راهکار برای گذر از پیکفیلممدیریت مصرف

?بهترین راهکار برای گذر از پیک

شیوه های مدیریت مصرف برق

?افزایش تولید یا مدیریت مصرف؟

بهترین راهکار برای گذر از پیک چیست؟ شیوه های مدیریت مصرف برق چیست؟در سالهای اخیر افزایش روز افزون جمعیت کشور در کنار تداوم بکارگیری الگوهای نامطلوب مصرف انرژی توسط مشترکین بویژه در بخش خانگی ، اصلی ترین دلایل رشد بی رویه مصرف برق و افزایش نامتوازن میزان تقاضا با عرضه یا همان توان تولید بوده است. از آنجا که یکی از دلایل مصرف بی رویه و غیر اصولی این انرژی ارزشمند در کشور ما نداشتن نظام قیمت گذاری صحیح و متناسب با هزینه تمام شده واقعی تولید برق،تخصیص رقم قابل توجهی بعنوان یارانه برق  و مهمتر از همه توزیع ناعادلانه یارانه یادشده میان مشترکین بشمار می رود، توضیح و تبیین شفاف این مسایل میتواند راهکار مناسبی در راستای آگاهسازی و متعاقب آن اصلاح الگوی مصرف  جامعه باشد.

بدون شک تحقق این هدف با بکارگیری توامان ابزارهای قانونی و فرهنگسازی و اعمال اهرمهای ترغیب کننده و بازدارنده امکانپذیر است. منظور از ابزار‌های قانونی،تعیین قیمت‌ها به گونه‌ای است که باوجود تخصیص یارانه انرژی دارای تناسب معقولی با هزینه تولید برق نیز باشد و مشترکان را ملزم به اصلاح الگوهای مصرفی با هدف کاهش هزینه ها و تامین رفاه خانواده نماید.

بعلاوه اصلاح شیوه توزیع یارانه برق نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که تا کنون با شیوه توزیع برابر یعنی یکسان تمامی مشترکین فارغ از نوع و میزان مصرفشان از این مزیت بهره مند می شدند. این در حالیست که قاعدتا تخصیص میزان بیشتر به مشترکینی که مصرف بهینه تری دارند و حذف یارانه گروهی که بسیار نامتعارف مصرف می کنند، عادلانه ترین شیوه ایست که موجبات توجه بیشتر افکار عمومی و تشویق جامعه به اعمال راهکارهای مدیریت مصرف را نیز فراهم میسازد.

همگامی اهرمهای ترغیب کننده و بازدارنده با آموزش راهکارهای مصرف بهینه

 از اینرو در تعرفه گذاری اخیر برق مشترکانی با مصارف بهینه و مطابق الگوی مصرف از تخفیفات خوبی بهره مند شده و در واقع با هر درصدی صرفه جویی تا 2 برابر رقم قبضشان کاسته می شود و در مقابل افرادی که مصارف بیش از الگوی مصرف دارند نیز هزینه های مصرفشان به صورت پلکانی افزایش می یابد.

به این ترتیب با اعمال ابزار قیمتی، مصرف‌کننده به مقدار مصرف انرژی خود حساس می‌شود، چرا که نحوه مصرف بر بودجه خانوار اثر خواهد گذاشت. به عبارت دیگر در ابزار قیمتی، منافع مصرف‌کننده و منافع ملی ناشی از صرفه‌جویی، هم راستا می‌شود.

بی تردید در کنار تغییر تعرفه ها ،آموزش و آگاه‌سازی مشترکین درخصوص شیوه‌های مصرف بهینه و بکارگیری راهکارهای عملی نیز اهمیت ویژه‌ای یافته و باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

امید است ماحصل این تعامل مثبت دوسویه بین صنعت برق و مشترکین بخشهای مختلف کاهش میانگین رشد مصرف در فصول گرم سال یا همان پیک مصرف برق باشد.

برای اطلاعات بیشتراپلکیشن برق من را در گوشی هوشمند خود نصب کنید. لینک نصب:

https://bargheman.com/mobile-app

موضوع الگوی مصرف هم در این پست به خوبی توضیح داده شده است. ببنید.

http://tavanirpr.ir/?p=2196

اگرمایل بودید با دیگران به اشتراک بگذارید. 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن