راهکار برای صرفه جویی در مصرف برقفیلممدیریت مصرف

?الگوی عملی فرزندانمان باشیم.

راهکارهای مدیریت مصرف برق

?مهمترین راهکارهای کاهش مصرف برق خانگی

امروزه همه جا صحبت از مصرف بی‌رویه انرژی و نگرانی‌های ناشی از کمبود آن است و بهترین راهکار برای حل این مشکل آموزش مفاهیم مدیریت مصرف انرژی و فرهنگ‌سازی مناسب دراین زمینه است. بی تردید آموزش در کانون گرم خانواده با انجام رفتارهای صحیح توسط پدر و مادر بعنوان  الگوی عملی فرزندان ، می‌تواند بهترین راه برای فرهنگ‌سازی باشد.اهمیت این موضوع زمانی بیش از پیش نمایان می‌شود که بررسی‌ها نشان می دهند عمده ترین حوزه مصرف انرژی برق در کشور ما بخش خانگی است.بنابراین بدیهی است که توجه بیشتر خانواده‌ها به استفاده بهینه و صحیح از لوازم برقی خانگی ضرورت و اهمیت ویژه ای می یابد.

گام نخست در این راستا انتخاب مناسب لوازم برقی است که با کمترین میزان مصرف انرژی بیشترین سطح بازدهی را داشته باشند.از اینرو هنگام خرید لوازم خانگی برقی علاوه برشکل ظاهری، مدل، کارخانه سازنده و کیفیت محصول، می‌باید بازدهی و مصرف انرژی دستگاه را نیز مورد توجه قرار داد و مراقب بود که آنچه انتخاب و خریداری می شود دارای استانداردهای ملی و بین المللی نیز باشد.

یکی از این استانداردها مربوط به میزان مصرف انرژی برق دستگاه است که توجه به آن بسیار ضروری است. برچسب انرژی که موسوم به برچسب 7 رنگ  است، مصرف کننده را با میزان کارایی و مصرف انرژی یک دستگاه آشنا می کند. این برچسب که از حرف A تا G به ترتیب با رنگ سبز پررنگ تا قرمز تیره میزان بازدهی و مصرف انرژی وسایل برقی را به نمایش می گذارد. یکی از ساده‌ترین و البته هوشمندانه ترین راهکارهای مدیریت مصرف برق به شمارمی رود، زیرا همگی براین باوریم که پیشگیری بهتر از درمان است. در واقع برچسب انرژی به خریدار کمک می‌کند تا هنگام خرید با تصمیمی درست و آگاهانه وسیله ای را انتخاب کند که در مقایسه با سایرلوازم موجود، مصرف انرژی کمتر و کارایی بیشتری داشته و درنهایت موجبات کاهش هزینۀ انرژی مصرفی خانواده را فراهم سازد.  

قبض برق خانه خود را کاهش دهیم.

توجه به زمانهای پیک یا اوج مصرف برق وعدم استفاده از لوازم پرمصرف برقی یا استفاده همزمان از چند وسیله در این ساعات نیز از دیگرنکات مهمی است که مدیریت مصرف برق در بخش خانگی تحت تاثیرمستقیم آن قرار دارد و موجب کاهش میزان مصرف برق و بهای پرداختی آن می شود.با یک برنامه ریزی مناسب می توان استفاده از لوازم برقی خانگی پرمصرف را به ساعات اولیه صبح یا روزهای تعطیل موکول کرد.

یکی دیگر از لوازم برقی خانگی پرکاربرد که بخش مهمی از مصرف برق درفصول گرم سال را به خود اختصاص می دهند، کولرها هستند. استفاده از دور کند کولرهای آبی،سرویس به موقع و استفاده از سایه بان برای آنها و تنظیم درجه کولرهای گازی بر روی عدد 24 که دمای آسایش انسان است از مهمترین و اصلی ترین راهکارهای استفاده بهینه از وسایل سرمایشی هستند که نباید از آنها غافل شد.   

بر کسی پوشیده نیست اعمال شیوه‌های مختلف در استفاده از وسایل برقی خانگی نه تنها بطورمستقیم درمدیریت مالی و کاهش هزینه های خانواده موثراست بلکه با آموزش عملی این راهکارها به فرزندانمان، تأثیری به سزا دراصلاح وبهبود فرهنگ مصرف انرژی جامعه نیز خواهیم داشت. به این ترتیب با پرورش نسلی که نسبت به حفظ ذخایر ارزشمند این سرزمین متعهدهستند، می توانیم نقشی موثر در فراهم سازی بستری مناسب برای توسعه ملی ایران عزیز داشته باشیم. 

یادمان باشد که مثل همه عادات پسندیده و ارزشهای اخلاقی که از کودکی آموخته‌ایم، خانواده بهترین محیط برای آموختن روشهای درست مصرف انرژی است.

برای اطلاعات بیشتراپلکیشن برق من را در گوشی هوشمند خود نصب کنید. لینک نصب:

https://bargheman.com/mobile-app

موضوع الگوی مصرف هم در این پست به خوبی توضیح داده شده است. ببنید.

http://tavanirpr.ir/?p=2196

اگرمایل بودید با دیگران به اشتراک بگذارید. 

 

 

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن