آموختن راهکارهای مدیریت مصرف برقراهکار برای صرفه جویی در مصرف برقراهکار مدیریت مصرفمدیریت مصرف

روش‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی

آموختن راهکارهای مدیریت مصرف

خلاصه مطلب
  • روش های صرفه جویی در مصرف انرژی کدامند؟
  • صرفه جویی یعنی چه؟
  • روش های کاهش مصرف انرژی کدامند؟
  • خاموش کردن لامپ های اضافی چه تاثیری در کاهش هزینه ها دارد؟
  • استفاده از لامپ های کم مصرف
  • توجه به برچسب انرژی لوازم برقی منجر به صرفه جویی و کاهش هزینه ها می شود.
  • درزگیری درها و پنجره ها و استفاده از عایق های مناسب راهی برای جلوگیری از هدر رفتن انرژی

صرفه جویی یعنی چه؟

در این متن برخی از روش‌ های صرفه‌جویی در مصرف انرژی و راهکارهای مدیریت مصرف را مرور می کنیم.

صرفه جویی به معنای درست و مناسب مصرف کردن است. یکی از راه هایی که به رشد و همچنین پیشرفت اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جوامع وهمچنین خانواده‌ها کمک می‌کند صرفه‌جویی است.این مسئله برای ایجاد تعادل میان درآمد و هزینه بسیار مهم و اساسی است و در حوزه اقتصاد خانواده نیز می تواند تأثیرگذار و سرنوشت ساز باشد.

صرفه‌جویی به معنی پیدا کردن روش‌های جدید برای استفاده بهتر از منابع محدود می باشد. با بعضی از راهکارها و تغییر عادات می‌توان مصرف بی‌رویه انرژی و هزینه آن را کاهش داد.گاه فقط کافیست تغییر کوچکی در عادات و رفتارهای خود بدهیم.

صرفه جویی

برخی از روش‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی عبارتند از :

کنترل وسایل الکترونیکی و حذف مصارف پنهان

به منظور کاهش مصرف انرژی و صرفه‌جویی در هزینه ها اگر از دستگاهی به مدت طولانی استفاده نمی‌کنید آن را از برق بیرون بکشید، چرا که بیشتر وسایل الکترونیکی در زمان خاموشی هم مقداری جریان برق دریافت می‌کنند. برای مثال شارژهای تلفن همراه وقتی که در حال شارژ کردن نباشند هم برق مصرف می‌کنند.

خاموش کردن لامپ های اضافی

 روزها پرده ها را کنار بزنید تا با بهره مند شدن از نور خورشید نیازی به نور مصنوعی نباشد. در طول شب نیز از روشن کردن لامپ‌های اضافی که به نور آن‌ها احتیاج ندارید خودداری کنید. روشن گذاشتن لامپ‌ها علاوه بر اینکه از طول عمرشان می کاهد، تولید گرمای اضافی در خانه می کند.

بنابراین خاموش کردن چراغ‌های بدون استفاده و اضافی الزامی است.بهتر است دستهایمان را به خاموش کردن چراغ های اضافه عادت دهیم.

استفاده از لامپ های کم مصرف

جایگزین کردن لامپ های کم مصرف که طول عمر بیشتری هم دارند به جای لامپ های پر مصرف که با این روش می توان در مصرف انرژی صرفه جویی کرد و هزینه های برق را کاهش داد. این لامپ ها همان میزان نور را تولید می کنند اما فقط ۱۰ درصد انرژی مصرفی یک لامپ عادی را برای تولید نور استفاده می کنند.

لامپ کم مصرف

 از روش‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی می توان به موارد ذیل نیز اشاره کرد :

تلویزیون را روشن نگه ندارید

 ممکن است ساعت‌ها تلویزیون روشن باشد و ما هم هیچ استفاده‌ای از آن نکنیم.حتی بسیاری از بانوان خانه‌دار تلویزیون منزل را در حین انجام کارهای خانه روشن می‌گذارند و از آن استفاده‌ای نمی‌کنند. بهتر است در این مواقع تلویزیون را خاموش کنیم و به این طریق در مصرف برق صرفه جویی کنیم.

توجه به برچسب انرژی لوازم برقی

هنگام خرید وسایل جدید برقی حتما به برچسب مصرف انرژی آن توجه کنید. برچسب انرژی که بر روی کالاها نصب می‌شود، با حروف انگلیسی A تا G رتبه‌بندی شده است. حرف A نشان‌دهنده بهترین کیفیت مصرف انرژی است که با رنگ سبز مشخص شده و حرف G نشانه پایین‌ترین کیفیت مصرف انرژی است که با رنگ قرمز مشخص است.

درزگیری درها و پنجره ها و استفاده از عایق‌های مناسب

درزگیری و عایق‌بندی درها و پنجره‌ها و منافذ موجود در دیوارها یکی از راه‌های جلوگیری از هدر رفتن انرژی است. چرا که حدود یک سوم گرمای خانه معمولاً از طریق درها و پنجره‌ها هدر می‌رود. استفاده از پنجره‌های دو جداره علاوه بر جلوگیری از هدر رفتن انرژی و حفظ سرما و گرمای خانه، صداهای مزاحم را نیز کاهش می‌دهند.

 

درزگیر پنجره ها

 

گاهی فقط با تغییر سبک زندگی خود و حذف برخی از عادتهای غلط می توان تاثیر زیادی در کاهش مصرف انرژی داشته باشیم و همچنین با رعایت کردن تمهیدات ساده اما کاربردی می توان از این انرژی ارزشمند به خوبی استفاده کنیم.

برای اطلاعات بیشتراپلکیشن برق من را در گوشی هوشمند خود نصب کنید. لینک نصب:

https://bargheman.com/mobile-app

موضوع الگوی مصرف هم در این پست به خوبی توضیح داده شده است. ببینید.

http://tavanirpr.ir/?p=2196

اگرمایل بودید با دیگران به اشتراک بگذارید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن