کولرگازی

اگر واقعا ناچار به خرید کولر گازی هستیم، چه کنیم؟

دانستنی های کولر گازی کولر گازی و اسپیلت

کولر گازی برای کدام شهرها مناسب است؟

عدم انطباق کولرهای گازی با نوع منطقه آب و هوایی باعث افزایش شدید هزینه‌های برق مصرفی مشترکین می‌شود. به صورت کلی باید توجه کنید که اساسا کولر گازی برای شهرهای بسیار گرمسیری و با آب و هوای شرجی طراحی شده است که در آن شهرها امکان بهره مندی از کولر آبی اساسا میسر نمی باشد. پس کولر گازی برای شهرهای معتدل مانند تهران گزینه مناسبی نیست زیرا هم هزینه خرید ، هم هزینه تعمیر و نگهداری و هم هزینه برق مصرفی آن بسیار بالاست و اصلا مقرون به صرفه نیست.

در فصل گرما استفاده از کولرهای گازی یکی از پرمصرف‌ترین وسایل خانگی محسوب می‌شود. در صورتی‌که مردم در هنگام خرید به مشخصات کولرهای گازی توجه کرده و کولرهایی متناسب با اقلیم آب و هوایی خود انتخاب نمایند، نه تنها عمر کولرخود را افزایش می دهد، بلکه باعث کاهش مصرف برق و هزینه‌های مربوط به آن می‌شوند.

باوجود اینکه توصیه می کنیم برای شهرهای معتدل مثل تهران ، شیراز ، اصفهان و مشهد از کولر آبی برای سرمایش در فصل گرم استفاده کنید اما باید بدانید کولرهای گازی به سه کلاس آب و هوایی معتدل (T۱)، خنک (T۲) و گرمسیری (T۳) تقسیم می‌شوند. کولرهایی که دارای کلاس آب و هوایی گرمسیری هستند درمناطق گرمسیر مانند هرمزگان، بوشهر، خوزستان وسیستان بلوچستان استفاده می‌شوند. نوع کلاس آب وهوایی هر کولر بر روی برچسب انرژی آن درج شده است.

در هنگام خرید کولرهای گازی به برچسب انرژی آن دقت کنید این برچسب‌ها حاوی اطلاعاتی است که مصرف کنندگان می‌توانند انواع مختلف این دستگاه را با توجه به شاخص مصرف انرژی تعیین شده، رده‌های بازدهی انرژی (A تا G)، مقایسه نمایند. کولرهای گازی معمولاً دارای درجه تنظیم دما (ترموستات) هستند. تنظیم دمای مناسب برای فصل گرم که بین ۲۴ تا ۲۶ درجه سانتیگراد است باعث می شود تا هنگام رسیدن دمای اتاق به دمای تنظیم شده کولر به طورخودکارخاموش شود، بنابراین انرژی کمتری مصرف می‌کند.

کولر گازی از انتخاب تا تعمیر

با گرم تر شدن هوا مردم شهرهای گرمسیری به دنبال تجهیز و تعمیر سیستم های سرمایشی هستند. دراین بین برخی شهروندان شهرهای معتدل در اثر تبلیغات شرکت های تولید کننده لوازم خانگی لوکس ، قید استفاده از کولرآبی را در خانه زدند و به دنبال خرید کولر گازی و اسپیلت هستندو در بسیاری از موارد نمی دانند به این دلیل که کولر گازی در ساعات اوج مصرف برق روشن است قیمت قبض برق آن سر به فلک می زند و ممکن است در یک ماه به بیش از 400 هزار تومان نیز بالغ شود. اما خریداران و مصرف کنندگان باید قبل از خرید به این نکات توجه کنند:

انتخاب مدل:

ابتدا قبل از خرید یک دستگاه تهویه مطبوع باید توجه داشت که چه دستگاهی و چه مدلی مناسب جهت نصب در مکان موردنظر می باشد بدان معنا که هر نوع از کولر گازی و اسپیلت را نمی توان در منزل یا محل کار خود نصب کنید و بایستی با کارشناس مربوطه مشورت کرده و از او بخواهید که در انتخاب مدل کمکتان کند. به طور مثال اکثر افراد تا اسم کولر گازی می آید فکر می کنند که فقط همان اسپلیت دیواری می تواند باشد و نمی دانند که همیشه اسپلیت دیواری مناسب نیست. دلیلش نداشتن اطلاعات کافی است یا اینکه چون زیباتر است پس خوب است . بله البته که زیباتر و هماهنگ با دکوراسیون شماست و قیمت مناسب تر دارد و بیشترین فروش را دارد ولی بهترین پیشنهاد همیشه نمی تواند باشد.

تعیین ظرفیت:

این مبحث خیلی مهم بوده چون رضایت مشتری بستگی به آن دارد. به طورکلی برای انتخاب ظرفیت مناسب برای یک محل باید به متراژ برحسب مترمربع و ارتفاع موجود ، وسایل گرمایی( منظور هر وسیله ای که گرما تولید می کند مانند یک کامپیوتر یا اجاق گاز، تعداد پنجره ها ، کاربری مکان که خیلی مهم است مثلاً منزل مسکونی با تجاری خیلی باهم تفاوت دارند ، رطوبت هوا ، و موارد دیگر که توسط کارشناستان بررسی خواهد شد. برای مثال یک کولر گازی اسپلیت دیواری با ظرفیت 12000 بی تی یو به طورمعمول برای یک اتاق 20متری تا 30متری حداکثر مناسب است.

سازنده دستگاه:

عمدتاً سازندگان دستگاه های تهویه مطبوع درجه یک ، آمریکایی یا ژاپنی هستند و دیگر سازندگان آن خیلی به کیفیت توجه نکرده و بیشتر به دنبال قیمت ارزان تر و ظاهری زیباترند مانند شرکت های چینی یا کره ای و از این نظیر. پس به یاد داشته باشید ابتدا دنبال یک مارک یا شرکت آمریکایی یا ژاپنی باشید حال اینکه آن شرکت محصولات خود را در هرجایی از دنیا تولید کرده باشد که مکان تولید زیاد مهم نیست مهم آن است که دارای تکنولوژی بالا و کیفیت مرغوبی داشته باشد.

قیمت مناسب:

همیشه به یاد داشته باشید که بعد از کیفیت ، قیمت قرار دارد. هرچند که در سالهای اخیر کولرهای گازی قاچاق از مرزها وارد کشور شده اند و مردم تمایل به خریداین گونه کالا ها را کرده اند. غافل از اینکه این کالا ها در رده انرژی بسیار پایین قرار دارد و به دلیل عدم عرضه از طریق مبادی رسمی، این موضوع تحت نظارت اداره استاندارد هم قرار ندارد و تنها متضررین به این کالا شهروندانی هستند که فریب ارزانی کالا را خورده اند.

خدمات پس از فروش:

یک شرکتی که بهترین خدمات را می تواند بدهد قطعاً پیشرفت خواهد کرد و درنتیجه مشتریان خود را راضی نگه خواهد داشت. پس به این مورد هم توجه داشته باشید. و بدانید که همیشه کیفیت و قیمت مهم نیست.
اما نکاتی که باید دارندگان کولرهای گازی هم از آن اطلاع داشته باشند. یک کولر گازی قطعاً برای مکانی بسته تولیدشده است یعنی باید استفاده کننده پنجره و یا در منزل را خود را باز نگذارد چون سرمای تولیدشده توسط دستگاه به هدر می رود و درنتیجه دستگاه باید بیشتر کار کند و هرگز خودکار عمل نمی کند و مصرف برق شما افزایش خواهد داشت و موجب نارضایتی شما شده و دلیلش آن است که وقتی در باز باشد و سرما بیرون برود کمپرسور یکسره کار می کند و برق مصرف کرده و آسیب می بیند. همیشه در یک محیط بسته ترموستات کولر عمل کرده و فرمان خودکار می دهد.
در تابستان بهتر است که درجه کولر خود را بین 20تا 22 درجه تنظیم کنید تا بهترین عملکرد دستگاه را مشاهده کرده و لذت برده و طول عمر دستگاه در دمای 22 درجه افزایش خواهد کرد چراکه خودکارتر عمل می کند و همچنین این دمای موردنیاز بدن انسان در تابستان خواهد بود.
در زمستان دارندگان دستگاهی دوکاره که قابلیت تولید سرمایش و گرمایش را باهم دارد بهتر است که در ریموت کنترل خود را در دمای 20 تا 25 درجه تنظیم کنند.
قبل از تماس با تعمیرکار حتماً به راهنمای دستگاه مراجعه کنید و موارد درست استفاده کردن را بررسی کنید. سعی کنید تنظیمات ریموت کنترل را به هم نزنید. لازم است که بدانید یک کولر گازی نیاز به سرویس و نگه داری دارد یک بخش آن مربوط به مصرف کننده و بخش دیگر توسط تعمیرکار و سرویس کار شرکت باید انجام شود.
شما ابتدا هرماه باید فیلترهای پانل داخلی دستگاه خود را درآورده و بشویید و پس از خشک شدن مجدد قرار دهید.این کار کمک می کند که از قدرت پرتاب باد کولر کم نشود و سرمایش مطلوبی را بدهد.
همچنین واحد بیرونی ( کندانسور- کمپرسور ) و اوپراتور پانل داخلی را باید سرویس کار شرکت هرساله تمیز کند و سالی یک بار گاز دستگاه و عملکرد آن بررسی شود. این کار خیلی ضروری است و هرگز به خاطر هزینه آن کوتاهی نکنید چراکه خودتان ناراضی خواهید بود.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن