کولرگازیمدیریت مصرف

راههای کاهش مصرف برق در کولرهای گازی

خلاصه مطلب
  • راههای کاهش مصرف برق کولر گازی
  • چگونگی کاهش مصرف برق در کولرهای گازی
  • انتخاب مناسب از ظرفیت کولرگازی
  • تنظیم مناسب دمای کولرگازی
  • تعویض لامپ های پرمصرف به کم مصرف
  • اطمینان از سلامت کولر گازی
  • نصب کولر گازی در جای مناسب
  • شستشوی فیلترهای کولرگازی
  • انتخاب کولرگازی بر اساس شرایط آب و هوا
  • استفاده از ترموستات مدرن
  • انتخاب کولر گازی دارای برچسب انرژی
  • عدم استفاده همزمان وسایل سرمایشی و گرمایشی
  • استفاده صحیح و درست از کولرگازی

چگونگی ‌کاهش مصرف برق در کولرهای گازی

در این متن راههای کاهش مصرف برق کولر گازی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.با از راه رسیدن تابستان و روزهای گرم سال همه مردم سراغ روشن کردن کولر می روند، اما نگرانی از مصرف برق کولر گازی و دیدن قبض‌های نجومی، لذت باد خنک کولر گازی را کمرنگ می کند.

به همین خاطر استفاده درست و صحیح از کولر گازی و اسپلیت‌ها نیازمند دریافت اطلاعاتی است که با توجه به آن و با رعایت راهکارهای ساده می‌توانیم علاوه بر استفاده از هوای خنک کولر گازی و اسپلیت در فضای خانه، از پرداخت هزینه‌های سنگین برق نیز جلوگیری کنیم. به ویژه در شرایط امروز که از طرف وزارت نیرو مدام اعلام می شود که هزینه برق مشترکان پر مصرف به صورت غیر یارانه ای محاسبه می شود.

پس باید فکر چاره بود تا بتوانیم هم از کولرگازی جهت رفاه حال خودمان استفاده بهینه کنیم و هم در آخر ماه با افزایش هزینه قبض برق مواجه نشویم.

از راههای کاهش مصرف برق کولر گازی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1 – انتخاب مناسب از ظرفیت کولرگازی

با انتخاب کولرگازی متناسب با ظرفیت محیط می‌توانید میزان مصرف برق کولر گازی خود را کاهش دهید. اگر ساکن واحدهای طبقات بالا هستید، به دلیل تابش نور کم خورشید به سقف ساختمان، باید به ازاء هر متر مربع از مساحت اطاق بین 600 تا 800 (BTV) ظرفیت برودتی در نظر بگیرید.

اگر در واحدهای وسطی آپارتمان ساکن هستید، می توانید به ازاء هر متر مربع حدود 400 تا 600 (BTV) ظرفیت برودتی برای کولر گازی در نظر بگیرید.

2 –تنظیم مناسب دمای کولرگازی

دمای اسپلیت خود را به گونه ای تنظیم کنید که آسایش شما را فراهم کند دمای مناسب برای کولرهای گازی بیش از 24 تا 26 درجه سانتی گراد است.

3 – تعویض لامپ‌های پرمصرف به کم مصرف

شاید باورش برایتان سخت باشد،اما باز در اینجا یادآوری می کنیم که تعویض لامپ‌های پر مصرف به کم مصرف در کاهش مصرف استفاده از کولر گازی تأثیر دارد. اگر هنوز در خانه خود از لامپ پر مصرف استفاده می کنید، بدانید که گرمای این لامپ های قدیمی موجب گرمای مضاعف در ساختمان شما می‌شود و موجب افزایش زمان استفاده از کارکرد کولر اسپلیت و مصرف برق بیشتر می‌شود، بنابراین بهتر است نسبت به تعویض لامپ های پر مصرف به کم مصرف همین الان اقدام کنید.

راههای کاهش مصرف برق کولر گازی

از دیگر راههای کاهش مصرف برق کولرگازی عبارت است از :

4 -اطمینان از سلامت دستگاه

عدم سلامتی و یا خرابی دستگاه یکی از عواملی است که موجب ناکارآمدی کولرگازی می شود. در صورت خوب عمل نکردن کولرگازی و مشکلات فنی آن، کولرگازی برای آن که بتواند دمای محیط را به دمای تنظیم شده برساند، انرژی برق و زمان زیادتری صرف می کند که این مساله موجب افزایش هزینه برق خواهد شد، به همین دلیل بهتر است کولر گازی در سال یکبار توسط یک متخصص چک و بازبینی شود.

5 – نصب کولر گازی در جای مناسب

نصب کولر گازی در یک محل مناسب اهمیت زیادی دارد. انتخاب محل نصب باید هوشمندانه باشد تا علاوه بر ایجاد دمای مطلوب در همان اطاق که کولر نصب می‌باشد، دمای مطلوبی در اطاق‌های دیگر نیز باشد.

6 -شستشوی فیلترهای کولرگازی

سعی کنید در تمیزی فیلترها کولرگازی و اسپلیت ها دقت کنید. شستشوی ماهانه فیلترها در ایجاد هوای متبوع و افزایش کارکرد دستگاه بسیار مهم است بنابراین با بازکردن درب پنل داخلی فیلترها را بشویید و سطح کویل را با دستمال غباررویی کنید.

راههای کاهش مصرف برق کولر گازی

راههای کاهش مصرف برق کولر گازی عبارت است از :

7 – انتخاب کولرگازی بر اساس شرایط آب و هوا

کولر گازی از جمله وسایل سرمایشی است که در همه خانه ها و یا در همه استان ها استفاده نمی‌شود.این وسیله سرمایشی باید متناسب با شرایط آب و هوایی و مکانی انتخاب شود.به عنوان مثال اگر از کولرگازی در مناطق گرمسیری استفاده شود، علاوه بر این که موجب بالا رفتن مصرف انرژی می شود، باعث کوتاه شدن عمر دستگاه نیز می شود.

8 -استفاده از ترموستات مدرن

یک سری از ترموستات ها قابل برنامه ریزی هستند، یعنی شما می توانید زمان خاموش و روشن شدن کولرگازی و همچنین زمان مورد نظر را تنظیم کنید. یکی از کارهایی که به کاهش مصرف برق کولر گازی کمک می کند، استفاده از همین ترموستات های قابل برنامه ریزی می باشد.

با استفاده از این ترموستات‌ها، زمان هایی که  نیاز به کولر گازی نیاز ندارید، فرمان لازم صادر می شود و کولر گازی خاموش می شود، در نتیجه مصرف برق کاهش می یابد.

9 -به بر چسب انرژی توجه کنید.

توصیه می شود از کولر گازی یا اسپلیت هایی استفاده کنید که دارای اینورمتر یا سطح مصرف انرژی A یا B هستند، اصولاً اینورمترها متناسب با میزان مصرف دور مورد نیاز موتور (کمپرسور) را کاهش یا افزایش می دهند.

راههای کاهش مصرف برق کولر گازی

10-مدیریت امور خانه

بهتر است با استفاده نکردن از وسایل گرمایشی و سرمایشی همزمان، فضای خانه را مدیریت کنید.

استفاده همزمان از اجاق گاز، اتو و دیگر وسایل گرمایشی برق موجب گرما در فضای منزل می شود و این گرما نیز باعث افزایش زمان کار کولرگازی و اسپلیت و مصرف برق می شود. پس بهتر است استفاده از وسایل سرمایشی و گرمایشی را مدیریت کنیم.

پس می توانیم با استفاده صحیح و درست از کولرگازی در فصل تابستان از مصرف بی رویه برق و هزینه های سنگین آن جلوگیری کنیم. لذا باید راهکارهای کاهش مصرف آن را یاد بگیریم تا با افزایش هزینه برق رو به رو نشویم.

یاد بگیریم و آسان خنک شویم.

برای اطلاعات بیشتراپلکیشن برق من را در گوشی هوشمند خود نصب کنید. لینک نصب:

https://bargheman.com/mobile-app

موضوع الگوی مصرف هم در این پست به خوبی توضیح داده شده است. ببینید.

http://tavanirpr.ir/?p=2196

اگرمایل بودید با دیگران به اشتراک بگذارید. 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن