مدیریت مصرف

12 نکته طلایی در کاهش مبلغ قبض برق

 با انجام این چند راهکار ساده می توانید مبلغ قبض برق خود را متعادل کنید:

صرفه جویی در مصرف برق قطعاً آثاری درپی خواهد داشت که در ابتدا به خود شخص و اقتصاد خانواده و در ورای آن به جامعه و بهرمندی دیگر هم نوعان خود از این انرژی پاک خواهد رسید. در این مقاله سعی نموده‌ایم به نکاتی در خصوص راه‌ های صرفه جویی در مصرف برق و کاهش هزینه برق مصرفی در منازل و ادارات بپردازیم. خواهشمند است تا پایان همراه ما باشید.

راه‌ های صرفه جویی در مصرف برق

1- خاموش کردن لامپ های اضافی یا به عبارتی لامپ اضافی خاموش، شاید این مطلب خیلی تکراری باشد ولی گفتن این که همیشه لوازم برقی غیر ضروری را خاموش و از پریز برق جدا کنید خالی از لطف نیست.

2- استفاده از لامپ‌های با بهره نوری بالا یعنی استفاده از لامپ‌های که دارای شار نوری زیاد و توان مصرفی کمتری دارند مانند لامپ های ال ای دی .

3- همیشه کالاها و لوازم برقی دارای نشان استاندارد و برچسب انرژی هستند را خریداری نمایید. سعی کنید از وسایلی استفاده کنید که مصرف انرژی آنها در پایین‌ترین سطح و بهره وری آنها در بالاترین سطح باشد. این وضعیت در برچسب انرژی نشان داده شده است.

4- اگر کنتور برق منزل شما دیجیتال و سه تعرفه‌ای است از لوازم پر مصرف مانند اتو، ماشین لباسشویی، ماشین ظرف شویی، بخار شور، آون و تستر و … در ساعات اوج مصرف یا همان “پیک” استفاده نکنید بهترین زمان استفاده از آنها در ساعات کم باری یا میان باری است. استفاده از لوازم برقی در زمان کم باری موجب اعمال تخفیف در قبض برق می‌گردد.

ساعات اوج مصرف و کم باری در فصول مختلف سال و مناطق جغرافیایی و مکانی مختلف بوده و جهت آگاهی از آن باید به اطلاعیه‌های شرکت‌های برق استان و شهر خود توجه نمایید ولی عموماً ساعات 11 الی 15 و 18 الی 23 ساعات اوج مصرف و 24 الی 7 ساعات کم باری می‌باشند و سایر ساعات مشمول اعمال هزینه برق در میان باری می‌شوند.

5- اگر از لوازم صوتی و تصویری استفاده نمی‌کنید آنها را در حالت استندبای (آماده به کار) قرار ندهید و سعی نمایید که برق آنها را کلاً قطع نمایید. لوازم صوتی و تصویری و همه تجهیزاتی که در حالت استندبای قرار دارند در حال مصرف برق هستند هرچند میزان مصرف در حالت استندبای کم است ولی همین میزان کم در زمان طولانی موجب افزایش هزینه برق مصرفی خواهند شد. ناگفته نماند که نوسانات احتمالی برق موجب آسیب به لوازم برقی در حالت استندبای نیز خواهد شد.

6- سعی نمایید که شارژهای انواع لوازم برقی شارژی مانند موبایل، گوشی تلفن، لپ‌تاب، جاروی شارژی و … را پس از شارژ کامل وسیله از پریز برق و وسیله برقی جدا نمایید این عمل علاوه بر کاهش هزینه برق مصرفی موجب افزایش طول عمر باتری وسیله شارژی نیز خواهد شد. البته بعضی کارشناسان اعتقادی به افزایش طول عمر باتری در این خصوص ندارند.

7- جهت کاهش مصرف برق سعی نمایید یخچال و فریزر خود را در جایی نصب نمایید که تبادل هوا در بخش کمپرسور آن آزادانه برقرار باشد و در نزدیکی اجاق خوراک پزی و لوازم گرمایشی نباشد.

از باز و بسته کردن مکرر درب یخچال و فریزر اجتناب نمایید. این عمل موجب افزایش برق مصرفی و کاهش طول عمر کمپرسور به دلیل کارکرد مداوم آن خواهد شد. اگر یخچال شما دارای درب مینی‌بار است بهترین گزینه برای قراردادن مواد غذایی پر کاربرد در آن قسمت است.

8- هرگز هواکش دستشویی و توالت را به صورت دائم روشن نگذارید، یکی از راه‌های کاهش بوی بد دستشویی و توالت، شستشوی روزانه توالت با مواد شوینده می‌باشد. استفاده از بوگیرهای نانو نیز پیشنهاد می‌گردد.

9- صبح هنگام و هنگام برخاستن از خواب چراغ خواب‌ها را خاموش نمایید. اگر همیشه این کار را فراموش می‌کنید از چراغ خواب‌های دارای فتوسل استفاده کنید، این چراغ خواب‌ها شب هنگام با تاریک شدن اطاق روشن و هنگام طلوع آفتاب با روشن شدن اطاق خواب شما خاموش می‌شوند.

10- استفاده از سنسورهای حرکتی برای مکان‌های مشاع داخل ساختمان مانند راه پله‌ها و پارکینگ‌ها و جلوگیری از روشن ماندن چراغ‌های این مکان‌ها می‌تواند موجب کاهش چشمگیر هزینه برق مصرفی شما گردد.

از سنسور حرکتی در جلوی درب ساختمان و داخل کوچه و خیابان استفاده نکنید، زیرا تردد سایر افراد و ماشین‌های موجب روشن و خاموش شدن مکرر چراغ‌ها و افزایش برق مصرفی و کاهش طول عمر لامپ‌ها می‌گردد. در صورت نیاز به روشنایی در جلوی درب ساختمان هنگام تردد افراد استفاده از رله روشنایی درب بازکن پیشنهاد می‌گردد که با هر بار  فشردن دکمه زنگ لامپ سردری برای مدت محدود روشن و پس از آن خاموش می‌شود.

11- در صورتی که از وسایل گرمایشی و سرمایشی برقی استفاده می‌کنید از تجهیزاتی که دارای ترموستات قابل تنظیم هستند استفاده و آن را بر روی دمای مطلوب 25 درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

ستفاده از دور تند وسایل سرمایشی و گرمایشی تأثیری در میزان سرمایش و گرمایش نداشته و فقظ موجب تسریع عمل سرمایش و گرمایش می‌گردد لذا همیشه از دور کند آن استفاده نمایید.

12- حذف الکترو پمپ‌ها و نصب مخازن آب بر روی پشت بام برای مناطق دارای افت فشار آب نیز از راه‌های دیگر کاهش مصرف برق می‌باشد. الکترو پمپ‌ها هنگام استحمام و شتشوی، برق زیادی استفاده می‌کنند. استفاده از مخازن ذخیره آب پشت بامی و پر کردن آن شب هنگام و استفاده از آب مخزن در طول روز بهترین و راحت ترین گزینه است.

در پایان دوستان و صاحب نظران در صورت داشتن پیشنهاده در خصوص راه‌ های صرفه جویی در مصرف برق با ثبت نظرات در ادامه این مقاله ما و سایر دوستان را بهره‌مند نمایید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن