آموختن راهکارهای مدیریت مصرف برقآموختن و بکارگیری روشهای بهینه‌سازی مصرف برقبرق منفیلملوازم خانگیمدیریت مصرف

? مصرف درست منابع کشور را جدی بگیریم.

نقش دانستن اصلاح الگوی مصرف

?آمارها نشان می دهند که مصرف انرژی در کشور ما چند برابر میانگین جهانی است!!

بحران انرژی یکی از مهمترین دغدغه‌های امروز جامعه جهانی است و مصرف درست منابع کشور راهی مطمئن برای عبور از محدودیت هاست. البته که برای آن برنامه‌ریزی،مدیریت و همت همگان را می طلبد. اگر چه امروزه اکثریت مردم به این مهم واقفند اما متاسفانه نمودارها نشان دهنده رشد فزاینده مصرف در تمامی حوزه‌های انرژی اعم از برق و گاز و آب و … بوده و حکایتهای تلخی را بازگو می کنند!! آمارها حاکی از آن است که میزان مصرف برق در کشور ما چند برابر میانگین جهانی است،هر ایرانی 2 برابر مردم دنیا آب مصرف می کند و بیش از نیمی از گاز خاورمیانه در کشور ما مورد استفاده قرار می گیرد!!

این در حالیست که کمتر از یک دهه پس از آغاز آموزش و اجرای برنامه های بهینه سازی مصرف انرژی در تمامی کشورهای پیشرفته و در حال توسعه، در ایران عزیز ما نیز این موضوع مورد توجه و پیگیری قرار گرفت. اما با وجود اینکه سالهاست اقدامات مفید و مستمری در خصوص فرهنگ‌سازی و آموزش مدیریت مصرف انرژی بویژه در حوزه برق صورت می گیرد،متاسفانه همچنان شرایط نامطلوب است!! حقیقتاً مشکل از کجاست و چاره کار چیست؟

همه می دانیم که  مصرف متعادل و بهینه برق عزمی همگانی می طلبد و در این ارتباط، قطعاً اطلاع‌رسانی و آموزش نقش مهمی دارد چرا که ابتدا مردم باید در ارتباط با محدودیت منابع انرژی و ضرورت مدیریت مصرف اقناع شوند تا در گام بعدی با برنامه های هدفمند کشور در سطح کلان و برنامه‌ریزی مسئولین همراه شده و راهکارهای بهینه‌سازی مصرف انرژی را بکار بندند.قطعا سالهاست که مسئولین صنعت برق با استفاده از ابزارهای مختلف رسانه‌ای و تبلیغاتی در راستای تحقق این امر حرکت نموده اند و آگاهی نسبی امروز جامعه در خصوص وضعیت انرژی برق و آشنایی با ضرورت و مفاهیم مصرف بهینه، ماحصل این تلاشهاست. اما یکی از آخرین اقدامات شایسته و مفید این صنعت در خدمت‌رسانی همه جانبه،سریع و آسان که به صورت غیرحضوری و بدون نیاز به مراجعه مستقیم تمامی خدمات مورد نیاز و انتظار جامعه را ارائه می دهد،اپلیکیشن «برق من» است که علاوه بر تمامی موارد یاد شده، در خصوص وضعیت مصرفی ما،مقایسه با الگوی صحیح مصرف،آموزش مصرف بهینه و آشنایی با راهکارهای ساده و عملی و موثر نیز پیشگام است و آخرین و به روزترین مطالب را در اختیارمان می گذارد.

با یک گل هم بهار می شود.

یکی از عادتهای ناپسند ما این است که حتی پس از آگاهی نسبت به اشتباه بودن رفتارمان از تغییر رویه سر باز می زنیم، گناه را به گردن دیگران می اندازیم و با بهانه‌های بی اساس عملکردمان را  توجیه می‌کنیم.بهانه های نظیر اینکه: با یک گل بهار نمیشود و اصلاح رفتار یک نفر بی تأثیر است  … یا اینکه تأمین انرژی وظیفه دولت است و به مردم مربوط نیست و … و … و … اما خودمان هم پاسخ منطقی این توجیهات واهی را می دانیم: اینکه قطره قره جمع گردد وانگهی دریا شود پس تک تک ما مسئول رفتار خودمان هستیم و در کنار هم یک جامعه را می سازیم از اینرو اگر هر کدام از ما در اصلاح الگوی مصرف کوشا باشیم کم کم میانگین مصرف ایرانیان نیز متعارف و معقول می شود.بعلاوه اگرچه تأمین انواع انرژی بعنوان نیازهای اساسی وظیفه مسئولین است اما مصرف صحیح و عدم اتلاف انرژی بویژه وقتی با نرخ یارانه ای در اختیار عموم قرار می گیرد نیز وظیفه مردم است.

بیایید با خودمان صادق باشیم،اشتباهاتمان را بپذیریم و در جهت اصلاح آنها تلاش کنیم.

برای اطلاعات بیشتراپلکیشن برق من را در گوشی هوشمند خود نصب کنید. لینک نصب:

https://bargheman.com/mobile-app

موضوع الگوی مصرف هم در این پست به خوبی توضیح داده شده است. ببینید.

http://tavanirpr.ir/?p=2196

اگرمایل بودید با دیگران به اشتراک بگذارید. 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن