فیلممدیریت مصرفمقایسه شدت مصرف انرژی در ایران و جهان

?شدت مصرف؛ شاخصی در مقابل بهره‌وری

شدت انرژی شاخص کارایی مصرف انرژی در یک کشور

?سرانه مصرف انرژی در ایران 6 برابر استاندارد جهانی است.

 

نقش مهم انرژی در زندگی انسان امروز بر کسی پوشیده نیست و همه ما کم و بیش اطلاعاتی در خصوص ابعاد مختلف این اثرگذاری داریم. اگرچه علیرغم وجود آگاهی نسبی جامعه درباره اهمیت انرژی و حفظ منابع آن به عنوان سرمایه‌های ملی، همچنان اخبار و آمار این حوزه در کشور ما وضعیت نامطلوبی را ترسیم می کند. سرانه مصرف انرژی در ایران عزیز ما حدود 6 برابر کشورهای توسعه یافته جهان است و این یعنی ما به الگوهای صحیح مصرف کم توجهیم. متاسفانه این تصور غلط هم در میان بسیاری از افراد رایج است که اگر توانایی پرداخت هزینه‌های مصرف انرژی خود را داریم دغدغه دیگری وجود ندارد، اما واقعیت این است که مولفه‌های متعددی در سطح کلان اقتصاد کشور مستقیماً به شاخصهای انرژی نظیر سرانه مصرف و شدت انرژی وابستگی تام دارد.

 

تبیین مفاهیم کلیدی: سرانه مصرف،شدت انرژی و بهره وری

 

سرانه مصرف که به زبان ساده عبارت است از میزان مصرف سالیانه انواع انرژی توسط هر فرد، تاثیر مستقیمی بر اقتصاد خرد دارد و درک تبعات نامطلوب آن برای عامه مردم آسان تر است اما احتمالاً دریافت مفهوم شدت انرژی با پیچیدگی بیشتری همراه بوده و به تشریح کامل تری نیاز دارد.

شدت انرژی معیار مهمی از اقتصاد یک کشور است که به عنوان واحد انرژی مصرفی برای هر واحد تولید ناخالص داخلی محاسبه می‌شود.به بیان دیگر این شاخص نشان می‌دهد که برای حرکت سریعتر چرخهای اقتصاد و رونق تولید محصولات مختلف و در پی آن افزایش صادرات و در کل رشد اقتصادی یک کشور،چه میزان انرژی مصرف می‌شود. به عنوان نمونه تولید هر کالا در ایران 2 برابر تولیدی مشابه در کشور آلمان انرژی مصرف می کند.

در کنار مقوله شدت انرژی، مفهوم دیگری تحت عنوان بهره وری انرژی مطرح می شود که عبارت است از سطح مطلوب و استاندارد توليــد كالاها و خدمات بــه ازاي مصرف هر واحد انــرژي. بنابراین هر کشور در حال توسعه‌ای برای تحقق اهداف خود در مسیر رشد و پیشرفت ملزم به رعایت اصول و راهکارهای بهینه سازی مصرف انرژی برای کاهش شدت و افزایش بهره وری انرژی است.در این میان نقش صنایع و واحدهای تولیدی – صنعتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است و تاثیر بهره‌وری آنها بر شدت مصرف نیز بیشتر است.  

 

فراموش نکنیم که پایش تمامی شاخص‌های مرتبط با حامل‌های انرژی بیانگر وضعیت بسیار بد مصرف در کشور ما بوده و ساماندهی این مسئله علاوه بر اینکه باید در قالب سازوکارهای موثر جزو اولویت‌های دولت قرار گیرد، در بستر جامعه نیز آگاهسازی بیشتر و توجه کافی به حساسیت و اهمیت موضوع می تواند در جلوگیری از بحران‌هایی نظیر خاموشی در ماههای گرم سال موثر بوده و حرکت در مسیر رشد و توسعه را تسریع نماید.

 

برای اطلاعات بیشتراپلکیشن برق من را در گوشی هوشمند خود نصب کنید. لینک نصب:

https://bargheman.com/mobile-app

موضوع الگوی مصرف هم در این پست به خوبی توضیح داده شده است. ببینید.

http://tavanirpr.ir/?p=2196

اگرمایل بودید با دیگران به اشتراک بگذارید.

 

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن