راهکارهای ایمنی برای مصرف انرژی الکتریکی

راهکارهای ایمنی برای مصرف انرژی الکتریکی

راهکارهای ایمنی استفاده از برق در خانه

خلاصه مطلب
  • راهکارهای ایمنی برای مصرف انرژی الکتریکی
  • لزوم یادگیری نکات ایمنی در هنگام استفاده از برق
  • از وارد کردن بار اضافه به پریزها خودداری کنید
  • از لامپ‌ها و وسایل روشنایی با توان (وات) مناسب استفاده کنید
  • هرگز سیم برق را از زیر فرش، موکت، لای در یا پنجره رد نکنید

لزوم یادگیری نکات ایمنی در هنگام استفاده از برق

در این متن راهکارهای ایمنی برای مصرف انرژی الکتریکی را مطالعه می کنیم.امروزه  استفاده از برق در خانه اجتناب‌ناپذیر است. سیستم تهویه مطبوع به‌طور مداوم کار می‌کند و دائما از یخچال، فریزر، مایکروفر، تلویزیون و سیستم روشنایی استفاده می‌کنیم. همچنین روزانه باتری رایانه، تبلت، تلفن همراه و سایر دستگاه‌ها را شارژ می‌کنیم. پس لازم است تا حد ممکن در کنار استفاده از برق در خانه، نکات ایمنی را هم رعایت کنیم. البته علاوه بر ایمنی، لازم است با راه‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی الکتریکی هم آشنا شوید.

یادگیری نحوه استفاده صحیح از سیستم الکتریکی و دستگاه‌های الکترونیکی در خانه، می‌تواند تفاوت زیادی در میزان کارآمد بودن انرژی ایجاد کند.همچنین این راهکار می‌تواند به جلوگیری از بروز حوادث الکتریکی کمک کند و شما و خانواده‌تان را ایمن نگه دارد.

راهکارهای ایمنی برای مصرف انرژی الکتریکی

۱- از وارد کردن بار اضافه به پریزها خودداری کنید

توجه کنید که پریزهای شما نباید به وسیله آداپتورها و سیم‌های رابط، به تعداد زیادی دستگاه و لوازم خانگی برق‌رسانی کنند. علاوه بر این، هربار تنها یک دستگاه تولید گرما (قهوه‌ساز، سشوار، آبگرمکن برقی و غیره) باید به پریز وصل شود. در ضمن یخچال‌، اجاق‌ گاز، ماشین‌ لباسشویی و سایر لوازم اصلی برقی باید مستقیماً به پریز وصل شوند نه با کمک آداپتور.

پریزها

۲دوشاخه وسایل برقی را در صورت عدم استفاده، از برق بکشید

جدا کردن دوشاخه وسایل برقی، در برابر نوسانات جریان برق و سایر حوادث ناگوار الکتریکی از این وسایل محافظت می‌کند.برای استفاده از برق در خانه به صورت ایمن عادت کنید در پایان کار با وسایل برقی، آنها را از برق بکشید. به‌عنوان مثال بعد از استفاده از پنکه، جاروبرقی، چرخ‌گوشت یا ساندویچ‌ساز، لازم نیست برق آن‌ها به پریز متصل بماند.

در ضمن این توصیه از مصرف غیرضروری انرژی هم جلوگیری می‌کند. پس اگر از خود می‌پرسید چگونه در مصرف برق صرفه‌جویی کنیم، این روش یک راه‌حل ساده اما کارآمد خواهد بود.

3 -از لامپ‌ها و وسایل روشنایی با توان (وات) مناسب استفاده کنید

میزان توان الکتریکی وسایل برقی، با واحد اندازه‌گیری وات سنجیده می‌شود.توان مناسب برای وسایل روشنایی، همان چیزی است که باعث می‌شود استفاده از برق در خانه توسط لامپ‌ها، ایمن باشد. در زمان خرید لامپ دقت کنید روی محصول برچسبی وجود داشته باشد تا حداکثر توان مصرفی لامپ را نشان دهد.

استفاده از لامپ‌های ال‌ای‌دی، روشی عالی برای روشن کردن اتاق، بدون تبدیل شدن انرژی الکتریکی به گرماست. پس یک اقدام مفید برای کاهش مصرف برق، بهره‌گیری از این‌گونه لامپ‌ها در خانه خواهد بود.

لامپها

راهکارهای ایمنی برای مصرف انرژی الکتریکی عبارتند از :

4- هرگز سیم برق را از زیر فرش، موکت، لای در یا پنجره رد نکنید

رد شدن سیم‌ها از کف خانه، می‌تواند باعث افزایش خطر زمین خوردن و نیز حوادث الکتریکی شود.همچنین رد کردن سیم از زیر فرش یا موکت خطر آتش‌سوزی را به همراه دارد.چنانچه برای استفاده از برق در خانه، نیاز به پریزهای بیشتری دارید،سیم را از زیر فرش و موکت رد نکنید، با یک برق‌کار حرفه‌ای تماس بگیرید.برق‌کار می‌تواند کابل‌کشی بهتری انجام دهد و پریزهای جدیدی در اطراف خانه نصب کند. به این ترتیب مشکل دسترسی وسایل برقی به برق حل می‌شود.

رد نکردن سیم

5- سیم رابط‌های آسیب‌دیده را کنار بگذارید

در صورت اطمینان از سالم بودن سیم‌های رابط ،طول عمر کابل‌های خانه هم بیشتر می شود.برای استفاده از برق در خانه به صورت ایمن، لازم است سیم‌های رابط پس از مستهلک شدن، تعویض شوند. به‌جای تلاش برای تعمیر سیم‌های رابط آسیب‌دیده، با تعویض موارد فرسوده، به جلوگیری از جرقه، نوسانات و آتش‌سوزی الکتریکی کمک کنید.

به خاطر داشته باشید که سیم‌های رابط نیز باید دارای محافظ برق باشند.برای افزایش طول عمر سیم رابط، زمانی‌که به آن نیاز ندارید، آن را از برق بکشید یا دکمه‌اش را خاموش نمایید.

تعویض سیم فرسوده

 

برای استفاده از برق در خانه، باید نکات و اصول ایمنی را یاد گرفت و آنها را به طور جدی به کار برد.در غیر این‌صورت، حوادث جبران‌ ناپذیری اعم از مالی و جانی پیش خواهد آمد.پس برای جلوگیری از خطرات و سوانح، باید موارد ایمنی را رعایت کرد.در ضمن باید راه‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی الکتریکی را دانست تا استفاده از برق در خانه به صورت بهینه انجام شود.

برای اطلاعات بیشتراپلکیشن برق من را در گوشی هوشمند خود نصب کنید. لینک نصب:

https://bargheman.com/mobile-app

موضوع الگوی مصرف هم در این پست به خوبی توضیح داده شده است. ببینید.

http://tavanirpr.ir/?p=2196

اگرمایل بودید با دیگران به اشتراک بگذارید. 

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن