کولر آبیمدیریت مصرف

علت دم کردن کولر آبی

دلیل دم کردن کولر آبی در روزهای گرم تابستان

دلیل دم کردن کولر آبی در روزهای گرم تابستان

آیا تا به الان فکر کرده‌اید که دلیل دم کردن کولر آبی چیست؟ آیا می‌دانید دم کردن کولر آبی در چه شرایطی رخ می‌دهد؟ اگر در روزهای گرم تابستان، احساس کنید که کولر آبی منزل شما قدرت خنک‌کنندگی قبل را ندارد و هوای محیط را مرطوب و شرجی کرده است، چه می‌کنید؟ این شرایط همان دم کردن کولر آبی است.

کولرهای آبی با استفاده از قدرت فرآیند تبخیر کار می‌کنند؛ به‌طوری که هوا را از یک محیط آغشته به آب عبور می‌دهند. در این شرایط در حالی که آب تبخیر می‌شود، هوا را خنک می‌کند.

سپس این هوای خنک توسط فن کولر به‌سمت بیرون خارج می‌شود. اما گاهی پیش می‌آید که قدرت خنک‌کنندگی این نوع کولرها کم شده و کولر آبی به‌اصطلاح دم می‌کند. 

علت دم کردن کولر آبی

به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل دم کردن کولر می‌توان به گرمای هوا و نبود مسیر خروج باد از کولر اشاره کرد. از آنجایی که اکثر افراد، کولر آبی را در پشت‌بام یا بالکن خانه خود نصب می‌کنند، تابش مستقیم خورشید باعث داغ شدن بدنه کولر آبی منزل آن‌ها می‌شود. این حرارت در ادامه وارد محیط کولر شده و گرم شدن آب داخل آن را تشدید می‌کند. در نتیجه این گرما می‌تواند دلیل دم کردن در روزهای گرم تابستان در نظر گرفته شود.

راهکارهای جلوگیری از دم کردن کولر آبی

در این متن با ذکر دلیل دم کردن کولر ابی و راهکارهای رفع این مشکل با شما همراه خواهیم بود.

 ۱. کولر آبی باید در جای مناسبی نصب شده باشد

اگر کولر آبی منزل شما در جایی سربسته و محدود نصب شده باشد، عدم جریان هوا می‌تواند دلیل بروز این مشکل باشد. در این شرایط به دلیل جریان نداشتن هوا و محدود شدن گردش هوا به داخل محیط کولر، رطوبت داخل آن انباشته شده و باعث گرم شدن هوای خروجی خواهد شد. برای رفع این مشکل می‌توانید محل کولر را به محیطی باز و در مسیر جریان هوا تغییر دهید.

یکی دیگر از ضروری‌ترین شرایط برای نصب کولر آبی، وجود سایبان در محل نصب آن است. تابش مستقیم نور خورشید مانعی بزرگ برای خنک شدن باد خروجی کولر شماست. راه‌حل این مشکل هم آسان است. کافی است یک سایبان روی کولر خود نصب کنید و اجازه دهید کولر به دور از تابش خورشید، عملکرد بهتری داشته باشد.

۲. پوشال‌ها باید به‌طور مرتب چک و در صورت نیاز تعویض شوند

گاهی اوقات لازم است پوشال داخل کولر آبی را تمیز کنید. وظیفه اصلی این پوشال‌ها ورود هوا از محیط خارج به داخل کولر و خنک شدن هوا به‌وسیله آب داخل کولر است.

اگر این پوشال‌ها کهنه و فرسوده شده باشند، به‌دلیل بسته شدن منافذ آن‌ها هوای تازه‌وارد کولر نمی‌شود و این می‌تواند دیگر دلیل دم کردن کولر آبی شما باشد. برای حل این مشکل کافی است که پوشال‌ها را هرچند وقت یک‌بار بررسی کنید و اگر لازم است، آن‌ها را تعویض نمایید.

۳. مسیر جریان باد کولر در ساختمان مسدود است

اگر تمام درب‌ها و پنجره‌های اتاق‌ها بسته باشد و هوا نتواند به‌راحتی جریان داشته باشد، انباشتگی رطوبت در اتاق و بسته شدن مسیر هوا می‌تواند دلیل دم کردن کولر آبی محسوب شود. برای رفع این مشکل کافی است مقداری از پنجره یا در ورودی را باز نگه دارید تا هوا جریان پیدا کرده و رطوبت محیط که باعث دم کردن کولر شده، خارج شود.

۴. میزان رطوبت محل زندگی؛ دلیل دم کردن کولر آبی

نکته مهم در اینجا این است که بهترین شرایط آب و هوایی برای استفاده از کولر آبی در مناطق خشک است؛ بنابراین اگر در منطقه‌ای از کشور زندگی می‌کنید که رطوبت هوا بالاست، بهتر است کولر گازی را جایگزین کولر آبی خود کنید. رطوبت محیطی می‌تواند دلیل دم کردن کولر باشد.

مکانیسم عملکردی کولر گازی به این صورت است که برخلاف کولر آبی، رطوبت محیط را می‌گیرد و باد سرد و خشک را به بیرون منتشر می‌کند؛ بنابراین تنها راه‌حل برای رفع مشکل دم کردن کولر در شهرهای مرطوب کشور، حذف آن و نصب کولر گازی خواهد بود.

۵. دکمه آب کولر آبی خاموش است

همه می‌دانیم که همه کولرهای آبی دارای ۳ دکمه روشن و خاموش، کم و زیاد و پمپ آب هستند. شاید زمان روشن کردن کولر آبی یادتان رفته باشد که دکمه پمپ آب آن را هم روشن کنید. در این صورت عملکرد کولر آبی شما دقیقاً مانند پنکه خواهد شد و فقط هوای گرم را جابه‌جا می‌کند. برای رفع این مشکل کافی است که دکمه پمپ کولر را روشن کنید تا آب به داخل دستگاه جریان پیدا کند.

تصور اشتباهی در میان اغلب افراد وجود دارد و آن این است که کولر آبی بدون آب می‌سوزد. باید گفت چنین چیزی درست نیست اما در این شرایط کولر کارکرد اصلی خود را از دست می‌دهد. 

مصرف برق کولر آبی در مقایسه با کولر گازی، کمتر است و نسبت به پنکه، قدرت خنک‌کنندگی بیشتری دارند. از این رو بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از این وسیله برای خنک کردن محیط زندگی خود استفاده کنند. اما در این میان چند مشکل می‌تواند دلیل دم کردن کولر آبی باشد که با رفع به‌موقع آن‌ها، می‌توان راندمان کولر را بالا برده و از باد خنک حاصل از کولر آبی در روزهای گرم تابستان لذت ببریم.

برای اطلاعات بیشتراپلکیشن برق من را در گوشی هوشمند خود نصب کنید. لینک نصب:

ht[tps://bargheman.com/mobile-app

موضوع الگوی مصرف هم در این پست به خوبی توضیح داده شده است. ببینید.

http://tavanirpr.ir/?p=2196

اگرمایل بودید با دیگران به اشتراک بگذارید. 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن