راهکار مدیریت مصرف

راهکار کاهش مصرف انرژی در فصل زمستان

مصرف بهینه انرژی

سرد شدن هوا و کاهش دما در فصل زمستان و افزایش شدید مصرف گاز از سوی مشترکان خانگی و تجاری، مشکلاتی برای تأمین انرژی دیگر مشترکان و نیز صنایع و نیروگاه‌ها به همراه دارد؛ موضوعی که به سادگی با همکاری مشترکان و صرفه‌جویی در مصرف انرژی قابل مدیریت است.

هر ساله در فصل زمستان با ورود موج سرمای فراگیر به کشور و در نتیجه افزایش بی‌سابقه مصرف انرژی از سوی مشترکان خانگی و تجاری،مشکلات عدیده ای برای صنایع و نیروگاه ها به جهت تأمین انرژی و سوخت موردنیاز ایجاد می شود،بنابراین صرفه‌جویی همگانی برای عبور از روزهای سرد سال و پیشگیری از ایجاد اختلال در روند فعالیت صنایع و نیروگاه‌ها امری ضروری است.

لازم به ذکر است فقط با صرفه‌جویی ۱۰ درصدی مصرف انرژی در بخش خانگی می‌توان نقش مؤثری در امر کاهش روزانه ۷۰ میلیون مترمکعب مصرف گاز در کشور ایفا نمود. هم‌چنین، کاهش یک درجه‌ای دمای محیط کار یا سکونت، کاستن شش درصدی مصرف انرژی را به همراه دارد.

از مهمترین دستاوردهای کاهش ۱۰ درصدی مصرف انرژی در خانه ها و مراکز تجاری می توان به مواردی چون کاهش محدودیت گاز صنایع، کم شدن مصرف سوخت مایع در نیروگاه ها،‌ عدم محدودیت و یا قطع گاز مناطق سردسیر انتهای شبکه گاز و پیشگیری از خاموشی ناشی از کمبود سوخت در نیروگاه ها اشاره کرد.

بنابراین صرفه‌جویی در مصرف انرژی از جمله مسئولیت‌های مهم اجتماعی مشترکان خانگی و تجاری به شمار می رود که تحقق آن با ساده‌ترین اقدامات و تغییر رفتارها امکان پذیر است.از جمله راهکارهای مؤثر در کاهش مصرف انرژی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

– تنظیم دمای محیط بر روی ۱۸ تا ۲۱ درجه

– نصب سیستم های کنترل هوشمند در موتورخانه ها به ویژه در مجتمع های مسکونی بزرگ و ساختمان های اداری

– نصب شیر ترموستاتیک بر روی رادیاتورها

– بستن درب اطاق های غیرلازم و گرم نکردن فضای آن ها

– استفاده از لباس های گرم مناسب زمستان

– کاهش روشنایی فضاهای عمومی مثل پارکینگ و راهروها

– خاموش کردن لامپ های اضافی و روشنایی اتاق ها پس از ترک اتاق

-استفاده از پرده های ضخیم در هنگام شب

– استفاده حداقل از بخاری برقی برای گرمایش

– استفاده از شعله مناسب برای پخت و پز

– حداقل استفاده از شومینه

ضرورت دارد تمامی مشترکان خانگی و تجاری با مصرف بهینه انرژی و صرفه جویی هرچه بیشتر در این زمینه، ضمن یاری رساندن به دستگاه‌های خدمت رسان برای تأمین انرژی پایدار برای کلیه مشترکان در اقصی نقاط کشور، از ایجاد محدودیت یا قطع شدن گاز نیروگاه ها و صنایع پیشگیری نمایند.

برای اطلاعات بیشتراپلکیشن برق من را در گوشی هوشمند خود نصب کنید. لینک نصب:

https://bargheman.com/mobile-app

موضوع الگوی مصرف هم در این پست به خوبی توضیح داده شده است. ببینید.

http://tavanirpr.ir/?p=2196

اگرمایل بودید با دیگران به اشتراک بگذارید. 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن