کولرآبی

راهکار واقعی کاهش مصرف کولر آبی

در فصل تابستان و گرما ، چاره ای جز استفاده از کولر نیست. به خصوص کولر آبی که خنکی دلچسبی در تابستان دارد. حتما شما هم فکر کرده اید که چه کنیم در فصل تابستان که کولر به مصرف خانگی اضافه می شود ، پول کمتری برای برق پرداخت کنیم. ما در اینجا با ارائه چند راهکار ساده در کنار شماییم تا در تابستان امسال هم خنکی را تجربه کنید و هم قبض برق خود را متعادل کنید: 

بخش های وسیعی از کشور ما دارای آب و هوای گرم و خشک است، لذا استفاده از انواع سیستم های تهویه مطبوع از جمله کولر آبی، کولر گازی و اسپلیت در این مناطق رایج می باشد. بی تردید در بسیاری از خانه ها و فضاهای مختلف هنوز، از کولر آبی استفاده می شود. از این رو ما قصد داریم در این مقاله، به بررسی راه های کاهش مصرف برق در کولر آبی بپردازیم.

راه های کاهش مصرف برق در کولر آبی

مانند استفاده از کولرهای گازی و اسپلیت ها، کولرهای آبی نیاز به سرویس و رسیدگی دارند تا بتوانند عملکردی بسیار مناسب داشته باشند. از سویی با افزایش هزینه های زندگی، بسیاری از افراد در صدد کاهش هزینه های مصرفی می باشند. اما از آنجایی که تقریبا هیچ کس نمی تواند با آب و هوای گرم کنار آید، استفاده از کولر آبی، کولر گازی و اسپلیت ها اجتناب ناپذیر خواهد بود. به این منظور می توانید با استفاده از روش هایی، کاهش مصرف برق کولر آبی را تجربه نمایید.

در ابتدا باید بگوییم چون سیستم عملکرد کولرهای آبی به صورت تبخیری است، در بسیاری از مناطق که دارای رطوبت هوای کمتر از 40 درصد باشند، می تواند کارایی خوبی داشته باشد.
البته در برخی از مناطق ایران به دلیل داشتن رطوبت بالا، مانند استان هایی که در حاشیه دریای خزر و یا در جنوب در حاشیه خلیج فارس قرار گرفته اند، استفاده از کولرهای آبی پاسخگو نخواهد بود. اما این کولرها برای سایر نقاط ایران که آب و هوایی خشک دارند بسیار مناسب می باشد.

از آن جایی که کولرهای آبی در مقایسه با کولرهای گازی قیمت کمتری دارند، هنوز هم مورد انتخاب بسیاری از افراد هستند. با وجود آنکه مصرف برق کولرهای آبی تقریبا یک چهارم کولرهای گازیست ( 500 وات انرژی در مقابل 2000 وات انرژی مصرفی کولرهای گازی)، اما همین مصرف برق را با بهینه سازی، می توان به حداقل رساند.

برای کاهش مصرف برق کولر آبی، می توانید از روش های زیر بهره ببرید:

مصرف برق کولر آبی را بررسی نمایید

به برچسب انرژی نگاه کنید. حتما کولر آبی را خریداری نمایید که میزان انرژی آن کم باشد. هرچه درجه مصرف انرژی کولری که انتخاب کرده اید، به A نزدیک تر باشد، بدین معناست که آن کولر برق کمتری مصرف می کند.

ظرفیت برودتی و هوادهی کولر آبی را بررسی نمایید

حتما می دانید که ظرفیت هر کولر آبی با دیگری متفاوت است. این یکی از مهم ترین فاکتورهاییست که برای کاهش مصرف برق در کولر آبی می بایست به آن توجه نمایید. هرچه میزان ظرفیت این دستگاه بالاتر برود، میزان مصرف برق آن نیز افزایش میابد، به همین دلیل اگر می خواهید هزینه اضافی پرداخت نکنید، میبایست میزان خنک سازی و ظرفیت کولر آبی را بررسی کرده و متناسب با نیاز خود یکی را خریداری نمایید.

کولر آبی را متناسب با اقلیم جغرافیایی محل استفاده، انتخاب نمایید

برای این منظور می بایست اقلیم جغرافیایی که در آن زندگی می کنید را بررسی کنید. در این حالت میزان درجه حرارتی که در فصول مختلف با آن رو به رو هستید و میانگین رطوبت نسبی منطقه مورد نظر بسیار اهمیت پیدا می کند. به عنوان مثال اگر در منطقه ای زندگی می کنید که آب و هوای معتدلی دارد، نیازی به خرید کولرهای آبی پر قدرت نخواهید داشت.

طول کانال کشی را به حداقل برسانید

به منظور کاهش مصرف برق در کولر آبی، حتما طول کانال کشی را به حداقل برسانید. هرچه میزان طول کانال کشی کولر کمتر باشد، فشار جریان هوا بیشتر خواهد بود و در نهایت عملکرد بهتری را از کولر آبی تجربه می کنید. در غیر این صورت، فشار جریان هوا افت پیدا کرده و در نهایت مصرف برق افزایش میابد.

از واسط تبخیری مناسب استفاده نمایید

لازم است بدانید که در کولرهای آبی از واسط تبخیری استفاده می شود. این واسط تبخیری همان پوشال ها و پدهای سلولزی می باشند که در کولرها قرار می گیرند. واسط های تبخیری پوشالی، مصرف بالا و راندمان کمی دارند، به همین دلیل پیشنهاد می شود از پدهای سلولزی برای کاهش مصرف برق کولر آبی استفاده نمایید. همچنین می بایست به طور مرتب، واسط ها را تمیز و یا تعویض نمایید تا بتوانید عملکرد بهتری را از کولر آبی شاهد باشید.

درجه متناسب کولر آبی را انتخاب نمایید

برای آنکه فشار کمتری به این سیستم سرمایشی وارد نمایید، بهتر است در سالن های بزرگ از کولرهای آبی با ترموستات های معمولی استفاده کنید. همچنین خوب است تا درجه کولر آبی را روی دور کند قرار دهید تا خنک سازی به شکل یکنواخت صورت گیرد. به این طریق شما می توانید از مصرف انرژی برق تا حد زیادی بکاهید.

استفاده همزمان از چند وسیله گرمایشی به طور همزمان ممنوع است

توجه داشته باشید که هرچه میزان حرارت محیط بالاتر رود، کولر آبی برای خنک کردن محیط از انرژی بیشتری استفاده می کند. به همین دلیل لازم است تا از استفاده از چند وسیله گرمازا به طور همزمان بپرهیزید تا به افزایش دمای حرارت محیط نیفزایید.

محیط را عایق بندی نمایید

برای آنکه از هدر رفتن انرژی و خروج هوای خنک از محیط جلوگیری نمایید، حتما محیط را عایق بندی کنید. با این کار به کاهش مصرف برق در کولر آبی کمک خواهید کرد.

محل مناسبی را برای نصب کولر آبی انتخاب کنید

هنگامی که کولر آبی را در معرض باد قرار دهید، می توانید عملکرد بهتری را از این وسیله سرمایشی انتظار داشته باشید. همچنین اگر برای کولر آبی بدون جلوگیری از عبور هوا، سایبانی تهیه نمایید، این وسیله بدون افزایش مصرف برق، می تواند محیط را بهتر خنک سازد.

از مراکز معتبر خرید کنید

به منظور خرید بهینه و به صرفه، لازم است تا از خرید از مراکز غیر معتبر و کولرهای بی کیفیت خودداری نمایید. ضمنا با این کار می توانید از قیمت کولر آبی خریداری شده، اطمینان داشته باشید.

سیستم های هوشمند روی کولر آبی نصب کنید

شاید برایتان جالب باشد بدانید که می توانید از سیستم های هوشمند برای کولرهای آبی استفاده نمایید. این سیستم های هوشمند به شما امکان زمان بندی (زمان روشن بودن دستگاه)، برنامه دهی، کنترل از راه دور و …. را در اختیارتان قرار می دهد. شما به کمک این سیستم های هوشمند مصرف برق مصرفی را کاهش می دهید.

همان طور که خواندید، روش های مختلفی وجود دارد که می توانید به کمک آن ها، در میزان کاهش مصرف برق در کولر آبی تاثیر بگذارید. از آن جایی که چیزی به شروع فصل استفاده از این وسایل سرمایشی نمانده، خوب است این تدابیر را به خاطر سپرده تا در نهایت با قبض های برق با رقم های سر به فلک کشیده، مواجه نشوید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن