راه‌های صرفه‌جویی در مدارسسبک زندگی

راه‌های صرفه‌جویی در مدارس

روش‌های کاهش هزینه‌های برق در مدارس

در این متن راه‌های صرفه‌جویی در مدارس را می خوانیم.

مدارس از جمله بخشهای عمومی جامعه هستند که نیاز به مدیریت مصرف در آنها از سوی مدیران به منظور تحقّق الگوی صحیح مصرف احساس می‌شود. مدیران مدارس می‌توانند با اعمال سیاستهای مدیریتی خود، مانع از برخی اسرافهای نا به جا در مدارس شوند. در این نوشتار به برخی از این مهمترین این موارد اشاره می‌شود.

1- طول عمر لامپهای کم مصرف 8 برابر بیشتر و مصرف آنها 5 برابر کمتر از لامپهای معمولی است. بنابراین باید تصمیمی اتّخاذ شود که به جای استفاده از لامپهای معمولی از لامپهای کم‌مصرف به میزان بیشتری جهت روشنایی کلاسها استفاده شود.در واقع استفاده ازلامپ کم‌مصرف راهکاری مفید برای کاهش هزینه‌های جاری مدارس است. استفاده از لامپ کم‌مصرف بازدهی بیشتر و هزینه کمتر را به دنبال دارد.

۲- سیستم روشنایی و سرمایش کلاس ها و محیط کار را پس از ساعت اداری خاموش کنید.

3- با مصرف صحیح و بهره گیری از الگوی درست استفاده از حامل‌های انرژی، از قطع برق جلوگیری کنیم.

4- مصرف بهینه انرژی را فرهنگ سازی کنیم.

5- پولی را که از کاهش مصرف برق صرفه جویی می‌شود، می‌توان در جای بهتری همچون خرید کتاب و یا کلاسهای تقویتی و یا ورزشی سرمایه‌گذاری کرد.

6- نصب کولرها در سایه و با استفاده از پوشش مناسب و جلوگیری از نشت آب کولرهای آبی، موجب صرفه جویی زیاد در مصرف آب می‌شود.

 7- در مراکز آموزشی و مدارس به اطفال و دانش آموزان محدودیت منابع برق و روشهای صرفه جویی آن را آموزش دهیم.

8- در مدارس باید تابلوهایی در کنار پریز برق باشد تا افراد هنگام خروج چراغها را خاموش کنند.
9- لامپ‌های روشنایی باید مرتباً گردگیری شوند.لامپ‌های غبار گرفته روشنایی کمتری دارند و موجب اتلاف انرژی می‌شوند.

10- اگر نیاز بیشتری به نور هست، استفاده از یک لامپ بزرگتر، با صرفه‌تر است. مثلاً یک لامپ 100 واتی بیشتر از 2 لامپ 60 واتی نور می‌دهد.

11- اگر برای پنجره‌ها و درها از نوار درزگیر استفاده شود نه تنها مبادله حرارتی با هوای بیرون کمتر صورت می گیرد بلکه از آلودگی صوتی نیز در امان خواهیم بود.

12- بهتر است گرمای کلاسها در زمستان آنقدر نباشد که ما به صورت تابستانی لباس بپوشیم. پوشیدن یک ژاکت در کلاس درس به صرفه جویی در سوخت کمک می‌کند.

13- هنگام خرید لوازم برقی آموزشگاه به جاست که بهترین و محکم ترین نوع را خریداری کنیم. هر چند که هزینه بیشتری باید بپردازیم ولی در دراز مدت استحکام و دوام آن جبران قیمت بالاتر را خواهد کرد. در این زمینه لازم است با کمک دولت، صنایع و کارخانه‌ها ضمن استفاده از فناوری جدید مواردی را مورد استفاده قرار دهند که محصولات حاصل از آنها عمر طولانی تری داشته باشند و مجدداً قابل استفاده باشند یا بتوان آنها را مرمّت، بازسازی و تعمیر کرد.

14- در زمان اوج مصرف، احتمال نوسانات برق و در نتیجه آسیب دیدن وسیله برقی بیشتر است، حتی الامکان در زمان اوج مصرف، از وسایل برقی پرمصرف استفاده نشود.

15- کالاهایی که کم مصرف ترهستند، دوام بیشتری دارند، پس در هنگام خرید وسایل برقی به میزان مصرف کالا توجه کنید.

16-استفاده از روشنایی روز به دلیل حفظ سلامت چشم، شادابی، پیشگیری از افسردگی و صرفه جویی انرژی بسیار مهم است.پس بهتر است که استاندارد صحیح در نصب پنجره‌ها رعایت شود تا هم عبور نور به راحتی انجام شود و هم بی دلیل مجبور به روشن کردن لامپها نباشیم.

17- تشکیل دوره‌های آموزشی، انتشار کتاب‌ها وتهیه فیلم‌های آموزشی برای دانش آموزان که راههای استفاده درست از وسایل و روشهای کنترل و نظارت و امکانات بهینه سازی مصرف انرژی را به آنها می‌آموزد.

18- برگزاری سخنرانیهایی برای دانش‌آموزان در مدرسه و یا خارج از آن و دعوت از افراد مسلّط به موضوع اعم از جامعه شناسان، مهندسین، روحانیون و آوردن مصادیق قابل فهم دانش آموزان در مورد اسراف و صرفه جویی در برق.

19- اختصاص دقایقی از کلاس توسط معلمان برای ذکر مذمت اسراف در جامعه اسلامی.
20- الگو بودن کارکنان مدرسه در صرفه‌جویی و پرهیز از اسراف با اقدامات ساده‌ای چون: باز نبودن پنجره‌ها هنگام روشن بودن وسایل سرمایشی و گرمایشی.

21- نصب پوسترها و تصاویر رنگی و زیبا در مورد صرفه جویی در مصرف انرژی بر پانل و دیوار آموزشگاه.

22- جلوگیری از چراغانیهای بی مورد و افراطی هنگام برپایی جشنها در مدارس.

23- باز کردن درِ کلاسها جهت تهویه هوا و خنک شدن آن، به جای روشن کردن کولر.

24- خاموش کردن رایانه‌های بخش دفتری آموزشگاه در مواقعی که از آنها استفاده نمی‌شود.

25- فرهنگ سازی اصلاح الگوی مصرف با برگزاری مسابقات مختلف انشاء و مقاله نویسی دانش‌آموزان، برنامه‌های هنری و ادبی در موضوع صرفه جویی و عدم اسراف

26- آگاه‌سازی معلمان با برگزاری همایشهایی برای معلمان و ارائه اطّلاعات آماری دقیق و مقایسه مصرف در داخل و خارج کشور با مصادیق مستند و ترغیب آنها به انتقال اطّلاعات به دانش آموزان و تقدیر از مدیران و معلّمانی که اقدامات موثّری در این مورد داشته‌اند.

27- تهیه تراکت و بروشورهایی برای دانش آموزان و خانوده‌های آنان حاوی اطّلاعاتی در مورد میزان اسراف در جامعه یا مذمت آن و نیز ارائه راهکارهای عملی مصرف درست و القای این نظر که «صرفه جویی؛ مصرف نکردن نیست، بلکه درست مصرف کردن است».

28- اختصاص دقایقی از مراسم آغازین مدارس به ارائه آمارهای ساده و قابل فهم به دانش آموزان در رابطه با صرف هزینه‌های غیرضروری در امور مفید و سرمایه گذاریهای عام المنفعه.

29- اختصاص ساعاتی از درس انشاء به موضوع اسراف در برق، در تمامی دوره های تحصیلی.
30- ترغیب دانش آموزان به ذکر آموخته های مدرسه و عمل بدان درآموزشگاه و ایفای نقشی همانند «همیار پلیس» در هنگام رانندگی والدین در منازل، مانند پیش قدم شدن برای خاموش کردن لامپهای اضافی، کم کردن بخاری، خاموش کردن تلویزیون و وسایل برقی در اوقات غیرضروری و…

برای اطلاعات بیشتراپلکیشن برق من را در گوشی هوشمند خود نصب کنید. لینک نصب:

ht[tps://bargheman.com/mobile-app

موضوع الگوی مصرف هم در این پست به خوبی توضیح داده شده است. ببینید.

http://tavanirpr.ir/?p=2196

اگرمایل بودید با دیگران به اشتراک بگذارید

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن