راه­‌های صرفه‌جویی با استفاده از نورسبک زندگی

استفاده از نور،راهی برای صرفه جویی

مسئله صرفه‌جویی در مصرف برق در تابستان در کشورمان از اهمیت ویژه‌ای برخورداراست.به همین دلیل روزانه انواع راه­‌های صرفه‌جویی در مصرف برق در رسانه­‌های مختلف به اطلاع عموم می‌­رسد; راه‌­هایی نظیر باز و بسته نکردن مداوم یخچال، سرویس کولر،عدم استفاده از وسایل پرمصرف در ساعات اوج مصرف و… . در این متن راه­‌های صرفه‌جویی با استفاده از نور را مطرح می کنیم تا بتوان با استفاده بهینه از نور روز و لوازم روشنایی خود، نقش عمده‌­ای در کاهش مصرف برق در فصل تابستان ایفا کنیم.

لامپ و چراغ ال‌­ای‌­دی، صرفه‌جوی همیشگی

لامپ­‌ها و چراغ‌­های ال‌­ای‌­دی پایه همیشگی بحث‌­های مرتبط با صرفه‌جویی در مصرف برق در تابستان هستند.به گونه‌­ای که کمتر کسی از مزیت­‌های این دسته از ادوات روشنایی بی‎‌­اطلاع است. با این حال اما با نگاهی مختصر به اطراف فضای کار، منزل و یا محل عبور و مرور خود در سطح شهر احتمالا با بسیاری از لامپ­‌ها و چراغ‌­های رشته‌­ای، مهتابی، کم‌­مصرف و یا هالوژن‌های سنتی روبرو می‌­شوید. این ادوات روشنایی جدای از مصرف بیش­تر انرژی، گرمای بیش­تری از محصولات ال‌­ای‌­دی تولید کرده و کیفیت نوری این محصولات را نیز ندارند. بنابراین نیاز به استفاده از لوازم روشنایی و به تبع آن لوازم خنک‌­کننده افزایش پیدا کرده و این امر موجب افزایش مصرف انرژی می­‌شود. اگر تا این لحظه چراغ­‌های ال‌­ای‌­دی را جایگزین چراغ‌­های سنتی خود نکرده‌­اید، برای صرفه‌­جویی در مصرف انرژی و تامین بهتر روشنایی خود همین حالا اقدام به تعویض لامپهای خود نمایید.

رنگ دکوراسیون خود را تابستانی کنید

دیوارها و اجسام تیره رنگ جذب نور و گرمای بسیاری دارند. جذب نور زیاد سطوح تیره‌­رنگ باعث می­‌شود تا برای روشنایی محیط خود مجبور به مصرف انرژی بیشتر و افزایش تعداد لامپ­‌ها و چراغ‌­ها شوید. همچنین جذب گرمای زیاد باعث می­‌شود تا گرمای خورشید به مقدار بیشتری وارد فضا شده و به میزان کمتری دفع شود. با روشن کردن سطوح هم نیاز به مصرف لوازم روشنایی کمتر شده و هم جذب گرما کمتر صورت می­‌گیرد. همچنین سطوح روشن تداعی بیشتری از فضای خنک در ذهن ایجاد می‌­کنند.

دمای‌رنگ‌نور مناسب تابستان

فکر کردن به یخچال و قطب شما را به یاد چه رنگی می­‌اندازد؟ فکر کردن به آتش و گرما و خورشید چطور؟ استفاده از نور سردتر کمک می‌کند تا تصور هوای خنک‌تری در فضا به ­وجود بیاید. به همین دلیل است که نورهای با دمای رنگ کمتر و به اصطلاح گرم‌­تر به زردی نزدیک‌تر هستند. البته باید توجه نمود که نور سفید در همه حال و همه فضاها مناسب نیست و در بسیاری از مواقع نورهای طبیعی و یا آفتابی گزینه­‌های بهتری هستند.

میزان نور موردنیاز خود را با دیمر تنظیم کنید

ویژگی فصل تابستان روزهای طولانی‌تر و شب‌های کوتاه آن است، علاوه بر این، نور تابستانی به دلیل کمبود بارندگی و وجود ابر کمتر در آسمان، روشن‌تر و شدیدتر است.بنابراین در فضاهای نورگیر، نیاز کمتری به استفاده از نور مصنوعی وجود دارد.این استفاده کمتر هم مصرف انرژی را کاهش داده و هم گرمای کمتری تولید می­‌کند. با استفاده از دیمر بدون نگرانی از خاموش و یا روشن‌شدن یک‌باره محیط می‌­توانید نور خود را بسته به ساعات مختلف شبانه‌­روز تغییر دهید و هم‌چنین از مزایای دیمر استفده کنید.

نور را به جایی بتابانید که می‌­خواهید

یکی از نکات مهم در تامین روشنایی فضاهای مختلف، تابیدن دقیق نور به فضای مورد نظر و هدرنرفتن آن است. در بسیاری از فضاها به دلیل طراحی نامناسب نورپردازی محیط و یا عدم توجه به ظرفیت­‌های روشنایی ادوات روشنایی مورد‌استفاده، میزان زیادی از نور تولیدی هدر رفته و یا به مکان موردنظر نمی­‌تابد، این موضوع موجب استفاده بیشتر از ادوات روشنایی و هدررفت انرژی می­شود و راندمان نوری آن‌ها را افزایش می‌دهد. بنابراین طراحی مناسب سیستم نورپردازی و استفاده از چراغ‌­های رفلکتوردار در صرفه جویی در مصرف برق در تابستان و جلوگیری از هدررفت انرژی نقشی تعیین‌کننده دارد.

نور خورشید، روشنایی خدادادی

همان­‌طورکه ذکر شد، تابستان فصل تابش بیش­تر و شدیدتر نور خورشید است. با طراحی مناسب، این نور می­‌تواند بخشی عمده‌­ای از نیازهای ما به روشنایی را تامین کند. در فصل زمستان برای صرفه جویی در مصرف برق و جلوگیری از ورود هوای سرد، از پرده‌های ضخیم استفاده می‌­شود تا جلوی برودت هوا تا حد امکان گرفته شود. تعویض این پرده‌­ها با پرده‌های نازک و یا حذف پرده‌­ها در جاهایی که نگرانی دیده شدن فضای داخلی وجود ندارد باعث ورود بیشتر نور و هوای تازه به داخل فضا می‌­شود. البته در رابطه با پرده‌­ها باید گفت که درجایی که نور خورشید به صورت مستقیم به داخل می‌تابد، بهتر است تا با استفاده از سایه‌­بان خارجی و یا کرکره، نور بیرونی تابیده‌شده به پنجره را کاهش داد و همراه با آن از چراغ‌های کمی برای تامین کافی روشنایی استفاده نمود. طبیعتا روشن‌کردن هر چراغ موجب مصرف انرژی می­‌شود اما این انرژی مصرف شده توسط یک لامپ ال‌­ای‌­دی بسیار کمتر از سیستم خنک­‌کننده­‌ای است که برای جبران گرما به کار می‌­رود. با تابیدن مستقیم نور به پنجره، حتی با وجود جلوگیری از ورود نور از داخل، در هر صورت مقدار زیادی گرما به پنجره و در نهایت به داخل فضا منتقل می‌­شود. بنابراین سعی کنید تا حد امکان با ایجاد پوشش خارجی نظیر سایه‌­بان از ورود نور مستقیم جلوگیری کنید.

با بکارگیری راه‌‌های صرفه‌جویی در مصرف برق،می توان به کاهش قبض برق و اقتصاد خانواده کمک کنیم.

برای اطلاعات بیشتراپلکیشن برق من را در گوشی هوشمند خود نصب کنید. لینک نصب:

ht[tps://bargheman.com/mobile-app

موضوع الگوی مصرف هم در این پست به خوبی توضیح داده شده است. ببینید.

http://tavanirpr.ir/?p=2196

اگرمایل بودید با دیگران به اشتراک بگذارید. 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن