سبک زندگی

محافظت از ورود گرما، راهکار حیاتی در کاهش هزینه قبض برق در تابستان

محافظت از گرما، ماموریتی در فصل سرما

محافظت-از-گرما-ماموریتی-در-فصل-سرما

با فرا رسیدن فصل گرما، حفظ انرژی سرمایی تولید شده توسط دستگاه ها از جمله کولر و پنکه و در تعادل نگه داشتن درجه حرارت خانه اهمیت زیادی پیدا می کند. احتمالاً برای شما هم پیش آمده است که با وجود مصرف انرژی بالا و یا روشن بودن حداکثری کولر، خنکی مورد انتظارتان در خانه ایجاد نشده باشد. این اتفاق به علت اتلاف انرژی در خانه شما رخ می دهد. اما علت اصلی این اتلاف انرژی چیست؟ و چطور می توان جلوی آن را گرفت؟

از جمله راه های اتلاف انرژی گرمایی یا سرمایی در خانه عبارت است از: رعایت نکردن استانداردهای ساختمان سازی، وجود درزهای اطراف در و پنجره ها و اهمیت ندادن به سرویس کولریا دیگر وسایل سرمایشی خانه. در ادامه با بررسی هر مورد راهکاری برای جلوگیری از اتلاف انرژی از آن طریق شرح داده خواهد شد.

درزگیری درها و پنجره ها

درزهای در و پنجره ها از عوامل مهم در اتلاف انرژی در خانه و نفوذ هوای گرم درتابستان به داخل ساختمان هستند.

زیاد کردن درجه کولر یا دور تند کولر راه حل این مشکل نیست. توجه جدی به درزگیری می تواند تا حد قابل توجهی مشکل اتلاف خنکی ایجاد شده در  خانه را کاهش دهد.

برای درزگیری پنجره ها و همچنین درها، وسایلی با جنس های مختلف در بازار یافت می شود. در گذشته از مواد خمیر مانند برای درزگیری اطراف شیشه پنجره ها و درها استفاده می شد؛ که اثر قابل ملاحظه ای داشت؛ ولی به علت ظاهر نامرتبی که در اطراف شیشه ها ایجاد می کرد، افراد خیلی تمایلی به استفاده از این مواد خمیر مانند نداشتند.

استفاده از نوارهای درزگیر که راحت و ارزان هستند، برای رفع این مشکل بسیار متداول است. شما می توانید شیارهای پنجره و درب ورودی را با نوار درزگیری بپوشانید.

چنانچه پنجره خانه شما سلامت فیزیکی مطلوبی ندارد، می توانید در طول فصل گرما نایلون های بزرگ و ضخیمی از داخل و پشت پرده به اطراف چهارچوب پنجره بچسبانید و پس از تمام شدن فصل سرما آن را از چهارچوب پنجره جدا کنید.

اگر در زیر یا لولای در ورودی خانه نیز درزهایی وجود دارد که موجب اتلاف دما می شود، بهتر است شب ها با قرار دادن یک تکه پارچه جلوی خروج این هوای ایجاد شده توسط  این درزها را بگیرید.

درزگیری پنجره ها

با رواج نوارهای سیلیکونی و لاتکس در بازار، درزگیری برای جلوگیری از اتلاف انرژی تولید شده در خانه، قبل از شروع فصول گرم سال بسیار ساده شده است.

استفاده از پنجره های دو جداره

بیشترین اتلاف انرژی  در خانه از طریق پنجره ها صورت می گیرد. یکی از بهترین راه های مقابله با اتلاف ، استفاده از پنجره های دو جداره است.

پنجره های دوجداره معمولاً یک شیشه اضافی دارند که هوا بین دو شیشه به دام می افتد و نقش عایق حرارتی را ایفا می کند، همچنین اتلاف گرما به صورت رسانندگی را کاهش می دهد. اثربخشی پنجره دو جداره به عنوان عایق حرارتی را می توان با مکش هوای بین دو شیشه و ایجاد خلأ به طور قابل توجهی افزایش داد.

در حال حاضر پنجره های سه جداره نیز در بازار رواج یافته اند، اما خیلی بهتر از پنجره دوجداره نیستند.

برای انتخاب بهترین نوع پنجره دوجداره باید میزان ممانعت پنجره از عبور، میزان نور وارد شده به داخل از طریق پنجره، و مقدار نشت هوای گرم و نفوذ هوای سرد از درزها و اطراف پنجره را به دقت بررسی کرد.

پنجره دوجداره علاوه بر جلوگیری از اتلاف انرژی تولید شده برای سرمایش ، خانه شما را از آلودگی های صوتی نیز ایمن نگه می دارد.

چهارچوب پنجره های دوجداره از مواد مختلفی ساخته می شوند که جنس PVC آن عمومیت بیشتری پیدا کرده است. البته اولین پنجره های دوجداره آلومینیومی بوده اند.

ایراد پنجره دوجداره آلومینیومی، به علت رسانایی حرارتی بالای بدنه آلومینیومی این پنجره ها بود، که در نوع PVC به علت عایق بودن چهارچوب پنجره دوجداره اتلاف گرما از طریق این نوع پنجره ها به حداقل ممکن رسیده است.

پنجره های دوجداره یک ایراد هم دارند و آن گران بودن آن ها است. البته در مواقع اضطراری نیز برای شکستن پنجره دوجداره نیاز به چکش مخصوص است. گرچه در خصوص گران بودن و هزینه خرید و نصب این پنجره ها تجربه نشان داده است که در عرض چند ماه این هزینه صرف شده، با کاهش مبلغ قبض برق کاملاً جبران می شود.

احتمالاً وقتی برای انتخاب و خرید پنجره دو جداره به فروشگاه های مربوطه مراجعه کنید، فروشنده سعی در ترغیب شما به سمت انتخاب پنجره سه جداره خواهد داشت. این نکته را به یاد داشته باشید که پنجره های سه جداره تفاوت چندانی با پنجره های دو جداره در جلوگیری از اتلاف گرما نخواهد داشت.

استفاده از پرده های ضخیم

شما هم به زیبایی خانه تان اهمیت می دهید؟ بدون شک پرده شیک و آراسته نقش مهمی در زیبایی خانه ها دارند. شما از همین آراستگی نیز می توانید به نفع خود استفاده کرده و هم با جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید به داخل منزل ، دما را متعادل تر کنید.

استفاده از پرده های ضخیم و همچنین پرده های تیره رنگ می تواند در جلوگیری از به هدر رفتن سرمای تولید شده در خانه بسیار مفید باشد.

پرده های کرکره ای، که اغلب در خانه ها استفاده می شود به دلیل وجود شکاف ها، نقش چندانی در حفظ سرما در خانه ندارند.

استفاده از پرده های دوتکه با یک بخش ضخیم به عنوان والان و بخش زیرین که می تواند حریر یا توری باشد، برای جلوگیری از اتلاف انرژی بهتر است.

استفاده از پرده با جنس پنبه می تواند عایق مناسبی در برابر اتلاف سرمای تولید شده باشد؛ چه بسا که پارچه های از این جنس زیبایی خاص خود را برای خانه شما به ارمغان خواهند آورد.

همچنین اگر از یک لایه پرده توری یا حریر استفاده می کنید بهتر است در هنگام دوخت، چین های زیادی داشته باشد تا پوشش مناسبی در برابر اتلاف انرژی ایجاد کند.

اگر هزینه تعویض پرده و خرید پرده ای که ویژگی های فوق را به منظور جلوگیری از اتلاف سرمای تولید شده در فصل گرم در خانه داشته باشد، برای شما مقدور نیست، می توانید از پارچه ها معمولی سفید یا در رنگ دلخواهتان برای پوشاندن پنجره ها در طول فصول سرما استفاده کنید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن