سبک زندگیعایق کاری ساختمان

عایق کاری ساختمان

تاثیر عایق کاری بر بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان

عایق کاری ساختمان چیست؟

منابع انرژی همیشه محدود بوده‌اند. بنابراین بشر همیشه تلاش کرده تا راه‌هایی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی پیدا کند.عایق کاری ساختمان‌ها در زمان ساخت، یکی از جدیدترین شیوه‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی و مدیریت منابع است.در دهه‌های اخیر صنعت ساختمان‌سازی رشد چشمگیری داشته و به تبع آن مصرف انرژی نیز افزایش پیدا کرده است.مصرف بیش از اندازه سوخت‌های فسیلی، زیان‌های جبران ناپذیری نیز به محیط زیست وارد خواهد کرد. بنابراین مدیریت مصرف این منابع اهمیت بسیار زیادی دارد.عایق کاری ساختمان‌ها به روش‌های مختلفی انجام می‌شود.خود این عایق‌ها هم به انواع و دسته‌های مختلفی (صوتی، حرارتی، رطوبتی) تقسیم می‌شوند.

چرا عایق بندی ساختمان‌ها مهم است؟

یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در میزان بهره‌وری ساختمان‌ها، میزان و نحوۀ صرفه‌جویی در مصرف انرژی در آنهاست.عایق بندی ساختمان‌ها نیز یکی از اقداماتی است که بیشترین تأثیر و نقش را در رسیدن به این هدف ایفا می‌کند. البته هدف از عایق کاری در ساختمان‌ها، صرفاً مدیریت مصرف انرژی نیست. عایق کاری با اهداف دیگری مثل کاهش میزان آلودگی‌های صوتی و رطوبت نیز انجام می‌شود.اهمیت عایق کاری صوتی در ساختمان‌هایی بیشتر مشخص می‌شود که در شهرهای بزرگ و در نزدیکی اتوبان‌ها قرار داشته باشند.

هدف از عایق کاری ساختمان ها چیست؟

عایق کاری ساختمان‌ها چندین مزیت مختلف دارد که عبارت است از:

  • کاهش میزان تلف شدن انرژی‌

  • گرم نگه داشتن فضای داخلی خانه‌ها در فصول سرد سال

  • خنک نگه داشتن فضای داخلی خانه‌ها در فصول گرم سال

  • کم کردن میزان آلودگی‌های صوتی در داخل خانه و ایجاد محیطی ساکت و آرام

  • محافظت از ساختمان‌ها در مقابل آتش سوزی

  • افزایش میزان دوام سازه‌ها از طریق محافظت از آنها در برابر انواع رطوبت‌ها و خوردگی‌ها

  • سازگار بودن با محیط زیست و مطابقت کامل با توسعه‌های زیست مدار

  • متعادل کردن میزان رطوبت در خانه‌ها و جذب رطوبت اضافی و در نتیجه جلوگیری از رشد انواع مخمرها و حشرات موذی در داخل خانه‌ها

عایق بندی ساختمان چه تأثیری در جلوگیری از اتلاف انرژی گرمایی دارد؟

یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌های گرم نگه داشتن خانه در زمستان و سرد نگه داشتن خانه در تابستان، عایق کاری است. اگر خانۀ شما عایق کاری شده باشد، در فصل زمستان 5 درجه گرم‌تر و در فصل تابستان 10 درجه خنک‌تر خواهد بود. مهم‌ترین نکته‌‌ای که ضروری است در زمان انتخاب عایق برای خانه در نظر داشته باشید، میزان مقاومت حرارتی آنهاست.در واقع هر چه مقاومت حرارتی عایق بالاتر باشد، حرارت کمتری از عایق عبور خواهد کرد. در نتیجه میزان صرفه جویی در مصرف انرژی‌های فسیلی نیز بیشتر خواهد شد. توجه داشته باشید که مقاوم‌تر بودن عایق از نظر حرارتی، به معنای ضخیم‌تر بودن قطر آن نیست.

کدامیک از بخش‌های خانه باید عایق کاری شوند؟

عایق کردن هر قسمت از خانه موجب می‌شود که مصرف انرژی به میزان قابل توجهی در خانه‌ها کمتر شود؛ اما بخش‌هایی از خانه‌ها وجود دارند که عایق بندی کردن آنها بسیار ضروری است

سقف ساختمان‌ها

سقف ساختمان‌ها یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین قسمت‌هایی است که باید عایق شوند. عایق کردن سقف‌ها به میزان 35 تا 45 درصد موجب کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها خواهد شد.

دیوارهای خارجی

عایق کردن دیوار خانه‌ها مانع نفوذ گرما و سرما از خارج ساختمان به درون آن می‌شود. عایق بندی دیوارها می‌تواند مصرف انرژی در خانه‌ها را تا 15 درصد کاهش دهد.

لوله های آبگرم

برای عایق کاری لوله های آبگرم می توان از عایقهایی که به طور ویژه برای لوله ها ساخته شده و به راحتی قابل نصب هستند و یا عایق های پتویی استفاده کرد.

کف ساختمان

مصرف انرژی در زمستان را تا 5% کاهش می دهد.

دیوارهای خارجی

عایق کاری دیوارهای خارجی مصرف انرژی جهت گرمایش و سرمایش ساختمان را حدود 15% کاهش می دهد.

 

برای اطلاعات بیشتراپلکیشن برق من را در گوشی هوشمند خود نصب کنید. لینک نصب:
https://bargheman.com/mobile-app
موضوع الگوی مصرف هم در این پست به خوبی توضیح داده شده است. ببینید.
http://tavanirpr.ir/?p=2196
اگرمایل بودید با دیگران به اشتراک بگذارید. 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن