روشنایی

روشنایی بدون برق

چگونه روشنایی بدون برق داشته باشیم؟ 

شاید با دیدن عنوان این مطلب تعجب کرده باشید که چطور می توانیم محوطه منزل یا حیاط خانه و محل کار را بدون برق روشن نگه داریم؟ آیا چنین چیزی امکان پذیر است؟  اینجا منظور ما روش‌های علمی، جدید و منطقی هستند که شما می توانید با کمک آنها برای همیشه روشنایی بدون برق داشته باشید. این راهکارها با کمک تجهیزات و ایده‌هایی هستند که نه تنها ظاهر شیک و مناسبی دارند بلکه یک راهکار دائمی هم به شمار می روند تا دیگر نگران پرداخت هزینه‌های سنگین برق بابت روشنایی محوطه ویلا و باغ نداشته باشید.

لازم به ذکر است ساخت روشنایی بدون برق کار دشوار و پیچیده ای نیست و برای این کار نیازی هم به دانش تخصصی ندارید. کافیست یکی از ایده هایی که مطرح می کنیم را انتخاب کنید و در محوطه باغ و ویلای خود بکار بگیرید.

چراغ های خورشیدی محوطه:

اولین راهکار برای ایجاد روشنایی بدون برق استفاده از چراغ‌های محوطه خورشیدی است.این چراغ ها بدون نیاز به سیم کشی هستند بنابراین بدون برق کار می کنند. چراغ‌های سولار یا خورشیدی، در طول روز انرژی نوری خورشید را جمع کرده و درون باتری های مخصوص خود ذخیره می کنند. موقع شب و زمانی که محیط منزل یا محل کار تاریک می شوند، انرژی ذخیره شده برای روشنایی محیط استفاده می گردد. 

لوسترهای خورشیدی:

لوسترهای خورشیدی یکی دیگر از بهترین گزینه ها برای روشنایی بدون برق هستند اما تفاوت مهم آنها با چراغ‌های خورشیدی در زیبایی و تنوع طرح و مدل آنهاست. لوسترهای خورشیدی برای روشنایی بدون برق حرفه ای، شیک و لوکس مناسبند و بیشتر در فضاهایی مثل آلاچیق، پاسیو، تراس و بالکن کاربرد دارند. البته برای تراس و بالکن هایی که مساحت کمی دارند، چراغ تراس و بالکن دیواری و آویز شب تاب گزینه بهتری است چرا که لوسترها خیرگی نور بالایی دارند و چشم بیننده را اذیت خواهد کرد. از طرفی برخی افراد برای نورپردازی مجسمه ها و نقاط کانونی محوطه و حیاط هم از لوسترهای خورشیدی استفاده می کنند.

چراغ های محوطه باتری خور:

روش دیگری که می توانید برای تولید روشنایی بدون برق استفاده کنید، خرید چراغ های محوطه باتری خور هستند. این نوع چراغ ها نه تنها در موقع قطعی برق روشنایی مورد نیاز شما را تأمین می کنند بلکه منجر به کاهش شدید هزینه های برق هم خواهند شد. حتی برای روشنایی بدون نیاز به برق در مواقع اضطراری هم بسیار کاربردی و مفید هستند و سیم کشی برق و نصب زمانبر هم نخواهید داشت.

لامپ های ریسه ای باتری خور:

این نوع لامپ‌ها برای روشنایی باغ بدون تولید برق کاربردی مشابه با لوسترهای خورشیدی دارند. به عبارت دیگر کاربرد این لامپ ها مشابه با مدل های معمولی خودشان است اما برای لوکس و تزیین کردن محیط و صمیمی تر ساختن فضا به کار می روند. بنابراین برای روشنایی باغ و ویلای شخصی بدون برق و به طور کلی محیط های صمیمی و خانوادگی یکی از بهترین گزینه ها همین لامپ های ریسه ای باتری خور هستند. رایج ترین کاربرد این نوع لامپ ها برای روشنایی بدون برق پشت بام، چمن یا اطراف فضاهای دورهمی و مبلمان در حیاط است.

اما موقع خرید این نوع لامپ ها دقت کنید که ضد آب باشند چرا که در محیط بیرون قرار می گیرند و نفوذ آب و رطوبت می تواند باعث از بین رفتن مدارهای داخلی شود. از طرفی لامپ های ریسه ای ال ای دی باتری خور، روشنایی بیشتری دارند و ماندگاری آنها نیز بالاتر است. 

لوسترهای باتری خور:

گزینه بعدی برای روشنایی باغ بدون نیاز به برق، لوسترهایی هستند که با باتری کار می‌کنند. این لوسترها سبک تر هستند چون هیچ گونه سیم کشی یا تجهیزات مرتبط با آن را ندارند و نصب آنها بسیار ساده است. علاوه بر این شما می توانید با فشار دادن یک شستی آنها را روشن کنید. لوسترهای باتری خور برای روشنایی بدون برق محوطه از نوع لوکس پرفروش هستند اما اینکه چقدر زیبایی محیط در کنار روشنایی و ایجاد حس امنیت و آرامش خاطر برای شما مهم است تعیین خواهد کرد که شکل چراغ این لوسترها را چه مدلی انتخاب کنید.

چراغ های توپی خورشیدی:

راهکار بعدی برای روشنایی باغ بدون برق و باتری، چراغ های توپی خورشیدی هستند که نه تنها حالت هنری و بسیار زیبایی دارند بلکه بدون نیاز به سیم کشی، پنل های خاص و غیره، روشنایی مورد نیاز را در طول شب فراهم می کنند. این چراغ ها باتری های مخصوص قابل تعویض از نوع خورشیدی دارند و الگوی پرتاب نور آنها کاملا یکسان است بنابراین تمامی محیط اطراف چراغ های توپی خورشیدی به یک میزان نور دریافت می کنند. شما می توانید چراغ های توپی محوطه را کنار هم به شکل ردیفی مثلا در مسیر رفت و آمد یا به شکل پراکنده در محیط قرار دهید.

چراغ های توپی خورشیدی با حباب های رنگی و طرح دار هم موجود هستند که علاوه بر تأمین روشنایی بدون برق، جنبه لوکس و بسیار زیبایی هم دارند و حس و حال متفاوتی به محیط می بخشند.البته لازم به ذکر است که ضد آب بودن این چراغ ها موقع خرید اهمیت بالایی دارد.

شمع های مومی یا ال ای دی:

یکی از روش های قدیمی روشنایی محیط منزل و فضای بیرون، شمع ها هستند که دوباره به عنوان وسایل روشنایی مد شده اند و برای همگام شدن با پیشرفت تکنولوژی در مدل های جدید مومی یا LED روانه بازار گردیده اند. شمع های مومی که به شکل طبیعی ساخته اند هیچ خطری برای سایر افراد ندارند و نور بسیار درخشان و مناسبی هم از خود ساطع می کنند. قیمت این شمع ها با اینکه نسبت به مدل های معمولی بیشتر است اما عمر سوخت بالاتری دارند.

برای اطلاعات بیشتراپلکیشن برق من را در گوشی هوشمند خود نصب کنید. لینک نصب:

https://bargheman.com/mobile-app

موضوع الگوی مصرف هم در این پست به خوبی توضیح داده شده است. ببینید.

http://tavanirpr.ir/?p=2196

اگرمایل بودید با دیگران به اشتراک بگذارید. 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن