کشاورزی

رایگان شدن برق کشاورزان در تابستان با یک راهکار ساده

در صورت همکاری کشاورزان به میزان فقط چهار ساعت در روز با برنامه های مدیریت بار، کل تابستان از پرداخت هزینه برق معاف خواهند شد. این خبر خوبی برای کشاورزان است که در دوران افزایش عجیب و قریب هزینه های تولید محصولات کشاورزی ، حداقل از پرداخت هزینه قبض برق معاف شوند و بتوانند قیمت تمام شده دسترنج ارزشمند خود را کاهش دهند و منفعت بیشتری ببرند.

این موضوع چقدر قابل اعتماد است؟

    

بر اساس اعلام رسمی شرکت توانیر و ماطبق با مصوبه هیأت وزیران در صورتی که مشترکین کشاورزی با همکاری شرکت های توزیع برق ذیربط ، برق چاه های خود را در ساعات اوج بار در بازه زمانی 15 خرداد تا 15 شهریور قطع نمایند، در طول دوره همکاری از پرداخت بهای برق مصرفی معاف می باشند.

برای اعمال مدیریت بهینه مصرف برق در تعرفه کشاورزی، کشاورزان می‌توانند از مزایای طرح خاموش کردن الکتروپمپ چاه‌ها در چهار ساعت اوج مصرف استفاده کنند که در صورت همکاری با اداره برق و انعقاد تفاهم‌نامه، برق مصرفی  آن‌ها در ٢٠ ساعات دیگر به‌صورت رایگان محاسبه می‌شود

مشارکت در این طرح ، بهبود سطح چاه آب

باتوجه به اینکه استفاده مداوم از چاه سبب پائین رفتن سطح آب شده و مصارف برق جهت استحصال آب زیاد می شود ، مشارکت در این برنامه بهترین فرصتی است که با خاموش کردن مقطعی چاه آب هم از تسهیلات برق رایگان استفاده نمایند و هم در کاهش مصرف برق در ایام پیک برای خدمت رسانی مردم به سایر هموطنان مشارکت کنند.

کشاورزان با سهمیه خود چه کنند؟

البته ممکن است آب کشاورزان سهمیه بندی باشد و دقیقا در همان ساعات اوج مصرف سهیمه آب آنها تحویل شود که برای حل این موضوع می توانند با احداث یک استخر آب تحویلی را ذخیره کنند و در ساعات رایگان بودن قیمت برق ، به راحتی در مزرعه خود پمپاژ کنند. هرچند که با تعامل با دهیاری های خود و مراکز تقسیم آب می توانند کلا در طی آن 4 ساعت، فرآیند تقسیم آب متوقف و همکاران آن استراحت کنند و همه با هم در ساعت رایگان بودن برق وظایف خود را انجام دهند.

راهکار پیشنهادی دیگر هم در صورت ضرورت و ناچاری به روشن بودن پمپ در آن ساعات اوج ، می توانند از دیزلهای اضطراری و یا حتی موتور برق  استفاده کنند و مابقی کار خود را به ساعت رایگانی برق موکول کنند.

علاوه بر این در راستای کاهش پیک‌بار مصرف برق، برنامه‌های تشویقی این شرکت در بخش‌های مختلف بویژه در حوزه کشاورزی آغاز شده است و مشترکین کشاورزی می‌توانند با مراجعه به امور برق شهرستان محل سکونت خود و امضای تفاهم‌نامه از مزایای این طرح‌ها برخوردار شوند.

چاه خورشیدی آب ، راهکاری پیشرفته و کاربردی

یک راهکار عملی دیگر هم استفاده از پانل های خورشیدی است که با استفاده از آن در کل سال می توانید قبض برق خود را کاهش و حتی صفر کنید. در این شرایط در طی ساعت اوج مصرف، برق خود را از شبکه قطع کنید و از سلول خورشیدی استفاده کنید که در مقاله ای جداگانه به آن پرداخته خواهد شد.

کاهش قیمت تمام شده محصول کشاورزی ، به سادگی

به نظر می رسد این برنامه مشارکتی مزایای بسیار ارزشمندی برای کشاورزان دارد که می توانند با صفر کردن قبض برق خود در سه ماه تابستان با انجام یک کار ساده قیمت تمام شده محصول خود را کاهش دهند . علاوه بر این در سال جهت تولید کشاورزان می توانند با رعایت الگوی کشت و مشارکت در این گونه برنامه ها، کشور را حتی الامکان از واردات محصولات کشاورزی بی نیاز کنند. ضمن اینکه براساس نظر بسیاری از کشاورزان ، آبیاری مزارع در ساعت 12 تا 16 اتفاقا کار بسیار سخت و طاقت فرسا و کم اثری است زیرا در آن ساعات تابش مستقیم آفتاب هم نیروی انسانی کشاورزی را فرسوده و بیمار می کند و هم تبخیر زیاد آب در آن ساعات ، مقدار قابل توجهی از آب را هدر می دهد که این موضوع صرف نظر از موضوعات مشارکت در برنامه های کاهش پیک برق ، یک پیشنهاد بسیار منطقی و کاربردی است و با استقبال بسیار قابل توجه کشاورزان مواجه شده است.

  علاوه بر این شرکت توانیر برای سایر صنایع تبدیلی مرتبط با کشاورزی نیز تدابیری اندیشیده که این صنایع می توانند با تماس با شرکت های توزیع برق یا سامانه 121 از شیوه آن آگاه شوند.

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن