سبک زندگیکاربرد برق

آشنایی با کاربرد برق در زندگی

نقش برق در زندگی

در این متن کاربرد برق در زندگی را می خوانیم.

برق همان انرژی است که ما از آن برای تولید گرما ، نور و دادن نیرو به دستگاه کار استفاده می کنیم.برق از روشهایی مانند انرژی خورشیدی ، نیروگاه برق ، انرژی طبیعی و انرژی باد بدست می آید.

برق یکی از اکتشافاتی است که زندگی روزمره همه افراد در کره زمین را تغییر داده است.برق جزء اصلی فن آوری مدرن است و بدون آن ، بیشتر چیزهایی که هر روز از آنها استفاده می کنیم ، نمی توانند کار کنند.

برق هم اکنون بخشی از زندگی روزمره ما شده است و نمی توان به دنیایی بدون برق فکر کرد.برق اکنون بخش مهمی از خانه ها و صنایع است.تقریباً تمام دستگاه های موجود در خانه ها ، مشاغل و صنایع با برق کار می کنند.

امروزه یكی ازمهم ترین شكل های انرژی كه درتمام جهان مود استفاده قرار می گیرد ، انرژی برق است. همان طور كه می دانیم، انرژی‌ها قابل تبدیل به یكدیگرند.مثلاً انرژی مكانیكی را می توان به انرژی الكتریكی تبدیل كرد.به همین ترتیب انرژی شیمیایی و حرارتی را و برعكس.

انرژی الکتریکی كاربردهای گوناگونی دارد كه اهم آنها عبارتند از:

مصارف صنعتی

تقریباً بیش از نصف برق تولیدی برای رفع احتیاجات صنعتی به كار می رود.موتورهای الكتریكی در اندازه‌های كوچك و بزرگ چرخ صنایع را به حركت درمی آورند. الكترومغناطیس های بزرگ در جرثقیل ها كار جابه‌جا كردن قطعات بزرگ فلزی را به عهده دارند.

كاربرد در كشاورزی

اگر شما فرزند یك كشاورز باشید می توانید بسیاری از كاربردهای برق درمزارع را نام ببرید. می دانیم تا چندی قبل بسیاری از كارهای مزرعه توسط كشاورزان و خانواده های آنان با كمك حیواناتی مثل اسب انجام می شد. اینك چه تغییری پیدا شده است؟

مواد غذایی با بهای كمتری از نظرهزینه نیروی انسانی تهیه می شود، كشاورزان از وسایل زندگی بهتر استفاده می كنند و انرژی برق در كشاورزی به كار گرفته شده است.

برق ـ البته نوع خاصی از آن ـ تراكتور كشاورز را راه می اندازد. باراو را حمل می كند. آب را به مزارع و محل مسكونی می رساند. بادبزن های الكتریكی هوای گرم تابستان را خنك می كنند. برق، گرمابخش زمستان سرد است.مانع فاسد شدن مواد غذایی می شود. صنایع غذایی را گسترش می دهد.

كاربرد در شهرها و منازل

شهرها معمولاً 10 درصد برق تولیدی را مصرف می كنند. فروشگاهها، خانه ها ،‌ هتلها، مساجد، بیمارستانها،‌ ادارات و دیگرمراكز شهری برق مصرف می كنند.

درشهر سیستم هوای مطبوع، هوای ادارات، بیمارستانها، هتل ها و آپارتمان ها را درتابستان خنك و سالم نگه می دارد. یك بیمارستان خوب بدون داشتن دستگاههای برقی نظیر اشعة ایكس، آسانسورها،‌ تخت های جراحی‌، دستگاههای استرلیزه كردن‌، لامپ های مخصوص و دیگر وسایل نمی تواند خدمت لازم را در اختیار بیماران قرار دهد.
روشنایی اماكن و معابر در شب، كه نعمت بزرگی است فراموش نشود.

در منازل از برق برای اجرای کارآمد وسایل مختلفی مثل تلویزیون ، یخچال ، پنکه ، اجاق گاز برقی ، لپ تاپ و سایر لوازم خانگی برقی استفاده میشود.روشنایی یکی دیگر از مزایای برق است.رفته اند روزهایی که شما برای مطالعه ، غذا خوردن و غیره در شب به وسایلی مثل شمع ، آتش ، چراغ های و لامپ های نفت وابسته بودید.

كاربرد درحمل و نقل

حمل و نقل زمینی، دریایی، هوایی به صورت پیشرفته امروزی فقط با استفاده از نیروی برق مقدور است.

ماشین های سواری، اتوبوس ها، لكوموتیوها، مستقیم یا غیر مستقیم از انرژی برق استفاده می كنند. در خطوط كشتیرانی از پختن غذا گرفته تا تهویه هوای كشتی از برق استفاده می شود.
هواپیما های مسافربری یا نظامی، روشنایی، گرما، تهویه، كنترل فشار وقدرت خود را توسط نیروی برق تأمین می كنند.

كاربرد ارتباطاتی ( مخابرات )

تلگراف، تلفن، رادیو و برنامه های فضایی قدرت خود را از برق دریافت می كنند. بدون برق نفوذ به داخل فضا و شناخت نادیده های فضایی و ارتباط با كرات آسمانی امكان پذیر نیست.

امروزه كشورهای جهان توسط دستگاههای مخابراتی به هم وصل هستند. از ایستگاههای رادیویی مختلف می توان اخبار را شنید.

استفاده آسان از انرژی الکتریکی

عوامل زیرسبب می شوند كه استفاده ازبرق ساده تر و راحت تر از سایر انرژیها باشد:

1 ) انرژی الکتریکی را می توان به سهولت از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال داد. به عنوان مثال توسط دو رشته سیم انرژی الكتریكی به خانه ما راه می یابد.

2 ) كاركردن با انرژی الکتریکی ساده تر است.

3 ) دستگاههای متعددی می توان ساخت كه با انرژی الکتریکی كار كنند.

4 ) درتبدیل انرژی الكتریكی به انرژیهای دیگرمواد زاید ایجاد نمی شود.

تا زمانی که برق موجود باشد ، هیچ کس به آن فکر نمی کند ، اما وقتی از بین می رود ، اهمیت آن تحقق می یابد.برق روی شغل شما ، برنامه شما و حتی سرگرمی شما تأثیر می‌گذارد.

برق پیشرفت فناوری را تسهیل می کند و محصولات و خدمات گسترده ای را در بر می‌گیرد که باعث افزایش کیفیت زندگی ما می شود و همچنین بهره وری اقتصادی را تحریک می کند.

برای اطلاعات بیشتراپلکیشن برق من را در گوشی هوشمند خود نصب کنید. لینک نصب:

ht[tps://bargheman.com/mobile-app

موضوع الگوی مصرف هم در این پست به خوبی توضیح داده شده است. ببینید.

http://tavanirpr.ir/?p=2196

اگرمایل بودید با دیگران به اشتراک بگذارید. 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن