و یک ساختار و چینش معین، در حال نتیجه گرفتن و پیروزی است، روند آنراتغییر نمی دهند بلکه آن را تقویت و توسعه می بخشند. این مثال فوتبالی را می توان به طرح ملی پاداش مشترکان خانگی تعمیم داد چرا که به گفته وزیر نیرو این طرح به شکل گسترده تر در سال آینده اجرا خواهد شد.

برای پاسخ به چرایی آن، بايد به مهم‌ترین خبر تابستان سال 1402 صنعت برق برگردیم، یعنی اجرای طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی ؛ طرحی که در سال گذشته به صورت محدود اجرایی شد، اما در تابستان امسال، به صورت سراسری به اجرا درآمد و خوشبختانه طی این ۲ سال با مدیریت مصرف، حداکثر انرژی مورد نیاز کشور تامین شد. برای نمونه اقداماتی که سال قبل و امسال صورت گرفت، ساعت کاری و اوج مصرف ادارات با اوج مصرف خانگی همزمان نشد. در بخش خانگی نیز مدیریت مصرف به دست مردم داده شد، به عبارت دیگر ۸۵ میلیون ایرانی در مدیریت مصرف خانگی با طرح سراسری پاداش صرفه‌جویی مشارکت و همراهی کردند.

بر اساس آمارها، سال گذشته 40 درصد مشترکان خانگی پاداش صرفه‌جویی دریافت کردند و در مجموع مبلغ 1350 میلیارد تومان به مشترکان به عنوان پاداش صرفه‌جویی پرداخت شد.

ضرورت اجرای چنین طرح هایی به منظور استفاده بهینه برق، از آنجا می آید که بر اساس نتایج آماری و جدای از بسیاری مولفه‌های دیگر، هر ساله حدود یک میلیون مشترک جدید به تعداد مشترکان برق کشور افزوده می‌شود. بنابراین، رشد سرمایه‌گذاری در بخش صنعت و افزایش تعداد مشترکان خانگی یعنی افزایش مصرف برق. اما در سال گذشته با وجود اضافه شدن یک میلیون مشترک جدید نسبت به سال ۱۴۰۰ فقط یک درصد رشد مصرف خانگی به ثبت رسید، این درحالی است که با احتساب شرایط گذشته باید با رشد ۱۴ درصدی مصرف برق مواجه می‌شدیم. چرا که پیش‌بینی ها نشان می داد برای تابستان 1401، به میزان 20 هزار مگاوات با کسری برق مواجه باشیم و چنانچه به منظور مدیریت مصرف برنامه‌ریزی صورت نمی‌گرفت، بی‌تردید زمانی معادل یک چهارم شبانه‌روز در اوج مصرف برق (معادل 6 ساعت) در همه بخش‌ها اعم از خانگی، صنعتی، کشاورزی، عمومی، اداری و غیره خاموشی برقرار می‌شد. مثل اردیبهشت تا پایان شهریور سال 1400، که خاموشی‌هایی بر اساس برنامه زمان‌بندی شده و بعضا بدون برنامه در یک تا سه نوبت در بخش خانگی، تولیدی و صنعتی اعمال شد. اما با برنامه‌ریزی 100 اقدام در تابستان 1401، شاهد رشد قابل توجهی در تامین انرژی بخش‌های خانگی، صنعت و تولید بودیم و از سویی با تکیه بر یکی از مولفه‌های مهم عبور از اوج بار تابستان 1401، بدین معنا که همکاری و مشارکت مردم که با کاهش مصرف برق در بخش خانگی همراه شد، تابستان بدون خاموشی سپری شد. یعنی با اقدامات انجام شده در تابستان 1401، هیچگونه خاموشی در بخش خانگی رخ نداد و در بخش‌های دیگر نیز با تزریق میزان قابل توجهی انرژی نتایج خوبی را شاهد بودیم، به طوری‌که در تیر و مرداد سال گذشته تولید صنعت فولاد کشور 30 تا 60 درصد رشد یافت.

بر همین اساس در بخش صنعتی سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۶ درصد رشد مصرف برق ثبت شده و در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد به رشد مصرف اضافه شده است. یعنی به طورکلی ۳۰ درصد به مصرف صنعتی کشور اضافه شده است که این امر به معنای مدیریت توسط مردم است.

عبور از تابستان گرم ۱۴۰۲

به هر روی، اجرای این طرح به شکل همه گیر حاکی از اهميت و تاثیر بخش خانگی در میزان کاهش‌ برق مصرفی به ویژه در دوران سخت عبور از اوج بار بود و در ادامه موفقیت طرح اجرا شده، امسال نیز  به شکل دیگری ادامه پیدا کرد.

بر این اساس، از مهر سال گذشته 140 اقدام توسط وزارت نیرو برنامه‎‌ریزی شد که توسعه و تعمیرات اساسی نیروگاه‌ها، توسعه شبکه‌ها، بسترها و خطوط انتقال، هوشمندسازی شبکه برق به‌ویژه درخصوص مشترکان پرمصرف، بهره‌مندی از روش‌های نوین و آخرین دستاوردهای روز دنیا در مدیریت مصرف، محورهای آن را تشکیل می داد.

نکته قابل توجه  در بخش مدیریت مصرف، این است که پاداش جذاب کاهش‌ مصرف برق در سال۱۴۰۲ ، بیست برابر شد. یعنی از ابتدای خردادماه تا انتهای شهریور سال 1402 به مدت زمان 4 ماه، در شرایطی که مشترکان خانگی برق، نسبت به مدت مشابه سال گذشته در مصرف برق صرفه‌جویی کنند، به ازای هر کیلوات ساعت صرفه‌جویی تا 2000 تومان معادل 20 برابر هزینه فروش برق پاداش از دولت دریافت کنند. برای مثال با توجه به جزئیات محاسبه شده، بیشترین میزان پاداش صرفه‌جویی که یک مشترک در مناطق عادی مانند تهران می‌تواند دریافت کند در یک ماه معادل 825 هزار تومان و در 4 ماه معادل 3 میلیون 300 هزار تومان محاسبه شده است.

وجه تمايز برجسته این طرح به عنوان يکی از مهمترین مولفه‌ها و اقدامات اجرایی برای عبور موفق از اوج بار تابستان، ۲ تفاوت عمده با طرح سال گذشته است، نخست اینکه در سال گذشته فقط به صرفه‌جویی‌های زیر الگوی مصرف، پاداش اختصاص می‌یافت، اما امسال همه مشترکان شامل پاداش صرفه‌جویی می‌شوند و نکته دوم اینکه مبلغ پاداش در سال‌جاری تا 20 برابر افزایش یافته است و نتایج بررسی ها نشان می‌دهد، از ابتدای اجرای طرح پرداخت پاداش مدیریت مصرف به مشترکان خانگی تاکنون، ۳۶ میلیون قبض صادر شده که از این تعداد حدود ۱۳ میلیون قبض مشمول دریافت پاداش شده است.

همچنین آمارها از صدور پنج میلیون و ۷۵۰ هزار صورت‌حساب برق در بخش خانگی پایتخت از ابتدای خردادماه سال جاری خبر می دهند و گفته می شود مجموع پاداش ریالی تخصیص داده شده به مشترکان این بخش، از خردادماه تاکنون به رقم ۱۹۳ میلیارد تومان رسیده که نشان دهنده استقبال قابل‌ توجه مشترکان خانگی از طرح یاد شده است.

⚡️گسترش طرح پاداش مشترکان خانگی در سال آینده

 حدود یک سوم مصرف برق، سهم بخش خانگی، یک سوم بخش صنعت و یک سوم دیگر مربوط به سایر بخش‌ها اعم از کشاورزی، اداری، عمومی، تجاری و غیره است. بنابراین توقف رشد مصرف برق خانگی با اجرای طرح پاداش صرفه‌جویی ضرورت دوچندانی پیدا می کند. به همین دلیل وزیر نیرو در آخرین اظهارات خود خبر داد که در سال آینده طرح پاداش صرفه‌جویی را گسترش خواهد داد، به طوری که شامل بخش‌های دیگر هم خواهد شد.

لازم به ذکر است توجه داشته باشید الگوی مصرف در مناطق عادی 300 کیلووات است، بر این اساس صرفه‌جویی زیر 150 کیلووات به ازای هر کیلووات 2000 تومان و بین 150 تا 300 کیلووات به ازای هر کیلووات 1500 تومان و در پله‌های بعدی 1000 تا 500 تومان در نظرگرفته شده است.

بنابراین مشترکان چنانچه در مصرف کولرهای آبی سرعت کولر را از دور تند به دور کند منتقل کنند، به ازای هر ماه 150 هزار تومان پاداش دریافت خواهند کرد. اما در مناطق گرمسیری، الگوی مصرف برای مشترکان 3000 کیلووات است (10 برابر مناطق عادی)، اگر مشترکان یک کولر راخاموش کنند محاسبه شده معادل یک میلیون تومان و چنانچه دو کولر را خاموش کنند 1.5 میلیون تومان در هر ماه پاداش صرفه‌جویی دریافت می‌کنند.

تا کنون با همکاری مردم همانند سال گذشته برق پایدار برای همه مشترکان در سراسر کشور تامین شده و با تداوم همکاری مشترکان در روزهای اندک باقی مانده از ایام اوج بار تابستان، می‌توان شاهد  ثبت تابستان بدون خاموشی دیگر در کشور بود چرا که با توجه به تداوم گرما در کشور همچنان به همراهی هموطنان در مدیریت مصرف برق نیاز است و کلیه مشترکان با چند راهکار ساده همچون تنظیم وسایل سرمایشی به ویژه کولر‌های گازی روی ۲۴ درجه، استفاده از دور کند کولر‌های آبی، استفاده نکردن از وسایل برقی پر مصرف در ساعات اوج مصرف که از ساعت ۱۱ تا ۱۷ و ۲۰ تا ۲۳ می‌باشد، می‌توانند در صیانت از منابع انرژی اولیه، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و تامین برق پایدار نقش بسزایی داشته باشند.

 

برای اطلاعات بیشتراپلکیشن برق من را در گوشی هوشمند خود نصب کنید. لینک نصب:

ht[tps://bargheman.com/mobile-app

موضوع الگوی مصرف هم در این پست به خوبی توضیح داده شده است. ببینید.

http://tavanirpr.ir/?p=2196

اگرمایل بودید با دیگران به اشتراک بگذارید. 

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن