تابستانکولرگازی

دمای آسایش کولر های گازی دقیقا چند درجه است؟

حتما شما هم به این موضوع فکر کرده اید که چه کنیم با تنظیم کولر گازی روی دمای آسایش ، هم خنک شویم و هم کولر گازی ما کمترین استهلاک را داشته باشد و در عین حال قیمت قبض برق خود را هم متعادل کنیم. با ما باشید.

با شروع فصل تابستان و گرم شدن هوا، اکثر مردم برای خنک‌سازی محیط زندگی خود از کولر استفاده می‌کنند. در بسیاری از شهرهای ایران که از آب هوای نسبتا معتدل برخوردار است یعنی نه تابستانهای بسیار بسیار گرم دارند و نه زمستان های بسیار سرد و یخبندان ، در برخی از ماه ها استفاده از وسایل گرمایشی یا سرمایشی اجتناب ناپذیر است

از سالهای دور تا به امروز، کولر آبی راهکار منطقی و قابل قبولی برای خنک کردن خانه های ایرانیان بوده است. هرچند که در طی سالهای اخیر با تبلیغات وسیع شرکت های سازنده تجهیزات مدرن ، کولر گازی هم به شهرهای معتدل راه یافته است که در بسیاری از موارد سرمایه گذاری قابل توجهی برای خرید کولر گازی شده است که فقط یکی دوماه از سال آنهم در ساعت های خیلی گرم به کار می آید. اما باتوجه به اینکه کولرهای گازی برق قابل توجهی مصرف می کنند و در نتیجه میزان مصرف ماهیانه برق یک خانوار از میزان نرمال بقیه مشترکان بالاتر رفته و مشمول جریمه می شوند بسیاری سوال می کنند که دمای آسایش کولر گازی چه دمایی است که هم خنکی لازم حاصل شود و هم کمترین استهلاک برای دستگاه و همچنین کمترین افزایش قبض برق را به همراه داشته باشد. در این نوشته سعی می کنیم به این موضوع بپردازیم.

  

کارشناسان متخصص کولر گازی چه می گویند؟

تنظیم دمای کولرگازی,نقش بسیار مهمی در کارکرد صحیح,استهلاک,و مهم تر از همه مصرف برق کولرگازی دارد,
بدین ترتیب که,هرچقدر تنظیم دمای کولرگازی صحیح تر صورت گیرد(متناسب با نیاز محیط) باعث میشود که کولرگازی اطلاحا ترموستات کرده,یعنی کمپرسور از مدار خارج شده و فقط فن داخلی دستگاه کار میکند,
و تا زمان و دمای مشخص,کمپرسور روشن نخواهد شد.که همین امر سبب کمتر کارکرد کمپرسور و درنتیجه,کاهش استهلاک و همچنین مصرف برق کولرگازی خواهد شد.دمای استاندارد کولرگازی
این مورد زمانی اتفاق خواهد افتاد که دمای تنظیمی ما بصورت واقعی و درست انتخاب شده باشد.
در نتیجه بهترین دمای پیشنهادی برای حالت سرمایشی کولرگازی COOL دمای 22_25 درجه میباشد.

بیشترین سرمایش، کمترین استهلاک و هزینه

تعریف کاملی که از دمای آسایش می شود این که در چه دمایی هم مصرف بهینه است و هم حداقل خنکی مورد انتظار حاصل می شود . طبیعی است که در فصل گرم تابستان و به خصوص در بعد از ظهر ما انسان ها علاقه مندیم دمای اتاق خیلی خیلی پایینتر از دمای بیرون باشد . حتی در برخی موارد ناخودآگاه علاقه داریم آنقدر هوای اتاق خنک شود که حتی احساس سرما کنیم . اما این دمای آسایش نیست . دمای آسایش به مفهوم دست یابی به یک نقطه ای است که هم احساس آرامش کنیم هم در دراز مدت مجبور نباشیم با پرداخت هزینه های گزاف سرویس کولر و همچنین قیمت نجومی قبض برق به دلیل افزایش تصاعدی و قرار گرفتن در رده جریمه مشترکان بد مصرف قرار بگیریم . در نتیجه با بررسی کامل شرایط و بنا به نظر متخصصان این حوزه معتقدیم تنظیم کولر در دمای 24 تا 26 درجه، راهکاری موثر در صرفه‌جویی است و اکثر متخصصان دمای 24 درجه را دمای آسایش می دانند . علاوه بر این بنا به نظر متخصصان استفاده از لامپ‌های کم مصرف، تنظیم درجه کولر، رسیدگی و سرویس به موقع وسایل سرمایشی، می‌تواند صرفه‌جویی 20 الی 30 درصدی را به دنبال داشته باشد.

سهم بار سرمایشی در مصرف برق خانگی

ساختمان‌های مسکونی، تجاری و اداری بیشترین سهم مصرف برق را به خود اختصاص داده‌اند و به عنوان بخش غیر مولد بالغ بر 50 درصد از انرژی الکتریکی را مصرف می‌کنند. حال آنکه در کشورهای پیشرفته بیشترین میزان مصرف به بخش صنعت تعلق دارد که این هزینه کرد منجر به تولید ارزش افزوده می شود و ما نیز باید بتوانیم به این سمت حرکت کنیم. درطی سالهای اخیر و بنا به اعلام رسمی شرکت توانیر،  در طول سال 2 نوع پیک مصرف فصلی و روزانه داریم که فصل تابستان به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی در پیک فصلی و ساعات 11 تا 15 ظهرگاهی و 17 تا 23 شبانگاهی به عنوان پیک مصرف شبانه یاد می‌شود.در هنگام خرید وسایل و تجهیزات برقی به داشتن علامت استاندارد و داشتن برچسب انرژی A  و یا B دقت لازم را داشته باشند. در زمان اوج مصرف برق تا حد ممکن از تجهیزات گرمایشی مانند گاز و … استفاده نکنند زیرا همین امر باعث گرمای مضاعف هوا می شود و استفاده از سیستم سرمایشی را به بیشترین حد خود می‌رساند.
برای دمای ساختمان در تابستان عدد 24 تا 26 درجه به عنوان دمای آسایش تعریف شده است که اگر مشترکین این نکته را رعایت کنند رقم قابل توجهی در صرفه جویی برق کمک کرده‌اند. گفتنی است با کاهش 1 درجه سیستم‌های سرمایشی میزان 5 درصد مصرف برق کاهش می‌یابد.

رتبه مصرف انرژی معمولا در بازه A تا G تعریف می‌شود. هر حرف روی نواری رنگی شامل طیف سبز تا قرمز قرار دارد. رتبه A با نوار سبز پررنگ بالاترین سطح بهره‌وری و رتبه G با نوار قرمز پررنگ پایین‌ترین سطح بهره‌وری به‌لحاظ مصرف انرژی را نشان می‌دهد. گاهی هم خود رتبه A در چند سطح با علامت مثبت (+) درجه‌بندی می‌شود که در این حالت شاید بازه درجه‌بندی از +A تا D یا حتی از +++A تا F باشد.

لازم به ذکر است که این رتبه برای هر وسیله‌ای براساس معیارها و دستورالعمل‌های تعیین‌شده توسط مراجع ذیصلاح محاسبه می‌شود. کالاهای مشمول نصب برچسب انرژی پیش از دریافت این برچسب باید عملکردشان ازلحاظ مصرف انرژی در آزمایشگاه‌های تأییدصلاحیت‌شده سنجیده شود. درنهایت من و شمای مشتری از روی رتبه مصرف انرژی و سایر اطلاعات مندرج روی برچسب می‌توانیم وسیله کم‌مصرف‌تر را در میان مدل‌های رقیب تشخیص دهیم و به‌این‌ترتیب خرید هوشمندانه‌تری داشته باشیم.

چه کنیم اگر ناچار به استفاده از کولر گازی هستیم قیمت برق ما حداقل شود. 

برای دمای ساختمان در تابستان عدد 24 تا 26 درجه به عنوان دمای آسایش تعریف شده است که اگر مشترکین این نکته را رعایت کنند رقم قابل توجهی در صرفه جویی برق کمک کرده‌اند. گفتنی است با کاهش 1 درجه سیستم‌های سرمایشی میزان 5 درصد مصرف برق کاهش می‌یابد و استمرار این کاهش مصرف به خصوص در فصل تابستان و به همراه استفاده از وسایل پر مصرف در ساعات کم باری مثل ابتدای صبح یا آخر شب به بعد می توانیم قیمت برق خود را متعادل کنیم و در عین حال سطحی از آسایش برای خانواده عزیز خود فراهم کنیم.

راهکار تغیر ساعت استفاده از وسایل ؛ گامی به‌سوی انتخاب آگاهانه

با یک راهکار ساده می توانیم در رده مشترکان کم مصرف قرار گیریم.

به عنوان مثال چون در حال حاضر بسیاری از کنتورهای برق ، کنتورهای چند تعرفه ای هستند و استفاده از برق در ساعات متفاوت ، اثر متفاوتی در قیمت برق دارد با انجام جابه جایی در ساعت مصرف و موکول کردن استفاده از وسایل غیر ضروری به ساعت کم باری ، به سادگی قبض برق خود را کاهش دهیم . وسایلی که ما استفاده از آنها را به ساعات غیر اوج مصرف و با قیمت بهای برق کمترپیشنهاد می کنیم شامل این موارد است :

  • اتو؛
  • ماشین لباس‌شویی؛
  • جاروبرقی؛
  • ماشین ظرف شویی

در عین حال با انجام این راهکار ساده مجموعه صنعت برق را برای خدمت رسانی بهتر یاری می کنیم و محیط زیست خود را نیز برای آیندگان در شرایط بهتری به ارمغان می بریم.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن