سبک زندگینقش خانواده در اصلاح الگوی مصرف

نقش خانواده در اصلاح الگوی مصرف

نقش کلیدی خانواده در اصلاح الگوی مصرف

با توجه به اهمیت اصلاح الگوی مصرف و فرهنگ‌سازی در این زمینه جالب است بدانیم «ایرانیان یک درصد جمعیت جهان را تشکیل می دهند اما 2 درصد فرآورده های نفتی را مصرف می کنند» و یا «در ایران در مقایسه با میانگین جهانی 4 تا 5 برابر بیشتر سوخت مصرف می شود» و یا این که «رشد مصرف انرژی در کشور ما طی 10 سال گذشته 3 برابر نرخ جهان بوده است»

همه ما می دانیم که برخورداری از رفاه و آسایش در زندگی حق تمام افراد جامعه است و رسیدن به این مهم میسر نیست مگر فرد فرد ما شیوه های «درست مصرف کردن» را بیاموزیم و خانواده ها در آموزش فرهنگ صحیح مصرف به فرزندان خود بکوشند.


مصرف گرایی نشانه تشخص نیست

«مصرف گرایی» یکی از ضعف های فرهنگی عصر حاضر است و این که تصور شود مصرف زدگی و اسراف نشانه اشرافی گری و برتری اقتصادی خواهد بود، اشتباهی محض است.

ساخت استخر و جکوزی در منزل، استفاده از لوسترها و چلچراغ های مجلل و چندین شعله و شومینه های بزرگ نه تنها «ارزش» نیست بلکه ضد ارزش هایی هستند که تنها ثمره آن ها مصرف بیش از حد انرژی است.


مشکل ما «بد مصرف کردن» است

مصرف صحیح به معنای «کم مصرف کردن» نیست بلکه به معنای «استفاده مناسب و به جا» از منابع مختلف است.شاید مردم جامعه ما در بیشتر موارد زیاد مصرف نکنند بلکه بد مصرف کنند به عنوان مثال مصرف لبنیات و ماهی در کشور ما کمتر از میانگین جهانی است اما در مصرف نوشابه و شکر و استفاده از لوازم آرایشی در زمره کشورهای پر مصرف هستیم!


یک سوم مصرف برق کشور مربوط به مصارف خانگی است.

مطابق آمار یک سوم مصرف برق کشور مربوط به مصارف خانگی است و زنان نقش مهمی در کنترل و کاهش مصرف بی رویه این انرژی دارند.

تمیز نگاه داشتن یخچال و فریزر از برفک ، باز و بسته کردن به اندازه در این وسایل الکترونیکی، ضمن مصرف به اندازه برق به عمر این دستگاه ها نیز می افزاید.

کدبانوهای خانه باید برای حجم مناسبی از لباس ها و ظرف ها ماشین لباسشویی یا ظرفشویی را روشن کنند و از کلیدهای زمان دار به ویژه در راه پله ها و مناطق کم تردد که امکان روشن ماندن چراغ در آن ها بیشتر است استفاده شود تا بتوان به کاهش مصرف برق کمک کرد.

در ضمن می توان دکوراسیون منزل را به گونه ای انتخاب کرد که فضا روشن تر جلوه کند و بتوان از نور طبیعی نیز تا حد امکان بهره برد.لازم به ذکر است کدبانوگری نیز در مصرف هم تجلی پیدا می کند.یک بانوی خانه دار می تواند در خصوص راه های مصرف بهینه نقش بسزایی داشته باشد.مثلا می تواند در خرید وسایل و نیازهای خانه از اسراف پرهیز و به اندازه خرید کند تا به طور نمونه مقادیر مازاد بر نیاز مواد غذایی فاسد و غیر قابل استفاده نشوند.

همچنین می توان از نایلون وسایل خریداری شده به عنوان کیسه زباله استفاده کرد و یا از میوه های اضافه بر نیاز خانواده مربا و ترشی تهیه کرد و آب حاصل از شست وشوی میوه و سبزی را پای گل ها و گیاهان خانه ریخت.

زنان به عنوان مدیر خانه می توانند از اسراف و مصرف گرایی سایر اعضای خانواده جلوگیری کنند و روش های صحیح مصرف را به فرزندان بیاموزند.

شایان ذکر است باید سلامت دستگاه های الکترونیکی و سایر ابزارهای برقی را در خانه جدی گرفت و در اسرع وقت مشکل آن ها را برطرف کرد به عنوان مثال تعویض سالانه پوشال کولرهای آبی، عوض کردن به موقع کیسه جارو برقی یا فیلتر هواکش آشپزخانه و تنظیم ترموستات یخچال، فریزر و کولر متناسب با دمای هوا و هم چنین استفاده از لامپ های کم مصرف راه های مناسبی برای کاهش مصرف انرژی است.

با توجه به این که بیشتر جمعیت جهان مصرف کننده هستند و درصد کمی به تولید مشغولند، باید الگوی مصرف اصلاح و در جامعه نهادینه شود.

 الگوسازی صحیح در امر مصرف منابع و انرژی باید از خانواده آغاز شود و والدین می‌توانند با نشان دادن رفتارهای صحیح از خود، تذکرهای به جا و منطقی، شرکت دادن فرزندان در گفت و گوها و تصمیم گیری های کاربردی و مشخص کردن انتظارات و خواسته های خود از آنان و بالا بردن آگاهی های همه اعضای خانواده در زمینه مصرف بهینه، فرزندانشان را از کودکی به درستی پرورش دهند.


اصلاح الگوی مصرف یک رسالت ملی است

 اصلاح الگوی مصرف یک رسالت ملی و برگزار کردن آن تنها به صورت یک شعار درست نمی باشد.

باید با پیروی از ارزش های اخلاقی و اسلامی و توجه به مفهوم قناعت و بهینه سازی الگوی مصرف، تا جایی که امکان دارد از اتلاف مواهب الهی جلوگیری کنیم و بهتر است در این راه از خودمان شروع کنیم و اگر هر نفر به اندازه وسع و توان خود در این راه گام بردارد و خشتی بر دیوار این بنا بگذارد، می توانیم با اصلاح الگوی مصرف به استمرار استفاده از منابع و انرژی ها کمک کنیم.

زنان و مادران در آموزش سایر افراد خانواده نقش اساسی دارند و با اصلاح الگوی مصرف در خانواده ها و توجه به عوامل ریشه ای و ساختاری در جامعه می توان فرهنگ مصرف را در کشور تغییر و ارتقا داد.

برای اطلاعات بیشتراپلکیشن برق من را در گوشی هوشمند خود نصب کنید. لینک نصب:
ht[tps://bargheman.com/mobile-app
موضوع الگوی مصرف هم در این پست به خوبی توضیح داده شده است. ببینید.
http://tavanirpr.ir/?p=2196
اگرمایل بودید با دیگران به اشتراک بگذارید. 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن