ساعات اوج مصرف برق (پیک مصرف)سبک زندگی

ساعات اوج مصرف برق (پیک مصرف)

به ساعت‌هایی از روز و یا شب که مصرف برق به بیشترین میزان خود می‌رسد ساعات اوج مصرف برق (پیک مصرف) گفته می‌شود.به عبارت دیگر به ساعت‌هایی از روز و یا شب که مصرف برق به بیشترین میزان خود می‌رسد ساعات اوج مصرف برق (پیک مصرف ) گفته می‌شود.

لازم به ذکر است مشکلات مرتبط با ساعات پیک مصرف، عموما در شب‌ها با افزودن چراغ‌های روشنایی و در تابستان، هنگام استفاده وسایل سرمایشی در کنار وسایل و چراغ‌های روشنایی دو چندان می‌شود.

لازم به ذکر است عمده پیک باز مصرف مربوط به استفاده بخش خانگی از برق است.

در ساعات اوج مصرف برق که در اواخر روز است، وسایل روشنایی نیز به جمع مصرف‌کنندگان برق می‌پیوندد، این در حالی است که مصرف‌کنندگان ثابتی نظیر یخچال و فریزر و … از قبل در مدار بوده‌‌اند. در این صورت است که مصرف انرژی الکتریکی به حداکثر میزان خود می‌رسد و اصطلاحاً به آن پیک مصرف برق می‌گوئیم.

پیک مصرف برق در فصل‌های مختلف سال و با توجه به مدت روشنایی روزانه و درجه هوا متفاوت است که در ساعات پیک برق مصرف برق گران تر از سایر اوقات حساب می‌شود.

برای تأمین نیروی برق مورد نیاز در ساعات پیک (اوج مصرف برق) نیاز به سرمایه‌گذاری‌‌های کلان برای احداث نیروگاه‌های جدید است که تنها چند ساعت در شبانه‌روز به تولید برق بپردازند. بنابراین برق تولید شده توسط این نیروگاه‌ها بسیار گران تمام می‌شود به همین خاطر در دنیا به سمت مدیریت مصرف برق در ساعات پیک می روند.

نحوه مدیریت مصرف برق خانگی

مصرف مشترکین خانگی با افزایش تعداد مشترکین و لوازم الکتریکی روزانه در حال افزایش بوده و سهم قابل توجهی از مصرف برق را به خود اختصاص داده است. به طور معمول متوسط مصرف سرانه در کل کشور حدود ۲۹۰۰ کیلووات تخمین زده می‌شود. اهمیت این مسئله زمانی دو چندان می‌شود که بدانیم متوسط مصرف جهانی حدود ۱۰۰۰ کیلو وات و در نتیجه متوسط مصرف سرانه خانگی نسبت به متوسط مصرف جهانی سه برابر است؛ بنابراین انتظار کاهش مصرف برق بالایی را می‌توان در بخش خانگی انتظار داشت. در ادامه راه‌هایی را برای مدیریت مصرف برق شرح خواهیم داد:

1 .استفاده از لامپ‌های کم مصرف

2 .باز و بسته نکردن متناوب درب یخچال و قرار ندادن اجسام داغ درون آن

3 .خاموش کردن لامپ‌های اضافی

4 .عدم استفاده از ماشین لباس شویی، ظرفشویی، جاروبرقی و اتو در ساعات اوج مصرف

5 .استفاده از وسایل برقی با مصرف انرژی A, B.

لازم به ذکر می باشد بهتر است در ساعات اوج مصرف از لوازم برقی پرمصرف مانند:اتو ، جاروبرقی، ماشین لباسشویی و … استفاده نکنیم،چرا که علاوه بر اینکه هزینه ی بیشتری پرداخت می کنیم، باعثِ افزایش احتمال قطع برق در شبکه می شویم.

درحالی‌که می‌توانیم با استفاده از لوازم برقی پرمصرف در ساعات غیر اوجِ مصرف(۱۱شب تا ۶ صبح)، علاوه بر کاهشِ مصرفِ برق ،درواقع هزینه‌ی برقِ مصرفی خانوار را نیز کاهش می دهیم.

پس برای حفظ این سرمایه ملی (انرژی برق) لازم است که همه ی ما همکاری بیشتری داشته باشیم و از ساعات اوج مصرف در فصول مختلف سال مطلع باشیم.

همچنین از  ساعت 7 تا 11 شب،به علت اینکه در این زمان هوا تاریک می‌شود و همه‌ٔ مردم چراغ‌ها را روشن می‌کنند، مصرف برق خیلی زیاد می‌شود. در این زمان سعی کنیم از وسایل برقی کمتری استفاده کنیم و از وسایل برقی پرمصرف استفاده نکنیم.

 

ساعات اوج مصرف برق در تهران

تهران به عنوان بزرگترین کلان شهر ایران دارای دو ساعت اوج مصرف است. ساعات اوج مصرف برق در تهران در روز بین ساعات ۱۱ الی ۱۵ و در شب بین ساعات ۲۱ الی ۲۳ در نظر گرفته می‌شود. این ساعات متعلق به مصرف خانگی است در حالیکه بین ساعات ۱۱ الی ۱۵ مصرف برق اداری و تجاری نیز بر مصرف خانگی افزوده می‌شود. اداره‌ها مصرف ۶۲۵ مگاوات برق را به خود اختصاص داده اند. صرفه جویی برق در هر یک از این بخش ها هر چقدر هم کم باشد می‌تواند موجب کاهش چشمگیر مصرف برق شود.

لازم به ذکر است در ساعات اوج مصرف در تابستان، علاوه بر مدیریت مصرف برق انجام اقداماتی برای کاهش مصرف برق نیز حائز اهمیت است. در صورت رعایت نکردن این مسائل با مشکل افت فشار برق و قطعی برق در تابستان روبرو خواهیم بود. 

برای اطلاعات بیشتراپلکیشن برق من را در گوشی هوشمند خود نصب کنید. لینک نصب:
https://bargheman.com/mobile-app
موضوع الگوی مصرف هم در این پست به خوبی توضیح داده شده است. ببینید.
http://tavanirpr.ir/?p=2196
اگرمایل بودید با دیگران به اشتراک بگذارید. 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن