سبک زندگیشومینه

انواع شومینه

شومینه ، یک عنصر گرم و زیبا و دوست داشتنی در خانه است . داشتن شومینه یعنی داشتن فضایی دنج ، مطبوع و صمیمی . اما گاهی چیدمان خانه را بشدت بهم میریزد طوریکه بارها به خود می گوییم اگر این سالن شومینه نداشت چقدر چیدمان راحت تر و زیباتری می توانستیم داشته باشیم  و اینکه در بسیاری از خانه ها شومینه خاموش است و تبدیل به محلی بلااستفاده شده است . 

جایگاه شومینه در دکوراسیون منزل

شومینه به خصوص در فصل زمستان به نقطه کانونی خانه تبدیل می شود ، حتی ممکن است چیدمان ما بطور فصلی تغییر کند و مبل و صندلی ها را دور شومینه بچینیم تا از گرمای آن لذت ببریم . در بیشتر منازل شومینه وظیفه اصلی گرمایش را به عهده ندارد و تقریبا مبدل به ابزاری برای نمایش گرما شده در بهترین حالت ، شومینه فقط سالن را گرم می کند ، اما نقشی که در دکوراسیون داخلی منزل دارد ، بسیار سنگین است . یک شومینه مدرن و شیک می تواند کل دکوراسیون را متحول کند ، اگر می خواهید شومینه به چشم بیاید ، از مبلمان تک رنگ در اطراف آن استفاده نمایید . اگر سبک دکور خانه کلاسیک است ، از شومینه های کلاسیک که شکوه و زیبایی خاصی دارند و طبیعی تر هستند بهره ببرید و چنانچه سبک معماری خانه شما مدرن است ، شومینه های ظریف و ساده با وسایل شما جور تر است . شومینه های کلاسیک بیشتر از سنگ های طبیعی و آجر های نسوز و انواع مدرن آن بیشتر از شیشه ، چدن ، سنگهای آنتیک و انواع فریم های چوبی و سنگی و مشعل های آماده ساخته می شوند . شومینه مدرن را می شود با قرار دادن آینه ، شمعدان ، تابلو ، قاب های عکس به کانون توجه دکوراسیون خانه تبدیل کرد .

گاهی از شومینه برای تفکیک دو فضا استفاده می کنیم ، مثلا مرز هال و پذیرایی یا کلا از شومینه های وسط که دور تا دور آن باز است و فضا را کلا تقسیم می کند . این نوع شومینه مخصوص فضاهای بسیار بزرگ است و واقعا هم زیباست .

نکات مهم درانتخاب شومینه

 از دیر باز انسانها گرد هم آمدن دور آتش را دوست داشتند ، و آدمی هر چیزی را که دوست دارد ، به خانه می آورد . یکی از محبوبترین ایده های طراحی انواع اتاق نشیمن داشتن شومینه است . اما چه شومینه ای را باید برای تکمیل زیبایی دکوراسیون داخلی منزل انتخاب کنیم که علاوه بر زیبایی کاربردی هم باشد ؟ این موضوع به عوامل زیادی بستگی دارد . به عنوان مثال ، سوخت در دسترس ما چه چیزی است ؟ آیا اگر شومینه هیزمی داشته باشیم تهیه چوب آن برای ما کار راحتی است ؟ یکی از مسایلی که در هنگام انتخاب شومینه ناگزیریم در نظر بگیریم ، موضوع دودکش است ، شومینه هایی که نیاز به دودکش دارند باید در هنگام ساخت خانه دودکششان نصب شده باشد وگرنه نیاز به تعمیرات اساسی وجود دارد که گاهی هم غیر ممکنه است . موضوع سوم بحث نگهداری و راحتی کار با آن است . برخی از شومینه ها برای نگهداری نیازمند کار زیادی هستند و بعضی هیچ کاری ندارند . و اما بحث مهم دیگر ، آلودگی محیط است ، دود ، دوده ، جرقه و بوی آتش و گاز و الکل مواردی است که علاوه بر زیبایی و گرمای حاصله باید به آن توجه کنید .  

شومینه برقی

این نوع شومینه را همیشه می توان به فضای خانه افزود و نیازی نیست در مراحل ساخت خانه کار خاصی انجام شود . در واقع این شومینه یک دستگاه الکتریکی است که به برق میزنید و کار تمام است .  تنوع این نوع شومینه بسیار بالاست و هر سلیقه ای را پوشش می دهد .گاهی این نوع شومینه ، زیبایی خاصی به دکوراسیون داخلی خانه میدهد . مشکل گازهای سمی را ندارد ، در جاهایی که لوله کشی گاز در سالن نداریم بسیار مناسب است .

این تکنولوژی با استفاده از هیزم های مصنوعی کامپوزیتی و لامپ های ال ای دی بوده که سوختن واقعی را تداعی می کند و مصرف برق خیلی ناچیزی نیز دارند . بدلیل استفاده از RGB LED در شومینه های برقی ، شما می توانید رنگ دلخواه به شعله آتش نیز بدهید .شومینه های برقی بیش از 5000Btu/hr گرمایش دارند (در حالت روشن بودن با 1500 وات در ساعت) و در شرایط استاندارد حرارت و گرمای کافی برای یک اتاق تا 40 مترمربع را در یک ساعت فراهم می کنند و همچنین بعنوان یک سیستم گرمایشی مکمل برای محیطی در حدود 100 مترمربع نیز می توانند مناسب باشند.این نوع شومینه برای طراحی خانه مدرن در نظر گرفته می شود .

شومینه هیزمی

قدیمی ترین و مرسوم ترین نوع شومینه است که از خانه های روستایی گرفته تا مدرن ترین باغ ویلاها از آن استقبال می کنند . زیبایی چشمگیر و طبیعی این شومینه طرفداران زیادی را به خود جلب کرده است . تماشای آتش واقعی همراه با استشمام بوی سوختن چوب و شنیدن صدای زیبای آن ، حس ترکیبی بی نظیری را به فرد می دهد که بقیه انواع شومینه از داشتن آن محرومند.اما در کنار شومینه هیزمی همیشه باید ذخیره ای از چوب داشته باشید که گاهی تهیه آن سخت می شود . هزینه نگهداری این شومینه ها بالا است و نظافت آن هم دشوار است ، خاکستر و باقیمانده چوب ها باید جمع آوری گردد و دودکش مدام باید بررسی و تمیز شود . گاهی بوی دود و جرقه های آتش واقعی آزار دهنده می شود . و باید از محافظ های شیشه ای جلو آن بهره ببریم .

گرم کنندگی این شومینه کمتر از سایر شومینه هاست و بیشتر گرما از دودکش خارج می‌شود . بیشتر مردم ، شومینه های هیزمی را در برای دکوراسیون باغ  و ویلاها استفاده میکنند تا هم به طبیعت نزدیکتر باشد و هم از بوی دود و خطرات آن در امان باشند ، اما اگر داشتن این شومینه زیبا را در خانه خود می پسندید بایستی در هنگام ساخت خانه دودکش مناسب آنرا تعبیه نمایید ، افزودن این شومینه پس از ساخت ، بسیار گران و پر دردسر خواهد بود .

شومینه گازی

در این شومینه ، سوخت به جای چوب ، گاز است . سبک ساخت آنها شبیه شومینه هیزمی است ، محلی برای سوختن و یک دودکش برای خروج گاز های اضافه . این نوع شومینه ، گرما دهی بیشتری نسبت به سایر شومینه ها دارد و فضای بزرگی را گرم می‌کند . خبر خوب این است که این نوع شومینه قابل تبدیل به شومینه هیزمی است . اما باید در مراحل ساخت خانه جای آنرا در نظر گرفته باشید و دودکش آنرا تعبیه کرده باشید.

شومینه الکلی

مدرن ترین و جدید ترین نوع شومینه هستند ، با اینکه اخیرا به بازار آمده ، طرفدارای زیادی پیداکرده است . به دود کش نیاز ندارد و براحتی در هر فضایی قابل استفاده است . میزان گرما قابل قبل و مطبوع است اما از شومینه های گازی کمتر گرمایش دارد . نوع سوخت این نوع از شومنیه ها نوعی الکل به نام بیواتانول است که به صورت مایع یا ژل عرضه شده است . بیواتانول به وسیله ی تخمیر محصولات فرعی گیاهی مانند نیشکر و غلات با مخمر تهیه می شود . این ماده دوستدار محیط زیست ، با کمترین اثر از کربن بر محیط زیست است . سوختن این الکی هیچ دوده ای تولید نمی کند ، پس در و دیوار خانه سیاه نمی شود . از مزایای این نوع شومینه راحتی نگهداری آن در مقایسه با شومینه های هزیمی است . برای راه اندازی الکی را در مخزن مخصوص ریخته و با کبریت و یا فندک آنرا روشن می کنیم .

انواع شومینه

انواع شومینه از لحاظ نوع سوخت را بررسی کردیم . دیدگاه دیگر ، انواع شومینه بر اساس مصالح بکار رفته در ساخت شومینه است :

  • شومینه سنگی: قدیمی ترین متریال ساخت شومینه ، سنگ است . برای شومینه های هیزمی و گازی مناسب است و طبیعت را بازسازی می کند .

  • شومینه بتنی: استفاده از بتن مدرن تر از سنگ است . به هر شکلی که بخواهید می توانید آنرا بسازید . بتن قابلیت طراحی سه بعدی دارد . برای انتخاب رنگ و یا ایجاد نقش بر روی آن نیز محدودیت نخواهید داشت . بتن ها در مقابل آتش مقاوم بوده و خاصیت نسوز دارند .

  • شومینه آجری: منظور از آجر تنها آجر های مستطیل شکل قدیمی نیستند ، آجرهای بسیار زیبا با رنگهای متنوع امروزه قابلیت کاربرد دارند ، آجر های مربعی ، لوزی شکل و حتی بیضی ، شومینه های آجری بیشتر ظاهری سنتی دارند و به سمت دکوراسیون های سنتی متمایل هستند .

  • شومینه سنگی مرمر: زیبایی خیره کننده سنگ مرمر ، ارزش پرداخت هزینه بالای آنرا دارد . شومینه های سنگ مرمری مناسب خانه های کلاسیک با مبلمان استیل است ، بسیار مقاوم و اصیل به چشم می آید .

  • شومینه کاشی کاری : با استفاده از کاشی ، میتوان تنوع خوبی بوجود آورد . بسته به طرح و رنگ کاشی ، شومینه متناسب با انواع دکوراسیون خواهد بود . اما دقت کنید از کاشی های مخصوص شومینه استفاده شود تا دوام بیشتری داشته باشد .

  • شومینه های چدنی ، شیشه ای ، فلزی هم وجود دارد که مخصوص  است .

تاقچه یا دکور بالای شومینه

بسته به نوع شومینه ، ما فضایی برای افزون مقداری تزیینات به دکوراسیون داخلی منزل داریم . گاهی تاقچه های از پیش ساخته شده در بالای شومینه ها ، خصوصا شومینه های هیزمی و گازی و گاهی شیشه های اطراف و بالای شومینه های برقی و الکلی می تواند محلی برای قراردادن اشیا زیبا باشد . اما بخاطر داشته باشید پر گردن تاقچه به مجسمه و گل و شمع هنگامی زیباست که زیاده روی نکنیم .

تجهیزات شومینه های مدرن

آجرهای نسوز مشکی : این روزها بسیاری از افراد شومینه ای سیاه رنگ را دوست دارند ، انواع آجرهای نسوز مشکی ، گزینه های بسیار خوب و مناسبی برای این نوع سلیقه است .

دمنده ها : گاهی برای پخش هوای گرم تولید شده دستگاه های در شومینه قرار میگیرد . این دستگاه سر و صدا دارد اما بسیار کمتر از جارو برقی . بنابراین یک پریز برق در کنار شومینه در نظر بگیرید .

ریموت : انواعی از شومینه را می توان با یک ریموت کنترل کنترل کرد . بعضی از ریموت ها تنها قابلیت خاموش و روشن کردن شومینه را دارند ، در حالی که بعضی دیگر از قابلیت کنترل ترموستاتیک نیز برخوردار هستند .

نکات ایمنی شومینه

اصولا هر جا سوختی مصرف شود ، خطر هم به دنبال آن بوجود می آید .

  • در شومینه های هیزمی ، خطر کمبود اکسیژن و آتش سوزی بخاطر جرقه و هیزم و آتش واقعی ممکن است رخ دهد . ممکن است فضا برای کسانی که آلرژی دارند مسموم و آژار دهنده شود .

  • در شومینه های گازی ، خطر نشتی لوله گاز و گاز گرفتی را باید در نظر داشت و شیر گاز را کنترل نمود .

  • در شومینه های برقی هم به همین ترتیب ، خطرات خاص برق وجود دارد و همچنین باید به لوازمی که جلو شومینه چیده می شوند دقت داشت .

  • به کودکان بیاموزیم که به هنگام روشن بودن شومینه ، وسایل و اسباب‌بازی‌هایشان را به داخل آن پرتاب نکنند .

  • با گرم شدن دیواره و اطراف شومینه احتمال انتقال گرمای آن به وسایل نزدیکش زیاد است و ممکن است موجب آتش‌سوزی شود . از گذاشتن وسایل چوبی ، پلاستیکی ، کاغذی و پنبه‌ای در نزدیکی‌های شومینه بپرهیزیم .

  • دودکش شومینه باید به طور مداوم بررسی و تمیز شود .

برای اطلاعات بیشتراپلکیشن برق من را در گوشی هوشمند خود نصب کنید. لینک نصب:

https://bargheman.com/mobile-app

موضوع الگوی مصرف هم در این پست به خوبی توضیح داده شده است. ببینید.

http://tavanirpr.ir/?p=2196

اگرمایل بودید با دیگران به اشتراک بگذارید. 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن