راه های صرفه جویی در مصرف برق

راهکارهای کاهش مصرف انرژی در منزل

راه های کاهش مصرف برق

خلاصه مطلب
  • راهکارهای کاهش مصرف انرژی در منزل
  • چرا در مصرف انرژی باید صرفه جویی کنیم؟
  • کاهش مصرف انرژی با خاموش کردن لامپ‌های اضافی
  • در هنگام خرید لوازم خانگی به برچسب انرژی توجه کنید
  • کاهش مصرف انرژی با کشیدن دوشاخه ها از برق
  • کاهش مصرف انرژی با چک کردن لوازم خانه

در این متن راهکارهای کاهش مصرف انرژی در منزل را می خوانیم.

چرا در مصرف انرژی باید صرفه جویی کنیم؟

یکی دیگرازدلایلی که باید به فکر کاهش مصرف انرژی باشیم،مسئولیت ما در برابر آیندگان می باشد چرا که آنها نیز حق استفاده از نعمت‌های الهی را دارند.

از طرفی باید به این نکته توجه کنیم که بسیاری از انرژی‌ها تمام‌شدنی هستند و سال‌های طولانی زمان می‌برد تا بازسازی شوند و گاهی ممکن است برخی از آنان بعد از پایان ذخایر زیرزمینی دیگر بازتولید نشوند،پس بر همگان لازم است که در مصرف انرژی صرفه جویی کنند.

راهکارهای کاهش مصرف انرژی عبارتند از :

1 – کاهش مصرف انرژی با خاموش کردن لامپ‌های اضافی

بسیاری از ما وقتی وارد اتاقی شدیم، پس از خروج از آن فراموش می‌کنیم که لامپ‌های آن اتاق را خاموش کنیم. برای صرفه‌جویی در مصرف برق، خاموش کردن چراغ‌های بدون استفاده و اضافی الزامی است. خاموش کردن لامپ سرویس‌ها و اتاق‌های خالی نباید فراموش شود. در طول روز می‌توان از نور خورشید استفاده کرد و با کنار زدن پرده‌ها اجازه داد تا نور طبیعی وارد خانه شود.

2 – استفاده از لامپ های کم مصرف

یکی دیگر از روش‌های صرفه‌جویی در خانه، استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف و LED به جای لامپ‌های پرمصرفی است که علاوه بر مصرف انرژی فراوان، گرمای زیادی نیز تولید می‌کنند. در صورتی که می‌خواهید مطالعه کنید بهتر است از چراغ مطالعه استفاده کنید زیرا هم نوری متمرکزتر دارد و هم در کاهش مصرف انرژی خانه موثر است.

لامپ کم مصرف

3  -خاموش کردن تلویزیون

روشن گذاشتن تلویزیون‌ها به حدی رایج شده که برخی از افراد حتی زمانی که از آن‌ها استفاده‌ای نمی‌کنند آن را روشن می‌گذارند.مثلا بسیاری از بانوان خانه‌دار تلویزیون منزل را در حین انجام کارهای خانه روشن می‌گذارند و از آن استفاده‌ای نمی‌کنند.

بهتر است در این مواقع تلویزیون را خاموش کنیم.به طور کلی تلویزیون‌های جدید مصرف انرژی بسیار پایینی دارند اما بهتر است همان میزان انرژی نیز در صورت عدم استفاده ا زآن، ذخیره شود و به مصرف بهینه انرژی در منزل کمک کند. 

راهکارهای کاهش مصرف انرژی در منزل :

4 – در هنگام خرید لوازم خانگی به برچسب انرژی توجه کنید

خوشبختانه لوازمی که در این سال‌ها تولید می‌شوند دارای برچسب انرژی هستند و به منظور کاهش مصرف انرژی خانه طراحی شده‌اند. خریداران می‌توانند با آگاهی کامل از میزان مصرف انرژی لوازم مختلف، آنان را خریداری کنند و بدین طریق در مصرف انرژی صرفه جویی کنند.

 5 – کاهش مصرف انرژی با کشیدن دوشاخه ها از برق

حتماً برای شما هم پیش آمده است که بعد از کامل شدن شارژ گوشی تلفنتان، شارژر را از پریز برق نکشید. اغلب فراموش می‌کنیم که این کار را انجام دهیم. بسیاری از لوازمی که به پریزها وصل هستند، خاموش و یا بی‌استفاده هستند، شاید به نظر برسد این لوازم انرژی مصرف نمی‌کنند اما با لمس آن‌ها متوجه گرم بودن بدنه‌شان می‌شوید و همین مسئله نشان‌دهنده مصرف انرژی آن‌ها در مواقعی است که حتی از آن‌ها استفاده‌ای ندارید و در این موارد با وصل بودنشان به برق باعث هدر رفتن مقداری از انرژی می‌شوند. کشیدن لوازم از برق در افزایش عمر محصولات و کاهش مصرف انرژی خانه مؤثر است.

دوشاخه

6 -استفاده از درزگیر

بسیاری از درها و پنجره‌هایی که در ساخت خانه‌ها استفاده می‌شوند استاندارهای لازم را ندارند و در نتیجه پس از نصب موجب عبور گرما و سرما از خانه می‌شوند. اگر درها و پنجره‌‌های منزل شما نیز دارای شکاف‌هایی است بهترین راه این است که از پنجره‌های دوجداره استفاده کنید. این پنجره‌ها علاوه بر حفظ سرما و گرمای خانه، صداهای مزاحم را کاهش می‌دهند و در نتیجه موجب کاهش مصرف انرژی خانه می‌شوند.

7 – کاهش مصرف انرژی با چک کردن لوازم خانه

یکی از راه‌های کاهش مصرف انرژی خانه چک کردن لوازم خانگی است. ممکن است برخی از لوازم دارای مشکلی باشند و شما متوجه آن نشوید و برای تشخیص آن مشکلات نیاز به متخصص باشد؛ بنابراین بهتر است هر شش ماه لوازم خانگی پرمصرف را به متخصص آن‌ها و نمایندگی‌ها نشان دهید تا در صورت وجود مشکل، آن را برطرف کنند؛ زیرا لوازم خانگی بسیار حساس هستند و مشکلاتی هر چند کوچک در آن‌ها موجب افزایش مصرف انرژی می‌شوند.

با به کارگیری برخی از راهکارها و روش‌های صرفه‌جویی، می‌توانیم کاهش مصرف انرژی خانه را به حداکثر برسانیم و به دنبال آن از بسیاری از هزینه‌ها کم کنیم.

برای اطلاعات بیشتراپلکیشن برق من را در گوشی هوشمند خود نصب کنید. لینک نصب:

https://bargheman.com/mobile-app

موضوع الگوی مصرف هم در این پست به خوبی توضیح داده شده است. ببینید.

http://tavanirpr.ir/?p=2196

اگرمایل بودید با دیگران به اشتراک بگذارید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن