راهکارهای کاهش مصرف گاززمستانسبک زندگی

راهکارهای کاهش مصرف گاز

با توجه به محدودیت منابع انرژی و همچنین افزایش روز افزون قیمت حامل های انرژی، کاهش مصرف گاز و اصلاح الگوی مصرف بحثی است که این روزها توجهات بسیار زیادی را به خودش جلب کرده است.

در این متن راهکارهای کارآمد برای کاهش مصرف گاز و هزینه انرژی در خانه و ساختمان گفته می شود تا بتوان بر اساس آنها مصرف خود را پایین تر آورده و هزینه های خودتان را کاهش دهید. 

عایق‌کاری برای کاهش مصرف گاز 

عایق کاری و ایزوله سازی نسبی محیط همیشه جواب می دهد. فرقی هم نمی‌کند که در چه فصلی از سال به سر می‌برید. فارغ از این که برای گرم و سرد کردن منزل یا محل کار از چه سیستم‌ سرمایشی یا گرمایشی استفاده می‌کنید، در هر دو صورت باید مطمئن شوید که محیط داخل خانه ارتباطی با محیط خارج از خانه نداشته باشد، چرا که در این صورت بخشی از انرژی مصرفی شما برای گرم یا سرد کردن محیط داخل به هدر خواهد رفت .

در مساله عایق کاری، دیوار ها و درزها نقش بسیار مهمی دارند، چرا که آنها به مانند شاهراه هدر رفت انرژی عمل می کنند. حقیقت امر این است که  برخی از مصالح مصرفی در ساختمان‌ها دارای عمر مفید محدودی هستند و در اثر گذر زمان دچار استهلاک می شوند. به همین دلیل خانه باید به صورت مداوم تحت بازدید قرار بگیرد تا برای مثال در صورت ایجاد درز در دیوارها و یا چارچوب ها بازسازی انجام بگیرد.

استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد برای کاهش مصرف گاز

به روز بودن و حرکت با فناوری همیشه موجب راحت شدن زندگی بشر شده است. این قضیه در مورد تجهیزات گرمایشی نیز صدق می کند. بسیار واضح و بدیهی است که وسایل قدیمی گرمایشی، مصرف انرژی بالاتری نسبت به انواع جدیدتر آنها دارند، چرا که با پیشرفت علم میزان بازدهی وسایل گازی نیز بهبود بسیار چشمگیری داشته است.

همان طور که گفتیم همیشه باید تاسیسات گرمایشی خود را به روز کنید، چرا که  دستگاه‌های جدیدتر با بازدهی و راندمان حرارتی بالاتر، گاز کمتری می‌سوزانند و در عین حال کربن کمتری تولید می‌کند. این یک اتفاق عالی برای خانه شما و همچنین طبیعت خواهد بود.

استفاده از وسایل هوشمند برای کاهش مصرف گاز

امروزه بشر به این نتیجه رسیده که بهتر است برخی از کارها را به دست سیستم های کامپیوتری و هوش مصنوعی بسپارد. همگام با این موضوع این روزها بسیاری از سیستم های گرمایشی نیز هوشمند شده‌اند.

 یک نمونه خوب از این هوشمندی،سیستم‌های کنترل هوشمند موتورخانه هستند که قابل برنامه‌ریزی برای مواقع مختلف فصل نیز می‌باشند که باعث کاهش مصرف انرژی می گردد. 

این دستگاه‌ های مدرن و هوشمند در غیاب شما، تاسیسات گرمایشی خانه را خاموش می کنند تا انرژی بیهوده‌ای مصرف نشود. در عین حال این تجهیزات برای ایجاد فضای گرم قبل از حضور شما در خانه فعال می شوند و خانه را برای شما  گرم می‌کنند.

تنظیم دمای آبگرمکن برای کاهش مصرف گاز

هرچند هر کسی تعریف متفاوتی از آب گرم دارد، اما دامنه گرمایی مناسب برای آب‌ گرم‌ مصرفی در خانه بین ۴۵ تا ۴۸ درجه، می‌باشد و تجربه نشان داده است که برای متعادل کردن دماهای بالاتر مصرف کنندگان شیر آب سرد را باز می کنند.

 پس بهتر است دمای آب‌گرم مصرفی منزل را همیشه در این بازه نگه دارید تا آبگرمکن برای گرم کردن آب انرژی اضافی مصرف نکند. 

ممکن است ساختمان شما دارای موتورخانه و فاقد کنترل هوشمند دمای آبگرم مصرفی باشد. اینجاست که باید دست به کار شوید و سیستم را آپدیت کنید، و یا در غیر این صورت از اپراتور تاسیسات خود بخواهید دمای دیگ موتورخانه را طوری تنظیم کند تا دمای آبگرم از ۴۸ درجه بالاتر نرود. 

سرویس به موقع سیستم های گرمایشی برای کاهش مصرف انرژی

فراموش نکنید که حتی به روزترین وسایل هم نیاز به رسیدگی و سرویس دارند. فارغ از تکنولوژی به کار رفته، فیلترهای هوای دستگاه باید سر موقع عوض شوند. تعویض فیلترهای هوای کثیف و جایگزین آن با فیلترهای نو و تمیز، باعث راحت‌تر شدن گردش هوا در دستگاه شما و تنفس بهتر دستگاه برای سوزاندن گاز می شود. نتیجه این سرویس های به موقع، کاهش چشمگیر مصرف انرژی در تاسیسات می‌شود. با این کار عمر مفید دستگاه شما نیز بالاتر خواهد رفت.

برخی از موارد خاص شما می توانید با اضافه کردن یک قطعه به وسیله خودتان، عملکرد آن را تا حدود بسیار زیادی بهینه تر کنید، لذا بهتر است در این موارد دست از خساست بردارید و به روزرسانی را انجام دهید، چرا که با کاهش مصرف انرژی با گذشت فقط چند ماه می توانید هزینه انجام شده را از طریق کاهش هزینه گاز جبران نمایید.

برای سرویس کردن دستگاه و به روزرسانی سیستم گرمایشی نیز همیشه باید از افراد متخصص و با تجربه کمک بگیرید تا کار بهینه سازی را برای شما به بهترین شکل انجام دهند.

استفاده از گرمای خورشید برای کاهش مصرف گاز

جالب است بدانید که خورشید می‌تواند در فصول سرد سال به میزان خیلی زیادی گرما را برای محلی که در معرض آن قرار دارد، تأمین کند. خورشید خالص ترین منبع طبیعی انرژی و یکی از جالب ترین روش ها برای گرم کردن منزل برای زمستان است. به منظور استفاده از گرمای خورشید حتماً هنگامی که آفتاب در دسترس است، پرده ها را ببندید و با رفتن آفتاب دوباره آنها را بکشید.

هنگامی که نور خورشید مستقیماً به خانه شما می‌تابد، می‌توانید با خیال راحت دمای بخاری را به صورت دستی کم کنید و مصرف انرژی را کاهش دهید. در صورتی هم که سیستم گرمایشی شما اتوماتیک باشد، پکیج خود به خود سطح کارکردش را پایین می آورد و به میزان خیلی بیشتری باعث کاهش هزینه‌ قبض گاز می شود.

نصب پنل‌های خورشیدی برای گرم کردن آب نیز یک راه عالی دیگر برای کاهش مصرف گاز است. شاید تصور کنید که این ایده کمی دور از دسترس و خارج از توان و امکانات موجود در ایران باشد، اما شاید برایتان جالب باشد که بسیاری از منازل مسکونی مدرن در ایران نیز، از این سیستم برای تولید انرژی استفاده می‌کنند.

گرمای دریافتی از طریق این پنل‌ها را می توان به سادگی به موتورخانه ساختمان منتقل نمود و از آن برای گرم کردن آب مصرفی ساختمان و یا تاسیسات استخر استفاده کرد. به همین سادگی! فقط کافیست که با یک متخصص سلول های خورشیدی در این باره صحبت کنید تا شما را برای استفاده حداکثری از نیروی آفتاب راهنمایی کند.

تنظیم شومینه برای کاهش مصرف گاز 

در برخی از مکان ها، منبع گرما در خانه شومینه است. بسیاری شومینه را وسیله ای برای اتلاف انرژی می دانند، اما این مورد دلیلی بر این نیست که بدون آگاهی از آن استفاده کرد. همیشه باید این مورد را در نظر داشته باشید که می توان از پر مصرف ترین وسایل هم استفاده بهینه را داشت. 

در مورد شومینه باید توجه داشت که این وسیله دقیقاً همانند در و پنجره یک مسیر را برای خروج گرما از منزل ایجاد می‌کند که ایزوله بودن محیط درون خانه را تحت تاثیر منفی قرار می دهد. به همین دلیل باید هنگامی که از شومینه استفاده نمی‌کنید حتماً دمپر آن را ببندید و محل باز آن را برای جلوگیری از ورود و خروج هوا بپوشانید.

برای این که بهتر به اهمیت این موضوع پی ببرید باید دریچه خروجی شومینه را مانند یک پنجره‌ی اضافی در نظر بگیرید. طبیعتاً شما هیچگاه در زمستان و زمانی که سیستم گرمایشی خانه شما روشن و در حال مصرف انرژی است، یک پنجره را  بی جهت باز نمی‌گذارید. پس با پوشاندن خروجی شومینه در مواقعی که از آن استفاده نمی کنید می‌توانید مصرف انرژی را تا حدود بسیار زیادی کاهش دهید.

بهترین راهکار برای کاهش مصرف انرژی، یک گام هوشمندانه

به طور کلی با جایگزین کردن وسایل جدید و به روز کردن سیستم گرمایشی، اقدام بسیار مهمی را در مسیر کاهش مصرف انرژی و البته سبک کردن مبلغ قبض‌ گاز منزل خودتان برخواهید داشت.

اگر کمی هوشمندانه تر عمل کنید، این اقدامات را به سایر وسایل خانه نیز گسترش خواهید داد و هنگام خرید محصولات جدیدی از قبیل پکیج‌های گرمایشی، کولرهای گازی یا آبی، چیلر ، ماشین ظرف‌شویی، ماشین لباسشویی و .. به دنبال بهترین ها، بروزترین ها و کم مصرف ترین ها خواهید رفت. با این کار سیستم خانه خودتان را نیز بسیار مدرن تر و زیباتر خواهید نمود. هنگام خرید کالا همیشه به تکنولوژی های به کار رفته در محصول و همچنین برچسب انرژی حک شده بر روی محصول که نشان دهنده گرید انرژی محصول است دقت ویژه ای داشت باشید.

همان طور که گفتیم صرفه جویی در مصرف انرژی و همچنین استفاده از تکنولوژی های روز در این زمینه، از نشانه های پیشرفته بودن و مدرن بودن است.

توجه داشته باشید که به طور کلی استفاده از وسایل هوشمند برای صرفه جویی در انرژی باعث خواهد شد تا شما سطح کاربری بسیار جدیدی را نیز از وسایل تجربه کنید و زندگی را برای خودتان راحت تر و لذت بخش تر کنید، پس بهتر است هر چه سریعتر اقدامات لازم برای سوییچ شدن وسایل معمولی منزل به وسایل هوشمند را انجام دهید.

در نگاه اول تغییرات سیستم و به روز رسانی های سیستم پرهزینه و بدون توجیه به نظر می آیند، اما با کمی تحقیق و محاسبات متوجه میشوید که این اقدامات بعد از گذشت زمانی کوتاه هزینه های انجام شده را به شما برمی گردانند، لذا در انجام به روزرسانی ها درنگ نکنید و مطمئن باشید که با گذر زمان به اهمیت و ارزش کار خودتان پی خواهید برد و سعی خواهید کرد که این اقدامات را به همه‌ی وجوه زندگی خودتان تعمیم دهید.

برای اطلاعات بیشتراپلکیشن برق من را در گوشی هوشمند خود نصب کنید. لینک نصب:

https://bargheman.com/mobile-app

موضوع الگوی مصرف هم در این پست به خوبی توضیح داده شده است. ببینید.

http://tavanirpr.ir/?p=2196

اگرمایل بودید با دیگران به اشتراک بگذارید. 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن