سبک زندگیصرفه جویی انرژی در سیستم تهویه مطبوع

صرفه جویی انرژی در سیستم تهویه مطبوع

تهویه مطبوع

تهویه مطبوع یکی از راه های مناسب استفاده از انرژی گرمایشی و سرمایشی در ساختمان است و استفاده درست از آن می تواند یکی از راهکار های صرفه جویی در مصرف برق باشد. هدف استفاده از تهویه مطبوع آسایش، سلامت و رفاه انسان است و با برخی راهکار های صرفه جویی انرژی در سیستم تهویه مطبوع می توانیم سلامت محیط زیست را نیز حفظ کنیم. در ادامه به برخی از راهکار های صرفه جویی در انرژی اشاره می کنیم:

  • خاموش کردن دستگاه

ساده ترین و کم هزینه ترین راه برای کاهش مصرف انرژی، خاموش کردن دستگاه است. بنا بر این می توان برای کاهش مصرف انرژی سیستم، در زمان هایی که نیاز به کارکرد دستگاه نیست آن را خاموش کنیم.

  • فیلتر های هوا را مرتب عوض کنید

تجمع گرد و غبار و گرفتگی فیلتر ها می تواند منجر به تحت فشار بودن موتور فن ها و فشار آمدن به سیستم شود. بنا بر این تعویض به موقع فیلتر ها، در آن دسته از تجهیزاتی که از فیلتر های هوا استفاده می کنند، می تواند از اتلاف انرژی در این قسمت جلوگیری کند.

  • برنامه ریزی کارکرد سامانه در شب

سامانه کنترل الکترونیکی در بیشتر موارد ظرفیت هوادهی فن را کاهش می دهد که این عمل باعث کاهش انرژی مصرفی است. این راهکار در فصول گرم به وسیله جریان هوای دستگاه هواساز هنگامی که دمپر های هوا بسته است کار می کند.

  • عایق کاری

انتخاب روش مناسب عایق کاری ساختمان باید توجیه فنی و اقتصادی داشته باشد و به عوامل مختلفی مانند: هزینه عایق کاری، وضعیت جدار، نمای خارجی ساختمان و … بستگی دارد. عایق کاری نقش بسیار مهمی در گرم نگه داشتن ساختمان در فصل زمستان و خنک نگه داشتن آن در فصل تابستان دارد . همچنین روش های عایق کاری ساختمان های موجود با ساختمان های در حال ساخت متفاوت می باشد.

  • از محیط کمک بگیرید

طراحی ساختمان به طوری که بیشترین نور ممکن را از خورشید جذب کند، می تواند در فصول سرد بخشی از گرمای محیط را تامین کند و یا در فصل های گرم باز کردن پنجره ها می تواند عمل تهویه طبیعی هوا را انجام داده و نیاز به استفاده از کولر را کاهش دهد.

  • مسیر جریان هوا را مسدود نکنید

باید مراقب باشیم که دریچه ها و کانال ها گرفتگی نداشته باشند و یادمان باشد، با قرار دادن مبلمان و اشیا مختلف در مقابل دریچه های هوا، راه پخش هوا در اتاق را مختل کرده و کارایی سیستم تهویه را کاهش می دهیم.

  • استفاده از سنسور

سنسورهایی وجود دارند که در صورت حضور افراد در محل، سیستم روشنایی را خاموش و روشن می کنند. امروزه این نوع سنسور ها با سیستم های تهویه ترکیب شده‌اند و گرمایش و سرمایش محیط را طبق حضور افراد کنترل و هدایت می کنند. اگر سنسورها تشخیص دهند که شخصی در محیط حضور ندارد، به سیستم تهویه یک سیگنال مبنی بر خاموش کردن دستگاه می دهد.

  • در هنگام خرید سیستم به موارد زیر توجه کنید

  1. دستگاهی را انتخاب کنید که دارای علامت استاندارد و رده انرژی بالاتری در برچسب انرژی باشد.   

   2.سعی کنید تنها اتاق هایی که مورد استفاده قرار می گیرند، خنک شوند، در واقع  از سیستم سرمایش موضعی استفاده کنید.

  1. ظرفیت برودتی کولر ها باید متناسب با فضای مورد استفاده انتخاب شود.

  2. از فیلتر های هوای موثر و مناسب در دستگاه استفاده شود.

  3. عملکرد بی صدا و یا آرام و کم صدا داشته باشد.

  • نگهداری صحیح و منظم

کلیه سیستم های تهویه مطبوع باید حداقل یک بار در سال سرویس و پاکسازی شوند. در ادامه به برخی از نکاتی که خود شما می توانید انجام دهید اشاره می کنیم:

  1. مطابق کاتالوگ و خدمات پس از فروش، حتما در زمان های تعیین شده، اگر به سرویس های دوره ای نیاز است، سرویس ها را به افراد متخصص واگذار کنید.

  2. قبل از گرم یا سرد شدن بیش از حد هوا، دستگاه را از نظر عملکرد صحیح چک کنید.

  3. برای گردش هوا به طور صحیح، هر گونه مانع خارجی مانند اجسام و بوته را از اطراف یونیت خارجی دستگاه دور کنید.

  4. عملیات پاکسازی حداکثر یک بار در ماه و حداقل یک بار در سال انجام می شود، فیلتر های هوا یونیت های داخل ساختمان را پاکسازی کنید و در صورت نیاز آن ها را تعویض کنید. تمیز کردن یک فیلتر دستگاه تهویه تا 5 درصد از مصرف انرژی آن می کاهد.

  5. با کاشتن درخت در نزدیکی کندانسور دستگاه، علاوه بر ایجاد سایه، به وسیله هوای تازه تولید شده توسط آن تهویه بهتر هوا صورت می گیرد و همچنین برای خنک تر شدن خانه می توانید یک سایه بان روی کندانسور اسپلیت قرار دهید.

برای اطلاعات بیشتراپلکیشن برق من را در گوشی هوشمند خود نصب کنید. لینک نصب:

https://bargheman.com/mobile-app

موضوع الگوی مصرف هم در این پست به خوبی توضیح داده شده است. ببینید.

http://tavanirpr.ir/?p=2196

اگرمایل بودید با دیگران به اشتراک بگذارید. 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن