سبک زندگینحوه نصب بخاری

نحوه نصب بخاری

هنگامی که هوا سرد می شود، بسیاری از خانواده ها قصد راه اندازی سیستم گرمایشی خانه می کنند.از آنجایی که سیستم‌های گرمایشی گازی مثل بخاری و شومینه، مونوکسید کربن تولید می کنند، باید در نصب و راه اندازی آنها دقت بیشتری کرد تا از جمع شدن این گاز سمی در منزل جلوگیری شود.

با آغاز فصل سرما و به خاطر جلوگیری از وقوع حادثه‌های ناگوار، نحوه نصب و راه اندازی بخاری ها را برای شما آورده ایم.

نصب بخاری و آبگرمکن گازی بدون دودکش کار خیلی خطرناکی است و باید شدیداً از استفاده از آن خودداری کرد. مخصوصا اگر قرار است این وسیله های گاز سوز در محیط های بسته نصب شوند. 

الزامات نصب و استفاده 

  • بخاری بدون دودکش را نباید در حمام، انباری، فضاهای تنگ و کوچک، اتاق خواب، مهدهای کودک، منزل های سیار و فضاهایی که به طور کامل درز بندی شده اند استفاده کرد.

  • لااقل فاصله بخاری از دیوار باید 30 سانتیمتر و رابط دودکش با دیوار باید 15 سانتیمتر باشد.

  • بخاری را 50 سانتیمتر دورتر از پرده، کمد چوبی و دیگر مواد با قابلیت آتش سوزی نصب کنید و از نگهداری مایعات و گازهای اشتعال پذیر در نزدیکی بخاری پرهیز کنید.

  • طول شیلنگ اتصال گاز از لوله اصلی گاز به بخاری نباید از 120 سانتیمتر تجاوز نماید و در هنگام نصب حتماً دو سر آن با بست فلزی محکم بسته شود.

  • از شیلنگ گاز با نشان استاندارد که به رنگ مشکی است باید استفاده شود و سفارش می شود که شیلنگ گاز هر 3 سال یکبار عوض شود.

  • هر وسیله گازسوز باید به یک شیر به صورت مستقل وصل شود.

  • زمان نصب بخاری،احتمال نشت زیاد است اطراف بست و محل اتصال شلنگ بخاری را به وسیله کف صابون کنترل کنید.

    . محل نصب شلنگ را حتما بررسی کنید.

نصب صحیح بخاری گازی و دودکش آن

زمان عبور دودکش از درون دیوار و تقاطع آن باید قطر لوله ی فلزی به صورت کامل یکسان باشد. در مجموع پایین آوردن قطر لوله زمان خارج شدن از ساختمان از راه دیوار یا سقف هرگز سفارش نمی شود.

از نصب دودکش در حیاط خلوت های سرپوشیده هم باید شدیداً پرهیز کنید. همینطور داکت دودکش وسیله های  گازسوز باید هم از بخش بالا و هم از بخش پائین خود از راه یک خروجی مناسب به هوای آزاد دسترسی داشته باشد. بطور کل این دسترسی هرگز نباید قطع شود.

در هیچ قسمتی از دودکش نباید از لوله های پلاستیکی و غیرمقاوم دربرابر حرارت استفاده کرد.

زمان نصب دودکش باید به این نکته توجه داشت که باید حتماً انتهای لوله کلاهک قرار بدهید تا از ورود باد و باران یا دیگر اجسام به پوشش ی دودکش جلوگیری شود.

وجود کلاهک در سوختن منظم گاز وسیله های گازسوز هم تاثیرگذار خواهد بود.

در کل ارتفاع بخش انتهایی دودکش های توکار باید دست کم یک متر از سطح پشت بام بیشتر باشد و بالاتر از آن نصب شود. حداکثر طول قسمت افقی لوله ی رابط هم نباید هیچگاه از سه متر بیشتر شود. همینطور باید توجه داشت که طول این قسمت از دودکش نباید از طول 75 درصد از لوله ی عمودی خروجی آن بیش تر باشد.

پیشنهاد ویژه

در قسمت افقی لوله های دودکش رابط هم نباید بیش از دو زانوی 45 درجه یا یک زانوی 90 درجه به کار برود. به خاطر کارایی هرچه بیشتر دودکش و جلوگیری از برگشت گازهای سمی بخاری به فضای درون اتاق سعی کنید از نصب زانوی اضافه در مسیر دودکش بپرهیزید. به این دلیل که وجود زانوهای اضافه مقدار کارایی دودکش را تا حد چشمگیر کاهش می دهد.

بررسی قدرت مکش دودکش

قبل از آن که بخاری گازسوز را با لوله بخاری به محل ورود دودکش وصل کنید، باید از قدرت مکش دود و گاز به وسیله دودکش اطمینان کنید. به دلیل آن که در غیر این صورت امکان دارد گازهای سمی به داخل اتاق برگردد و برایتان دردسر سازد. به خاطر بررسی قدرت مکش دودکش میتوانید یک تکه کاغذرا داخل محفظه انتهایی دودکش بگیرید و آنرا آتش بزنید. بعد از انجام این کار باید دودکش بتواند تمام دود و گاز را از داخل محفظه بیرون بکشد.

درصورتی که به منزل جدیدی جا به جاشده اید ، قبل از نصب بخاری یا دیگر وسیله های گازسوز مانند آبگرمکن محل ورود و خروجی دودکش ها را با دقت مورد بررسی قرار دهید و از باز بودن کامل منفذهای آن مطمئن شوید.

چک کردن میزان گرمای لوله بخاری

همینطور هر چند وقت یکبار لوله ی خروجی دودکش را که در فضای بسته ی اتاق قرار دارد، به آرامی با دستتان  لمس کنید تا از داغ بودن آن مطمئن شوید. بدین ترتیب چنانچه لوله ی خروجی دودکش سرد بود باید هر چه سریعتر نسبت به نقص یابی آن و برطرف کردن مشکل موجود اقدام کنید.

سیستم گرمایشی مناسب در آپارتمان های زیر ۵۰ متر شوفاژ، فن کویل، داکت اسپیلت یا گرمایش از کف و یا نهایتا بخاری است و بهتر است از سایر وسایل گرمایشی شبیه پکیچ استفاده نشود.

ساخت حمام در کنار شوفاژ مجاز نیست.

استفاده هم زمان شومینه و بخاری در واحدهای کوچک سفارش نمی‌شود.

استفاده از دودکش‌های آجری به دلیل داشتن منفذهای زیاد جایز نیست.

حتما روی دودکش کلاهک نصب کنید.

آزمایش دودکش بخاری

برای اطمینان از صحت عملکرد دودکش سه آزمایش زیر را انجام دهید:

پس از نصب بخاری و روشن کردن آن به لوله ی بخاری دست بزنید، لوله بخاری باید گرم باشد. اگر به لوله دست زدید و لوله ی بخاری سرد بود یعنی دودکش درست کار نمی کند و گازهای سمی حاصل از احتراق وسیله گازسوز به درستی از آن عبور نمی کند.

کبریت و شمع روشن را در محل دریچه و مبدأ دودکش در اتاق بگیرید اگر شعله به سمت داخل دودکش کشیده شد، مکش دودکش مناسب است اما اگر در شعله تغییری ایجاد شد، دودکش به درستی کار نمی کند.

برای اطمینان از باز بودن مسیر دودکش، یک بطری نوشابه ی کوچک را به یک طناب ببندید و آن را از دودکش پشت بام به داخل دودکش بیندازید، اگر بطری نوشابه را در محل نصب بخاری در اتاق مشاهده نمودید، مسیر باز است.

بیشتر از دو زانوی لوله بخاری استفاده نکنید.

چه زمانی به تعمیرکار بخاری گازسوز نیاز داریم؟

به طور کلی در مواقع زیر به نصاب و تعمیرکار شومینه گازی و بخاری گازی احتیاج دارید:

به راه‌اندازی و نصب بخاری گازی و شومینه گازی احتیاج داشته باشید.

بخاری یا شومینه روشن نشوند و مشکل داشته باشد.

شعله بخاری آبی نسوزد و یا دائم خاموش شود.

احتیاج به نصب دودکش بخاری داشته باشید و یا دودکش بخاری گرم نشود.

احتیاج به نصب بخاری گازی دیواری بر روی دیوار داشته باشید.

ترموستات، شمعک، فندک و یا سایر امکانات بخاری خراب شده باشد و احتیاج به تعمیر بخاری در خانه داشته باشید.

چنانچه حس کردید سیستم گرمایشی گازی با مشکل روبرو است میتوانید از یک تعمیرکار بخاری گازی در محل بخواهید که به شما کمک کند.

برای اطلاعات بیشتراپلکیشن برق من را در گوشی هوشمند خود نصب کنید. لینک نصب:

https://bargheman.com/mobile-app

موضوع الگوی مصرف هم در این پست به خوبی توضیح داده شده است. ببینید.

http://tavanirpr.ir/?p=2196

اگرمایل بودید با دیگران به اشتراک بگذارید. 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن