راهکار صرفه جویی برق در ادارات

راه های کاهش مصرف انرژی در محل کار

راهکار صرفه جویی برق در ادارات

صرفه جویی در مصرف انرژی در محیط کار

برای صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه ها در محل کار، مشارکت تمامی افراد شرکت برای اجرای تصمیم‌گیری‌ها، دارای اهمیت است. بنابراین کارمندان به‌ هرشکلی که می‌توانند، باید آمادگی خود را برای مشارکت در طرح صرفه جویی در مصرف انرژی اعلام کنند و تا جایی که می توانند خودشان نقشی در کاهش هزینه ها داشته باشند.

۱. استفاده از نور طبیعی به‌جای لامپ

لامپ‌ها انرژی مصرف می‌کنند و هزینه دارند؛ درصورتی‌که نور طبیعی، رایگان است. پس استفاده از روشنایی مصنوعی را به نقاط تاریکی از محل کارتان محدود کنید که خارج از دسترس نور خورشید هستند.

در عوض، همه‌جا از نور طبیعی استفاده کنید. لامپ‌های اتاق‌ جلسه، آبدارخانه، پذیرش، راهرو یا پله‌ را درصورت عدم استفاده، خاموش کنید. اگر فردی بیش از چندثانیه، در اتاق حضور ندارد، لزومی به روشن‌بودن چراغ نیست.

۲. انتخاب لامپ‌های کم‌مصرف

صرفه جویی در مصرف انرژی یعنی هزینه کمتر قبض‌های برق. اگر محل کار شما در طول روز از نور طبیعی کافی برخوردار نیست، از لامپ‌های کم مصرف استفاده کنید. همچنین می‌توانید لامپ‌های موجود را با لامپ‌های CFL یا LED جایگزین کنید؛ زیرا انرژی کمتری مصرف می‌کنند و دوام بیشتری دارند.

۳. استفاده از لپ‌تاپ‌ به‌جای رایانه‌ رومیزی

لپ‌تاپ‌ها به‌طور معمول و در مقایسه با رایانه‌های رومیزی، انرژی کمتری مصرف می‌کنند. بنابراین هنگام خرید تجهیزات محل کار خود، این امر را در نظر داشته باشید و هر زمان که امکان داشت، لپ‌تاپ را انتخاب کنید.

اندازه نمایشگر هم در میزان انرژی مصرفی، موثر است. درحالی‌که طراحان گرافیک و افرادی که در این زمینه‌ها کار می‌کنند، نمی‌توانند روی صفحه نمایش‌های کوچک کار کنند؛ کارمندان دیگری در شرکت حضور دارند که کارشان به نمایشگرهای بزرگ، وابسته نیست.

انتخابی صحیح داشته باشید و هنگامی‌که نوبت به انتخاب نمایشگر رسید، اندازه صفحه را در حد معقول انتخاب کنید. نمایشگرهای کوچک‌تر، انرژی کمتری مصرف می‌کنند.

۴. استفاده از ویژگی خواب زمستانی در رایانه‌ها

به تمام کارمندان توصیه کنید که برای صرفه جویی در مصرف انرژی هنگام استراحت یا رفتن به جلسه، رایانه‌ خود را در حالت خواب زمستانی (Hibernation) قرار دهند. این حالت برای زمانی‌که یک کارمند به‌مدت طولانی از رایانه خود استفاده نکند هم، مفید است.

ویژگی Hibernation در رایانه‌، به کاربران این امکان را می‌دهد تا کارهای موجود را همان‌طور که هستند، ذخیره کنند و پس از بازگشت، کار را از همان نقطه ادامه دهند. کارمندان می‌توانند رایانه‌های خود را به‌نحوی تنظیم کنند که درصورت چند دقیقه غیرفعال‌بودن، وارد حالت خواب زمستانی شوند.

۵. بهره‌وری از صرفه جویی در مصرف انرژی دستگاه‌ها

مطمئن شوید که کارمندان، از ویژگی‌ صرفه جویی در مصرف انرژی تجهیزات و وسایل الکترونیکی دیگر مثل چاپگر، مایکروویو و سیستم‌های تهویه مطبوع، مطلع هستند.

اکثر دستگاه‌های جدید، این ویژگی را دارند و معمولا استفاده از آن‌، بسیار آسان است. در بیشتر موارد، این امر تنها با فشار یک دکمه یا تنظیم یک ویژگی، امکان‌پذیر است. به تمام افراد توصیه کنید که برای کاهش هزینه‌های انرژی، از این ویژگی‌ استفاده کنند.

۶. ارتقای تجهیزات قدیمی

تجهیزات برقی قدیمی که با حداکثر کارآیی خود کار نمی‌کنند، فقط برق بیشتری مصرف می‌کنند و هزینه بیشتری برای شما به‌همراه دارند. بهتر است وسایل اداری قدیمی خود را با وسایل جدید و کم‌مصرف، جایگزین کنید.

۷. خریداری دستگاه‌های کم‌مصرف

شاید دستگاه‌های کم‌مصرف، گران‌تر باشند؛ اما انرژی کمتری مصرف می‌‌کنند و در درازمدت باعث صرفه‌جویی بیشتر در هزینه‌ها می‌شوند. البته قیمت آن‌ها روبه‌کاهش است، زیرا امروزه، کم‌مصرف‌بودن به یک استاندارد، تبدیل شده و بسیاری از شرکت‌ها سعی در رعایت آن دارند.

راز استفاده بهینه از دستگاه‌های کم‌مصرف در محیط کار، نگهداری صحیح آن‌ها برای جلوگیری از خرید وسایل جدید است.

8. خاموش‌کردن تجهیزات هنگام عدم استفاده از آن‌ها

دقیقا مثل لامپ‌ها، باید حواستان باشد که هنگام عدم استفاده از تجهیزات، باید آن‌ها را خاموش کنید و از برق بکشید. این امر درمورد دستگاه‌هایی مثل تهویه هوا، فروش خودکار قهوه، خشک‌کن دست، مایکروویو، چاپگر، کپی و اسکنر در آخر هفته یا تعطیلات، صدق می کند. این دستگاه‌های الکتریکی حتی اگر فقط به برق متصل باشند، برق مصرف می‌کنند که این نوع مصرف انرژی، صدها میلیون دلار به قبض‌های برق سالانه در سراسر کشور اضافه می‌کند.

حواستان باشد که همه دستگاه‌ها بعد از ساعات اداری، از برق کشیده شوند؛ زیرا این‌ کار باعث صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش صورتحساب برق‌تان می‌شود.

9. استفاده از چاپگر، تنها در صورت لزوم

هرگز فایل‌هایی که می‌توانید از طریق ایمیل بفرستید، چاپ نکنید. امروزه روش‌های زیادی برای اشتراک‌گذاری یا ذخیره فایل‌های مهم، وجود دارند. به‌این‌منظور فناوری‌های مدرن، فضای ذخیره‌سازی ابری، سرویس‌های گیرنده ایمیل و حتی فلش‌های حافظه را برای شما فراهم کرده است. این ‌عمل، گذشته از کاهش ضایعات کاغذ، باعث می‌شود تا انرژی مصرفی چاپگر هم کاهش یابد.

10. کنترل گرما و سرمای محیط کار

کاهش استفاده از تهویه مطبوع، پس‌انداز قابل‌توجهی برای شما محسوب می‌شود. بین دمای بیرون و محیط کار خود، تفاوت زیادی ایجاد نکنید؛ اما شرایط بهینه را هم برای محل کارتان فراهم کنید. این امر باعث می‌شود که توان مصرفی بخاری و کولر، تا ۱۰ درصد، کاهش پیدا کند. همچنین سرمایه‌گذاری برای یک ترموستات قابل‌برنامه‌ریزی که درصورت نبودن شخصی در نزدیکی آن، می‌تواند به‌طور خودکار دمای محیط را تنظیم کند؛ کار هوشمندانه‌ای است.

عمل ساده‌ای مثل بسته نگه‌داشتن در و پنجره‌ هنگام روشن‌بودن وسایل حرارتی هم، به جلوگیری از هدررفتن انرژی کمک می‌کند؛ زیرا در و پنجره‌ باز، باعث اتلاف گرما و ورود هوای سرد می‌شود.

همچنین توجه کنید که رادیاتور و سیستم‌ تهویه مطبوع شما، در جای مناسبی قرار بگیرد و با مبلمان، مسدود نشود؛ زیرا این موضوع، بر راندمان دستگاه تاثیر می‌گذارد.

از آن‌جایی که راهروها و انبارها در تمام روز مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، نیازی به گرم‌کردن یا خنک‌کردن آن‌ها نیست. روی مکان‌هایی تمرکز کنید که کارمندان‌تان، بیشتر رفت‌و‌آمد دارند و وقت می‌گذرانند.

11. نصب پنل‌های خورشیدی برای صرفه جویی در مصرف انرژی

پنل‌های خورشیدی گذشته از این‌که منبع بزرگی برای انرژی تجدید‌پذیر هستند و به نگهداری کمی نیاز دارند؛ تمیز، بادوام و ماندگار هستند. ممکن است برخی صفحات خورشیدی، در ابتدا هزینه زیادی برای شما داشته باشند؛ اما با صرفه جویی در مصرف انرژی و پولی که پس‌انداز می‌کنید، زودتر از آنچه فکر می‌کنید، به نتیجه مطلوب می‌رسید.

کارمندان در محل کار خود با بکارگیری و رعایت نمودن نکات مورد نظر می توانند در مصرف انرژِ نقش بسزایی داشته باشند.

برای اطلاعات بیشتراپلکیشن برق من را در گوشی هوشمند خود نصب کنید. لینک نصب:

https://bargheman.com/mobile-app

موضوع الگوی مصرف هم در این پست به خوبی توضیح داده شده است. ببینید.

http://tavanirpr.ir/?p=2196

اگرمایل بودید با دیگران به اشتراک بگذارید. 

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن