سبک زندگیکاهش مصرف برق خانه با سنسورهای هوشمند

کاهش مصرف برق خانه با سنسورهای هوشمند

سنسورهای هوشمند

برق، جزو انرژی های تمام شدنیست و وظیفه ی همه ی ماست که در مصرف آن صرفه‌جویی کنیم. از طرفی برق، انرژی پاک و سالمیست که تولید آلودگی نمی کند و از انرژی های دوستار محیط زیست است. اگر در مصرف برق صرفه جویی کنیم، نه تنها کمک شایانی به آیندگانمان کرده ایم، بلکه مخارج زندگی خودمان را نیز کاهش داده ایم. پس باید به دنبال راه هایی باشیم که به ما کمک می کند تا بدون خاموش کردن چراغ ها و وسایل مورد نیازمان بتوانیم این صرفه‌جویی را انجام دهیم.

چطور مصرف برق خانه را تا 50 درصد کاهش دهیم؟

راهکارهای زیادی برای صرفه جویی در مصرف برق وجود دارد که بسیاری از این راه‌ها ساده هستند و با کمی دقت نظر می توان تا حد زیادی مصرف برق خانوار را کاهش داد. مثلا:

لامپ های اضافه را خاموش کنید؛ اگر در اتاقی حضور ندارید نیازی نیست که چراغ های آن جا را روشن بگذارید. با این کار کاهش مصرف برق را در قبض خود خواهید دید.

از وسایل برقی کم مصرف استفاده کنید؛ امروزه بر روی تمام وسایل خانگی برقی، اندازه‌ی مصرف انرژی آن نوشته شده است و شما می توانید کم مصرف ترین محصولات را خریداری نمایید.

سیم های شارژر و وسایل برقی را از پریز در بیاورید؛ شاید به نظر شما اگر وسیله ای که سیم آن به برق متصل است، تا زمانی که روشن نباشد برقی مصرف نکند؛ اما این تصور اشتباه است. مادامی که سیم های شارژر شما داخل برق هستند، مقدار کمی برق را مصرف می کنند.

در طول روز از نور خورشید استفاده کنید؛ پرده هایتان را کنار بزنید و از نورگیرهای منزل حداکثر استفاده را ببرید. بسیاری از منازل در روز، به قدری روشن هستند که برای روشن بودن، حتی به یک لامپ نیز نیازی پیدا نمی کنند.

منزلتان را عایق کنید تا گرما و انرژی از منزل شما بیرون نرود و نیازی به روشن کردن سیستم های گرمایشی و سرمایشی بیشتر نداشته باشید.

از لامپ‌های کم مصرف استفاده کنید تا بدون اینکه از روشنایی منزل شما کم شود، مصرف برقتان را کم کرده باشید.انواع لامپ های ال ای دی مناسب صرفه‌جویی در مصرف برق و هزینه‌های شما هستند، چرا که علاوه بر مصرف کم انرژی، طول عمر زیاد و بازده نوری بالایی دارند.اگر برای نورپردازی تزئینی منزلتان نیز به لامپ نیاز دارید از لامپ ال ای دی رشته ای کم مصرف استفاده کنید.

لامپ هایتان را به سنسورهای هوشمند مجهز کنید.

حال که با راه کارهای مختلف صرفی جویی در مصرف برق آشنا شدیم،می خواهیم بررسی کنیم که چگونه سنسورها باعث صرفه‌جویی در مصرف برق می شوند؟ به این منظور، ابتدا باید بدانیم سنسور چیست و چه عملکردی دارد؟

سنسور هوشمند چیست؟

سنسورها که در معادل فارسی با نام حسگر شناخته می شوند، قطعاتی الکترونیکی هستند که بسته به نوع برنامه ای که برایشان تعریف شده، کمیت های فیزیکی مثل لمس و حرکت را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کنند.

به عنوان مثال یک سنسور راداری، حرکت شما را تشخیص داده و با تولید سیگنال، لامپ های شما را روشن می کند. همچنین سنسور ها به دلیل عملکرد خودکار، و خاموش کردن به موقع چراغ ها، در مصرف برق منزلتان صرفه جویی می کنند.

با کاربرد سنسورها آشنا شوید.

همان طور که گفتیم سنسورها بر اساس نوع وظیفه ای که برایشان تعریف شده عمل می‌کنند. پس هر سنسور عملکرد مخصوص به خود را دارد. در این قسمت شما را با انواع سنسور ها و نوع عملکردشان آشنا می کنیم:

سنسور راداری

در قسمت بالا اشاره کردیم که سنسور راداری، حرکت شما را تشخیص می دهد. شما این سنسور بسیار کوچک را در جایی از اتاق یا آشپزخانه قرار می دهید تا به محض تشخیص حرکت شما تا فاصله ی 5 متری، چراغ ها را روشن کند. به همین ترتیب اگر حرکت شما را تا 40 ثانیه تشخیص ندهد، به صورت خودکار چراغ ها را خاموش می‌کند.

اکثر ما در هنگام بیرون آمدن از اتاق، آشپزخانه یا سرویس بهداشتی، فراموش می کنیم که چراغ ها را خاموش کنیم، با استفاده از این سنسور دیگر نگرانی بابت روشن ماندن چراغ ها نخواهیم داشت.

از طرف دیگر این سنسور به صورت دیمری کار می کند، یعنی شما با لمس سنسور می‌توانید شدت نور چراغ ها را در هنگام روشن شدن، تنظیم نمایید. بدیهی است که هر چه شدت نور کمتر باشد، برق مصرفی توسط لامپ ها نیز کمتر می شود.

سنسور دفنی

سنسور دفنی با باز شدن درب کابینت، فرمان روشن شدن چراغ های قفسه ها را صادر می کند و زمانی که درب کابینت را ببندید به صورت خودکار چراغ ها را خاموش می‌نماید. اما اگر به هر علتی درب کابینت بسته نشود، چراغ ها پس از 4 دقیقه خاموش خواهند شد.

سنسور کشویی

سنسور کشویی نیز مانند سنسور دفنی کابینت با باز شدن کشو چراغ ها را روشن، و با بسته شدن کشو چراغ ها را خاموش می کند. البته در صورت باز ماندن کشو، پس از 2 دقیقه چراغ ها خاموش می شود.

سنسور زیر سطحی

خیلی از ما به دلیل دور بودن از پریزی برق، از خاموش کردن چراغ ها صرف نظر می‌کنیم؛ در صورتی که اگر کلید های برقی نزدیک ما بودند آن ها را خاموش می کردیم. سنسور زیر سطحی در پشت سطوح مختلف نصب می شود تا شما دسترسی ساده ای به کلید برق خود داشته باشید. شما می توانید این سنسور را در زیر میز تحریر، پشت تخت، کنار مبل و … بچسبانید و با لمس سطح مورد نظر، چراغ ها را روشن یا خاموش کنید.

سنسور ها چگونه به صرفه جویی در مصرف برق کمک می کنند؟

همان طور که دانستید، سنسور ها به صورت خودکار اقدام به خاموش کردن چراغ ها می‌نمایند. به این ترتیب اگر چراغی روشن بماند، پس از چند دقیقه خاموش خواهد شد و بیشتر از آن برقی مصرف نمی کند.

شما می توانید انواع سنسورها را در صفحه ی نورپردازی آشپزخانه ببینید و از عملکرد دقیق و قیمت آن ها مطلع شوید.

در صورت کمبود پریز برق، از پریز توکار استفاده کنید.

بسیاری از وسایل مورد استفاده ی روزمره ی ما برقی هستند و برای روشن شدن به پریز نیاز دارند. اما زمانی که تجمع وسایل برقی در یک قسمت زیاد می شود با مشکل کمبود پریز مواجه می شویم. راه حل معمولی که در این مواقع مورد استفاده قرار می گیرد، سه راهی های مختلف هستند که ظاهر چندان زیبایی ندارند.

سنسورها نیز برای انجام وظیفه ی خود به برق نیاز دارند و ممکن است شما را با مشکل کمبود پریز بیشتری مواجه کنند. پریز های مخفی یا توکار، نسل جدید سه راهی ها هستند که با ظاهری جذاب و کاربردی بی نظیر به محصولاتی پر طرفدار تبدیل شده اند.پریزهای توکار در هر جایی از سطح یا گوشه ی میز، کانتر و … نصب می شوند و علاوه بر سوکت های برق، امکاناتی نظیر سوکت USB، HDMI، پورت تلفن، میکروفون، شارژر وایرلس و … را نیز در اختیار شما قرار می دهند.

این سه راهی های مدرن را در صفحه ی پریز مخفی کابینت مشاهده کنید تا از بین انواع متنوع آن، مناسب ترین مدل و رنگ را برای منزلتان انتخاب کنید.

برای اطلاعات بیشتراپلکیشن برق من را در گوشی هوشمند خود نصب کنید. لینک نصب:
ht[tps://bargheman.com/mobile-app
موضوع الگوی مصرف هم در این پست به خوبی توضیح داده شده است. ببینید.
http://tavanirpr.ir/?p=2196
اگرمایل بودید با دیگران به اشتراک بگذارید. 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن