بخاریبخاری گازیلوازم خانگی

بخاری های گازی بدون دودکش

رواج استفاده از وسایل گرمایشی در فصل زمستان

شروع فصل سرما، افزایش خرید و استفاده از وسایل گرمایشی را به دنبال دارد.در ایران، وسایل گرمایشی برقی و گازی و در برخی از مناطق روستایی، بخاری های نفتی نیز مورد استفاده قرار میگیرند. متاسفانه همه ساله با وجود آموزش های فراوان، شاهد سهل انگاری برخی از هموطنان در استفاده از این گونه وسایل بوده که تلفات جبران ناپذیری را در بردارد.لازم به ذکر است با علم بر معایب و مزایای استفاده از وسایل گرمایشی، افراد میتوانند در خرید و نصب آن ها دقت بیشتری داشته باشند.

انواع بخاری های گازی

به طور کلی، بخاری های گازی، به دو نوع دودکش دار و بدون دودکش تقسیم می شوند.در این بخاری ها، گاز شهری به همراه اکسیژن مشتعل شده و تولید گرما می کنند.سوختن این دو ماده با یکدیگر، باعث تولید گاز دی اکسید نیتروژن و مونوکسید کربن شده که برای سلامت انسان بسیار خطرناک است. 

دود و آلاینده های تولید شده در بخاری های دودکش دار، از طریق دودکش های نصب شده، به بیرون از محیط انتقال داده می شود.عدم دقت در نصب و کیفیت دودکش ها، می تواند صدمات جانی جبران ناپذیری را در پی داشته باشد. ضروری است هنگام استفاده از بخاری گازی با دودکش، از سلامت و باز بودن راه دودکش ها اطمینان حاصل کنید، در غیر این صورت با برگشت گاز مونوکسید کربن به درون خانه، خطر مرگ خاموش جان افراد را تهدید خواهد کرد.

بخاری های دودکش دار، امکان جابه جایی زیادی ندارند و باید در قسمتی نصب شوند که لوله بخاری تعبیه شده است. در این بخاری، به دلیل خروج گازهای سمی از لوله بخاری، به باز گذاشتن پنجره ها نیازی نیست. بخاری های گازی دارای دودکش، قیمت بالاتری نسبت به نوع بدون دودکش خود دارد.

هنگام خروج گازهای سمی از دودکش، مقدار زیادی اکسیژن و گرمای هوا نیز به بیرون منتقل می شود، بنابراین بخاری دودکش دار، نیازمند مصرف سوخت بیشتری برای تامین گرمای محیط است، این در حالی است که در بخاری های بدون دودکش تمامی گرمای تولید شده در محیط پخش می شود و اصطلاحا می توان گفت که راندمان حرارتی بالاتری نسبت به بخاری های دودکش دار دارند. 

نحوه عملکرد بخاری بدون دودکش 

بخاری های گازی بدون دودکش، به نحوی تولید شده اند که مقدار گاز و اکسیژن کمتری با یکدیگر ترکیب کرده و گرمای بیشتری تولید می کنند، این بخاری، همانطور که از نامش پیداست، بدون دودکش بوده و دود و آلاینده ها همراه با گرما در محیط خانه پخش می شوند. گازهای مونوکسید کربن و دی اکسید نیتروژن حاصل از اشتعال این بخاری، بسیار کمتر از نوع دودکش دار آن بوده، اما باز هم امکان ایجاد مسمومیت زیاد است.

مزایای بخاری گازی بدون دودکش 

  • بخاری گازی قابل حمل و سبک بوده و انواع دیواری نیز دارد.

  • نسبت به بخاری های گازی با دودکش، نصب راحت تری داشته و محیط کمتری را اشغال می کند.

  • مصرف گاز کمتری دارد .

  • گرمای هوا را به طور یکنواخت پخش میکند.

  • قیمت کمتری نسبت به بخاری برقی با دودکش دارد.

معایب استفاده از بخاری گازی بدون دودکش 

  • گازهای سمی را (هرچند کم) در محیط پخش میکند به همین دلیل برای افرادی که دچار مشکلات تنفسی هستند و یا افراد مبتلا به آسم به هیچ عنوان توصیه نمیشود.

  • هنگام استفاده از این بخاری ها، باز بودن درب های داخلی و یک یا چند پنجره الزامی است.

  • به دلیل باز گذاشتن پنجره ه ها، محیط سرد شده و مصرف سوخت بالاتر میرود.

  • به دلیل نداشتن دودکش، باعث ایجاد بوی نامطبوع و افزایش رطوبت می شود که میتواند موجب رشد باکتری ها و کپک شود.

خطرات جدی استفاده از بخاری های بدون دودکش 

علاوه بر این، در صورت سالم بودن سیستم ایمنی بخاری گازی بدون دودکش استفاده این دستگاه در اتاق های کوچک، موجب کاهش سریع اکسیژن و رد شدن از مرز 18 درصد شده و باعث خاموش شدن بخاری میشود، این اتفاق باعث سرد شدن اتاق می شود.

خرابی در ترموکوپل، موجب رخ دادن اتفاقات بسیار ناگواری خواهد شد. سلامت این قطعه باید به طور مستمر چک شود. در صورت کاهش اکسیژن و خاموشی بخاری توسط سیستم ODS ، ترموکوپل خراب نمی تواند موجب قطعی گاز شود و پخش گاز در محیط بسیار مضر است. علاوه بر مسمومیت های ناشی از استنشاق گاز شهری، کوچکترین جرقه  می تواند باعث صدمات بسیار جبران ناپذیری شود.

نکات ایمنی ضروری هنگام استفاده از بخاری های بدون دودکش 

  • تهویه فضا، یکی از اصلی ترین نکات ایمنی می باشد. هنگام استفاده از بخاری های بدون دودکش، از تهویه مناسب مطمئن شوید ، تمامی درب های داخلی و حداقل یک پنجره را باز بگذارید.

  • از عدم نشتی گاز ، اطمینان حاصل کنید.

  • هرگز از بخاری های بدون دودکش در اتاق خواب، محیط های کوچک، حمام و سرویس بهداشتی استفاده نکنید.

  • مدت زمان استفاده از این بخاری ها را به حداقل برسانید. حداقل سالی یک بار این دستگاه را نزد متخصصان، سرویس کنید.

برای اطلاعات بیشتراپلکیشن برق من را در گوشی هوشمند خود نصب کنید. لینک نصب:

https://bargheman.com/mobile-app

موضوع الگوی مصرف هم در این پست به خوبی توضیح داده شده است. ببینید.

http://tavanirpr.ir/?p=2196

اگرمایل بودید با دیگران به اشتراک بگذارید. 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن