فیلممدیریت مصرف

?ریشه های اصیل فرهنگ ایرانی؛ مزین به آموزه های دینی

مصرف بهینه برق

?مدیریت مصرف برق  وظیفه‌ای همگانی است.

تغيير و تحولات دنیای کنونی ما چنان سریع در حال انجام است که اگر غرق در بهره‌‌‌مندی از آن شده و فقط استفاده از ابزارها و فناوری‌ها را بیاموزیم سریع تر از آنچه فکر کنیم به نقطه ای خواهیم رسید که زندگی ماشینی و بهت و لذت ما از تأثیرات مفید و قابل توجه آن بر رفاه عمومی،جامعه را از ریشه های اصیل فرهنگی خود دور خواهد ساخت.

یکی از مولفه‌های مهم فرهنگ ایرانی، قدردانی و شکرگزاری است که پس از دوره اسلامی به باوری عمیق تر بدل شده و تکامل یافت. اغلب جشن‌ها و مناسبت‌های ما در دوران کهن نظیر جشن درو،نوروز،مهرگان و حتی سیزده به در و …. نمونه‌هایی از همین شاخصه فرهنگی هستند، مناسبت‌هایی که با هدف قدردانی از آنچه زمین،خورشید،آب و بطور کل طبیعت به ما ارزانی می‌داشته است برگزار می شدند و همگی بر پایه باورهای عمیق دینی و شکرگزاری به درگاه ایزد منان و خالق آن پدیده ها شکل می گرفتند.

با ورود اسلام به ایران تمامی این اعتقادات که مایه مباهات ما ایرانیان است تبلوری تازه یافته و متأثر از ارزش‌های دین مبین و تاکیدات آن بر قدردانی از نیکی مردم و شکرگزاری از الطاف الهی،تکامل یافت. در همین راستا صرفه جویی و بهره مندی از نعمات و امکانات با رعایت الگوهای صحیح مصرف، دیدگاهی اسلامی بود که بعنوان آموزه ای جدید مورد توجه قرار گرفت.

هر کسی کو دور ماند از اصل خویش

                       باز جوید روزگار …………….

جالب است که اغلب کشورها با قرار گرفتن در جریان مدرنیته از فرهنگ و سنن و باورهای کهن خویش دور می‌شوند اما پس از مدتی عمیقاً به داشته‌های پیشین خود احساس نیاز کرده و برای احیای دوباره آنها تلاش می‌کنند. همه ما می دانیم که دوباره ساختن  ویرانه ها بسیار دشواراست و پیشگیری راهکار هوشمندانه تری است. از اینرو بر این باوریم که فرهنگ‌سازي و اطلاع‌رساني در خصوص فرآيند بهره گیری مناسب، صحیح و بهینه از دستاوردهای نوینی که ابعاد مختلف زندگیمان را تحت تأثیر قرار داده اند، ضرورتی اجتناب ناپذیر و منطبق با اصالت فرهنگی و آموزه های دینی ماست که نباید از آن غافل شویم.  

یکی از دستاوردهای نوین رشد تکنولوژی که تحولات عظیمی را بر مبنای فناوریهای مختلف ایجاد نموده ،انرژی حیا‌ت‌بخش برق است که بهره گیری از تمامی دستاوردهای مدرن زندگی به مدد آن امکان پذیر می شود. با این وجود بسیاری از ما تاکنون به این موضوع فکر نکرده ایم که این تاثیر فراگیر و همه جانبة ،چه مسئولیت سنگینی را در استفاده از این انرژی ارزشمند برایمان ایجاد می کند!! اعمال راهکارهای مدیریت مصرف این امکان را به ما می دهد تا ضمن کمک به خود و هموطنانمان برای بهره مندی مطلوب و پایدار از برق یعنی بدون خاموشی، با کاهش هزینه برق مصرفی به اقتصاد خانواده خود نیز کمک کنیم.بعلاوه حفظ منابع طبیعی و سرمایه های ملی یک کشور وظیفه ای همگانی است که متوجه تمامی افراد جامعه است.

بیایید با مصرف بهینه برق نقش خود را در سازندگی امروز و آبادانی فردای سرزمینمان به درستی ایفا کنیم.

برای اطلاعات بیشتراپلکیشن برق من را در گوشی هوشمند خود نصب کنید. لینک نصب:

https://bargheman.com/mobile-app

موضوع الگوی مصرف هم در این پست به خوبی توضیح داده شده است. ببنید.

http://tavanirpr.ir/?p=2196

اگرمایل بودید با دیگران به اشتراک بگذارید. 

 

 

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن